29. októbra 2018

Dopravná spoločnosť Vedos je treťou najrýchlejšie rastúcou firmou na východe krajiny. Za rok jej tržby narástli o 59 percent a dosiahli úroveň 8,3 milióna eur. Jej majiteľ Michal Verešpej však začínal s jedným kamiónom, ktorý si kúpil za peniaze požičané od strýka. No a dnes zabezpečuje logistiku pre najvýznamnejšie potravinové reťazce.

Verešpej firmu založil v Petrovanoch pri Prešove pred ôsmimi rokmi, kedy sa začal venovať medzinárodnej kamiónovej doprave. Banka mu síce na prvé auto požičať nechcela, nakoniec ho založil strýko. „Jazdiť na kamióne bol odmalička môj sen. Otec s tým nesúhlasil, chcel aby som šiel na vysokú školu,“ začína Verešpej a smutne dodáva, že s ním preto ani po rokoch nevychádza.

Vedos má dnes 200 obchodných partnerov, medzi ktorých patrí Tesco, Billa, Lidl a mnohí ďalší. Foto: archív Vedos

Do firmy, ktorá sa venuje primárne nákladnej preprave a skladovaniu, postupne pribral svojich súrodencov, a tak ju dnes môže nazvať rodinnou. Medzi jeho prvých klientov patrila syráreň Bel Slovensko. Postupne ako rástla syráreň a ďalší Verešpejovi zákazníci, zväčšoval sa aj Vedos. „Na začiatku podnikania som mal šťastie, že do michalovskej mliekarne investovali Francúzi a do zahraničia začali vyvážať syry Babybell,“ hovorí.

Tieto malé firmy získali diamantový status. Majú najrýchlejší zdravý rast

V tom čase sa venoval najmä medzinárodnej preprave a našiel si veľa klientov, ktorí sú s firmou doteraz. Jedným z nich je aj skupina Čeroz Group, združujúca najväčšie obchodné a významné pestovateľské spoločnosti strednej Európy.  Aj vďaka nej Verešpej po rokoch fungovania logistickej firmy rozšíril pole jej pôsobnosti o prenájom.

„Pred rokmi potrebovali nejaké sklady, a tak sme im ich zabezpečili,“ hovorí a dodáva, že v tom čase kúpil viacero pozemkov, ktoré dnes výhodne prenajímajú. A hoci na tejto oblasti podnikania firma nezarobí najviac, Verešpej tvrdí, že ide o najjednoduchší príjem. „Sem-tam niečo investujete do opravy, ale ide o pravidelné peniaze bez starostí so zamestnancami. V doprave, kde máme najvyšší zisk, naopak riešite veci od rána do večera,“ vysvetľuje.

Michal Verešpej začínal ako vodič kamiónu, v piatok získala jeho firma ocenenie na podujatí Diamanty slovenského biznisu. Foto: Marek Mucha

Najviac sa podľa neho dá zarobiť v automotive segmente, no Vedos sa stále drží aj potravinárstva. „Kríza tu nebola už dlho a najbližšie roky sa preto dá očakávať. Potravín sa však týka najmenej, keďže jesť musíte vždy,“ hovorí. Navyše, táto oblasť má pre neho aj osobnú hodnotu, keďže firma začínala práve s logistikou potravín. Ako tvrdí jej majiteľ, nechcel by sa otočiť chrbtom svojim prvým klientom.

Vedos

59 %

nárast tržieb 2017

8,3 mil. eur

tržby 2017

100-149

počet zamestnancov

56

počet kamiónov

200

počet obchodných partnerov

V súčasnosti pre Vedos pracuje 110 vodičov a len vo vozovom parku má vyše šesťmiliónové investície. Okrem áut a kamiónov Verešpej rád vkladá peniaze do najnovších technológií. Medzi najinovatívnejšie patrí umývačka kamiónov za 200-tisíc, ktorá je podľa neho v rámci Európy len v dvoch firmách, v tej jeho a v jednej spoločnosti v Nemecku.

Súčiastky z Číny nahradili vlastnou výrobou. Ako vyrába bicykle slovenský Kenzel

A na kamióne jazdil do roku 2014 pravidelne aj majiteľ firmy, pričom aj dnes je to jeho obľúbený druh relaxu. „Niekedy som jazdil raz týždenne, a hoci na to už nemám toľko času, stále si občas zajazdím. Teraz nedávno sme mali problém s vodičom, tak som sadol do auta a išiel, zákazníci nepočkajú,“ hovorí.

Okrem prenájmu a logistiky sa firma nedávno začala venovať aj výrobe a predaju betónu. Budúci rok ich v tejto oblasti čaká dvojmiliónová zákazka pre nákupné centrum Fórum v Prešove, kde už robili pozemné práce a rôzne prieskumy.

Majiteľ rád investuje do technológií, jeho bagre sú vybavené napríklad GPS. Foto: archív Vedos

Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily na rozdiel od iných slovenských firiem Vedos zatiaľ netrápi. Verešpej to pripisuje firemnej politike, ktorá je založená na dôvere. „U nás to funguje inak ako v okolitých spoločnostiach. Našich zamestnancov napríklad nekontrolujem, kedy chodia do práce, alebo ako dlho pracujú. Ak si napríklad cez deň potrebujú niekam odbehnúť, je to v poriadku,“ hovorí a dodáva, že kontrola nastáva až vtedy, keď je problém.

A čo je pre neho teda v podnikaní tým najväčším problémom? „Menšie problémy sa vyskytujú každý deň, no ja som spokojný človek a plním si svoj detský sen. Najťažšie je však preorientovanie sa z vodiča kamiónu na majiteľa firmy, ktorá má tento rok dosiahnuť 12-miliónový obrat. Je to také učenie sa za pochodu,“ tvrdí. Vedos sa chce v najbližšom čase podľa majiteľa zamerať aj na poľnohospodárstvo a dopravu mrazených potravín, v ktorých vidí budúcnosť.

Tento článok je súčasťou minisérie o Diamantoch slovenského biznisu. Ide o ocenenie pre malé a stredné podniky na Slovensku, ktoré majú najrýchlejší zdravý rast spomedzi všetkých.