28. októbra 2019

Maľuje nábytok, pretože pre ňu táto aktivita predstavuje relax a psychohygienu. Eva Kyselovičová je vyštudovanou ekonómkou, pracovala ako produktová manažérka v oblasti financií, no toto zamestnanie po materskej dovolenke vyhodnotila ako nezmyselné. Rozhodla sa pre veľkú zmenu. Sprvu písala blog o prestavbe vlastnej chalupy, neskôr si v bratislavskej Rači otvorila obchod a stala sa výhradnou distribútorkou britských produktov Annie Sloan na Slovensku. Okrem toho učí ľudí na workshopoch, ako si zútulniť domov bez drahej výmeny nábytku či stavebných úprav. 

Eva a jej manžel Viliam si v roku 2012 kúpili chatu na myjavských kopaniciach. A práve o nej začali blogovať. Väčšinou sa venovali témam, ktoré priamo súviseli s rekonštrukciou priestorov, napríklad výmenou drevenej podlahy alebo tradičných drevených okien, záhradou a dielňou. „V tom čase som začala renovovať nábytok na chalupe. Zatiaľ len pre seba. Zistila som, že ma to baví a je to pre mňa relax,“ vysvetľuje.

Na vysokej založila firmu, ktorá vyrába nábytok z odpadu. Tento rok to chce naučiť každého

Všetky kúsky nábytku, ktoré sa jej dostali do rúk, prácne brúsila, čistila a následne na ne nanášala vrstvy obyčajných farieb, ktoré boli dostupné na trhu. Z domáceho hobby sa ale stávalo čosi väčšie, túžba venovať sa tejto oblasti naplno. Eva si preto prenajala v Bratislave dielňu, v ktorej sa venovala renovovaniu nábytku. Zistila ale, že ju špinavá práca okolo brúsenia nebaví. Na druhej strane maľovanie bolo pre ňu niečo úplne iné. Tešilo ju.

Vo svojom obchode ponúkajú manželia farby ale tiež nábytok. Foto: archív NaVidieku

Začala sa preto viac venovať farbám. Na zahraničných internetových stránkach narazila na Annie Sloan a jej britskú značku Chalk Paint. Dlho neváhala a pred štyrmi rokmi si v Rači otvorila obchod s týmito produktmi. Čím ju vlastne oslovili? „Ponúkajú nekonečné možnosti. Nábytok nemusíte pred maľovaním brúsiť od starých náterov. Stačí ho iba dobre umyť,“ ozrejmuje bližšie. Vďaka týmto farbám sa Eva dokázala zbaviť špinavej práce, ktorá ju nebavila, a dostala sa priamo ku kreatívnej činnosti.

Energiu investuje do workshopov

V obchode NaVidieku teda stavila na vysoko ekologické farby. To priamo súvisí s jej celkovou filozofiou. Podporuje totiž udržateľný a ekologický prístup k nábytku a ďalšiemu zariadeniu v domácnostiach. Teda jeho recykláciu, redizajn a ďalšie úpravy, vďaka ktorým získa celkom nové využitie. „Podnecujeme ľudí, aby dali nábytku druhú šancu,“ vraví s úsmevom.

Zachraňuje retro nábytok. Aby boli spokojní, kreslo prečalúnia aj 5-krát

Vstupné investície do obchodu NaVidieku podľa nej neboli vysoké. Stačili na základný vklad do založenia eseročky, prvotný nákup farieb, materiálov a prenájom priestorov. Išlo približne o 5-tisíc eur. Na chode tohto malého rodinného biznisu sa aktuálne podieľajú traja ľudia. Eva, ktorá maľuje nábytok, vedie kurzy a workshopy, jej manžel zase zabezpečuje IT zázemie a technickú časť úprav nábytku, a priamo v obchode majú manželia jednu zamestnankyňu, ktorá pomáha s administratívou a eshopom.

Práve britská značka farieb Evu oslovila. Najviac sa jej páčilo, že môže preskočiť špinavú časť práce na starom nábytku. Foto: archív NaVidieku

Eva zaradila do ponuky svojho obchodu okrem farieb i doplnkové potreby. Také, bez ktorých sa ľudia pri pretváraní nábytku a vôbec svojho domova nezaobídu. V regáloch má preto štetce, lepidlá, šablóny, úchytky, ale tiež literatúru. Veľkú časť práce venuje workshopom, ktoré organizuje raz alebo dvakrát týždenne. Na nich učí ľudí, ako farby používať. Tieto aktivity odôvodňuje jednoducho: „Tak si potom môžu doma sami nábytok maľovať. Všetko ich naučíme, materiál poskytneme.“

A ľudia na Slovensku podľa nej už čaro svojpomocného zveľaďovania príbytkov objavili. Preto sa jej kurzy a workshopy tešia obľube. Tržby spoločnosti NaVidieku za rok 2018 dosiahli výšku viac ako 273-tisíc eur (zisk viac ako 33-tisíc eur) a Eva vysvetľuje, že vznikajú z dvoch zdrojov. Teda samostatného maloobchodného predaja a kurzov, ku ktorým manželia pridružili príjmy z distribúcie. „Sme výhradným distribútorom produktov Annie Sloan na Slovensku,“ dopĺňa.

Manželia Eva a Viliam sa vzájomne podporujú. K biznisu ich priviedla vlastná chalupa. Foto: archív NaVidieku

Tieto britské farby, ktoré pochádzajú priamo z Oxfordu, majú centrálny sklad pre Európu v Holandsku. Odtiaľ ich berú aj manželia Kyselovičovci. Mesačne z nich vo svojom obchode predajú okolo 350 litrov. Nuž a nábytok, ktorý prerábajú a predávajú, zase hľadajú cez webové stránky s inzerátmi, bazáre, burzy, ale pokojne ho berú i od kontajnerov. Ide o kusy, ktorých sa pôvodní majitelia zbavili. Čo je pre niekoho odpad, je totiž pre iného hotový poklad.

Tri rady, ako zachrániť starý nábytok

Maľovaný nábytok sa podľa Evy predáva pomenej, niekedy je to len pár kusov mesačne. To odôvodňuje skutočnosťou, že väčšiu časť svojho úsilia aktuálne investuje práve do častejšieho organizovania workshopov a do farieb. „Ľudia si tak nábytok vedia namaľovať svojpomocne. Nemusia platiť za náš čas,“ dodáva otvorene.

Do dnešného dňa investovali manželia Kyselovičovci do fungovania spoločnosti NaVidieku približne 45-tisíc eur. Veľká časť týchto financií je v zásobách na sklade, keďže začali s distribúciou produktov aj do ďalších malých obchodov.

Na záver nám Eva Kyselovičová poskytla tri rady, ako zachrániť starý nábytok a dať mu druhú šancu. Nie všetko treba nutne vyhadzovať. Tu sú:

  1. Stavte na kvalitné a ekologické farby. Pozrite sa, s akými produktmi pracujete. Siahnite po takých, ktoré majú minimálne množstvo organických prchavých látok. Ideálne tiež je, ak sa nemusíte prácne zbavovať pôvodného náteru.
  2. Skúste pozmeniť účel konkrétneho kusu nábytku. Zo starého kufra sa môže stať box na deky alebo časopisy, zo starého okna zase zrkadlo a stolička sa dá premeniť na kvetináč.
  3. Pri redizajne nábytku prihliadajte na jeho pôvodný charakter. Na retro nábytok zo 70. rokov sa nehodí náter v štýle Shabby Chic (nedbalá elegancia, pozn. red.). Doprajte mu skôr geometrické vzory alebo žiarivé farby.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk