24. novembra 2018

O tom, ako sa stať dobrým lídrom sa toho popísalo už neúrekom. Mali by sme sa preto zamerať na jeden z aspektov leadershipu. A tým je fakt, že je ťažké byť naozaj dobrým lídrom, pretože pre firemný a inštitucionálny rámec je oveľa jednoduchšie riadiť zamestnancov práve zlým spôsobom.

Každý manažér, ktorý zároveň nie je CEO vlastnej spoločnosti, sa zodpovedá niekomu na vyššom mieste. A tento človek sa nemusí zaujímať o to, aby sa so zamestnancami zaobchádzalo ako s dospelými osobami, ktorými aj sú. Takúto osobu na vyššom mieste môže zaujímať iba produkcia.

Hľadáte si nové zamestnanie? Týchto 10 vecí nikdy nerobte zadarmo

Je ťažké byť silným lídrom, pretože si táto pozícia od človeka vyžaduje, aby na dennej báze hovoril pravdu. A to môže byť skutočnou výzvou. Všetci predsa vieme, aké desivé je niekedy prehovoriť pravdivo. A manažéri nie sú žiadnou výnimkou. Tak ako zamestnanci, i manažéri sa môžu zdráhať povedať svojmu nadriadenému, že sa mýli alebo sa postaviť za člena svojho tímu. Napriek tomu to ale silní manažéri robia.

Týchto 10 spôsobov vám prezradí, ako byť lepší v práci

A takejto autentickosti by sme mali zatlieskať. Poďte sa preto pozrieť na 10 vecí, ktoré by silní manažéri od svojich zamestnancov nikdy nechceli. Tu sú:

Silní lídri nebudú svojich zamestnancov žiadať…

… aby klamali zákazníkom alebo dodávateľom. Takmer každá pracujúca osoba zažila situáciu, počas ktorej bol nešťastný zamestnanec prinútený zavádzať zákazníka alebo spolupracujúcu firmu, pretože jeho nadriadený jednoducho nechcel povedať pravdu. Nie je to spravodlivé a ani rozumné. Nikto nezarába dosť peňazí na to, aby mal v práci z donútenia klamať.

… aby si klamali navzájom. Je zlé nútiť svojich zamestnancov, aby klamali ľuďom zvonka firmy. No desaťkrát horšie je donútiť ich, aby si klamali navzájom! I napriek tomu sa však tento problém vyskytuje na mnohých pracoviskách. Keď ľudia nechcú vysvetľovať, prečo urobili nie práve šťastné rozhodnutie, tak o tom často radšej klamú.

… aby zobrali vinu na seba v prípade, že sa niečo pokazí. Silní manažéri preberajú zodpovednosť za všetko, čo sa deje na ich oddelení. A v prípade, že sa niečo pokazí, tak rozhodne neukazujú prstom na svojich zamestnancov. Koniec koncov, veď to oni sú na čele všetkého. Oddelenie je ich loďou! A kapitán je predsa zodpovedný za všetko, čo sa na lodi deje. Silný manažér by nikdy nečakal, kým na seba všetku vinu za problém zoberie jeho podriadený.

… aby si zrušili alebo odložili plánovanú dovolenku, a to bez odmeny. Dovolenka zamestnancov má byť doslova posvätná záležitosť. Akonáhle si niekto zaplatí za letenky a hotel, tak jeho zamestnávateľ musí vedieť, že tento človek v tom čase do práce jednoducho nepríde. Prečo by mal zamestnanec meniť svoje plány, pretože niekto v spoločnosti jednoducho neplánoval veci dopredu? Ak musíte zmeniť dovolenkové plány svojich zamestnancov, tak by ste im okrem úhrady výdavkov, ktorú súvisia so zmenou termínu mali zaplatiť aj bonus. Nikto by sa predsa nemal obávať, že by mohol prísť o svoju plánovanú dovolenku, pretože sa jeho zamestnávateľ len tak rozhodne, že jednoducho nemôže odísť.

… aby špehovali ostatných. Žiadny manažér by nemal chcieť, aby jeho zamestnanci špehovali svojich kolegov. Stále sa to však na pracovisku stáva. Je to lacný trik a k tomu ešte aj poriadne neprofesionálny. Ak chcete vedieť, ako sa niektorým ľuďom v práci darí, tak si k nim jednoducho sadnite a všetko si s nimi prechádzajte osobne. Proste ich trénujte.

… aby sa riadili hlúpymi pravidlami a postupmi len preto, že existujú.  Ešte stále má veľa spoločností zastaranú a ťažkopádnu politiku. Mnohé sa dokonca riadia hlúpymi, pomalými a neefektívnymi pravidlami. Úlohou manažéra je prehovoriť a snažiť sa vytvoriť rozumnejšie prostredie. Iba naozaj slabí manažéri prinútia svojich zamestnancov dodržiavať hlúpe pravidlá „len preto, že.“ Kto už by mohol rešpektovať manažéra, ktorý nedokáže cisárovi povedať, že je nahý?

… aby si nechali svoje názory a nápady pre seba. Silný manažér povie: „Chcem počuť vaše nápady!“ Ten slabý zase: „Svoje nápady si nechajte pre seba!“

… aby akceptovali zlé hodnotenie i keď si zaslúžia to dobré. Ak manažér ohodnotí ročnú prácu svojho zamestnanca nižším skóre, než by mal, a to len preto, že ho spoločnosť núti vybrať si limitovaný (a často nízky) počet ľudí, ktorým môže dať výborné hodnotenie, tak to rozhodne nie je správne. Takí ukrivdení zamestnanci si začnú veľmi rýchlo hľadať inú prácu. A úprimne, zaslúžia si ich vôbec manažéri vo svojom tíme?

… aby pracovali dlhé hodiny bez fyzickej a psychickej prestávky. Dobrí manažéri sa ubezpečia, že si ich ľudia dávajú v práci prestávky kedykoľvek ich potrebujú. A je im jedno, či si na niekoľko minút pustia videá na YouTube, alebo si zahrajú nejakú hru, vďaka ktorej si vyčistia myseľ. Slabých manažérov nezaujíma, ako sa ich zamestnanci cítia. Ich motto znie: „Prečo neurobíš ešte niečo ďalšie predtým, než si dáš pauzu?“

… aby mlčali o veciach, o ktorých sa má hovoriť otvorene. Posledná vec, ktorú silní manažéri nikdy nerobia svojim zamestnancom je, že im nedávajú „náhubok.“ Nesnažia sa totiž umlčať ľudí, ktorí chcú niečo povedať. Slabí manažéri nechcú, aby sa na verejnosti „prepierala špinavá bielizeň“ oddelenia alebo spoločnosti. No presne to silní manažéri robia! Chcú odhaliť problémy a rýchlo ich riešiť, aby mohol tím pokračovať vpred.

Hlavné foto: Pexels

Autorka Liz Ryan je CEO a zakladateľka Human Workplace a autorka Reinvention Roadmap. Pre Forbes.com píše o úspechu v práci.