21. februára 2020

Osobná značka nie je o tom, že sa bijete do hrude alebo hrdo do sveta kričíte: „Pozrite na mňa.“ Najlepší spôsob, ako si ju budovať, je nechať ostatných, aby hovorili za vás. Je to oveľa lepšie, ako byť považovaný za obyčajného sebapromotéra. Vaša osobná značka je tvorená vašimi činmi a tým, akú hodnotu im prisudzujú iní. Pozrite si sedem spôsobov, ako zvýšiť jej dôveryhodnosť bez toho, aby ste ostatným museli hovoriť, akí ste skvelí.  

1. Asociácie značiek

Firmy používajú asociácie ďalších značiek na posilnenie atribútov tej vlastnej už celé desaťročia. Napríklad módna hotelová značka W Hotels používa trendový brand toaletných potrieb Bliss Spa. A rovnakú techniku môžete použiť aj vy.

Osobná značka vám môže pomôcť v kariére.
Budujte si ju správne

Komunita, s ktorou sa spojíte, o vás hovorí veľa. A to ani nebudete musieť otvoriť ústa. Keď sa pohybujete v rovnakých kruhoch ako tí, ktorí sú vo vašej oblasti uctievaní pre odborné znalosti, niektoré ich hodnoty sa na vás skrátka nalepia.  

2. Citácie expertov

Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako preukázať, že ste lídrom je, ak sa vaše slová objavia v národných publikáciách, obchodných časopisoch či na populárnych online fórach. Presne viem, čo si teraz myslíte: „Prečo by ma niekto citoval? Ako mám dosiahnuť, aby ma novinári poznali?“ Každý kariérne orientovaný profesionál má čo povedať. Nuž a objaviť sa v publikáciách je oveľa jednoduchšie, než si myslíte. Tu máte návod ako na to:  

  • Vyberte si publikáciu, v ktorej by ste sa chceli objaviť. Nech je to tá, ktorej čitateľov by ste radi ovplyvnili. 
  • Identifikujte autorov či prispievateľov, ktorí píšu o témach z vašej oblasti. Sledujte ich a tiež ich obsah. Následne nezabudnite premyslene pochváliť ich prácu. Oslovte ich a vybudujte si vzťah.  
  • Ponúknite sa ako zdroj. Poskytnite ukážky odborných príspevkov, ktoré by ste mohli pripraviť.  

Nezabudnite sa však poradiť so šéfom, skôr než sa rozhovoríte o čomkoľvek, čo súvisí s vašou prácou. Nechcete, aby externá publicita interne oslabila vašu značku.  

3. Zručnosti

Diplomy, certifikáty a tituly sú skvelý spôsob, ako môžu vzdelávacie inštitúcie prepožičať hodnotu vašej značke. A s potrebou učiť sa každý deň musíte preukázať, že zvyšovanie kvalifikácie je vašou mantrou. Dokážte, že nie ste tí, ktorí zaspali na vavrínoch. Nadobudnuté zručnosti nezabudnite uviesť na svojom LinkedIn profile či na intranete spoločnosti.  

4. Referencie

Keď ostatní ľudia propagujú vašu geniálnosť, je to silnejšie ako čokoľvek, čo by ste o sebe povedali vy. A to najmä ak ide o lídrov vo vašej oblasti. To sa týka napríklad odporúčaní na sieti LinkedIn, posudkov klientov či komentárov. Sú to tie najsilnejšie aspekty pre budovanie značky. Len si predstavte, že to, čo povedia iní, vám pomôže prezentovať sa presne takým spôsobom, akým chcete. 

5. Ocenenia

Keď sú ocenenia udeľované médiami, relevantnými profesijnými združeniami, neziskovými inštitúciami a inými organizáciami, propagujú vás ako lídra pre ostatných vo vašej komunite. Každý rok sa rozdávajú doslova tisíce ocenení.

Úspešná kariéra neznamená byť jednotkou vo svojej oblasti.
Ani Bruce Springsteen ňou nebol

Napríklad AVA Awards za digitálny marketing, BIG Innovation Awards za nové myšlienky či 30 pod 30 od Forbes. Pokiaľ si urobíte malý prieskum, určite nájdete ocenenia, na ktoré sa môžete kvalifikovať alebo sa o ne aspoň uchádzať. Len nezabudnite vybrať tie, ktoré vám pomôžu posilniť značku. 

6. Sociálne siete

Pokiaľ sa zaviažete, že budete pravidelne publikovať hodnotný obsah, ktorý prezentuje vašu odbornosť (videá na YouTube, články na LinkedIn či prezentácie na SlideShare), začnete si nachádzať čitateľov a budovať základňu fanúšikov. Keď ľudia označujú, že sa im vaše príspevky páčia, komentujú ich či zdieľajú, tak sa s vami spájajú. Čím je váš obsah obľúbenejší, tým viac ľudí si ho všimne.  

7. Dobrovoľníctvo

Ak je vašou ambíciou byť najlepším lídrom v spoločnosti, no zatiaľ ste skôr bližšie k spodnej časti kariérneho rebríčka, musíte s tým niečo urobiť. Posunúť vpred vás môže angažovanosť napríklad v neziskovej organizácii. Je to skvelý spôsob, akým ukážete svoju vášeň a zručnosť. Nezabudnite dať ľuďom, na ktorých pri vašej ceste za úspechom záleží, vedieť, čomu sa vo svojej dobrovoľníckej činnosti venujete. Taktiež to uveďte vo životopise alebo na online profiloch. 

Osobná značka si vyžaduje kombináciu takzvaného „ukáž a povedz“. A práve tá druhá časť je oveľa silnejšia, pokiaľ dovolíte, aby iní ľudia či organizácie hovorili váš príbeh.  

Prispievateľ William Arruda píše pre Forbes.com o osobných značkách a motivácii. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk