7. novembra 2019

O nahrávke kauzy známej ako Gorila počulo už asi celé Slovensko. Reakcie na túto kauzu nenechali na seba dlho čakať a medzi inými tou svojou prispela aj spoločnosť Coca-Cola. A či sa ich počin vydaril? Aj to sa dozviete v najnovšom výbere najlepších a najhorších reklám za uplynulý mesiac. Článok vám prinášame v spolupráci s Asociáciou digitálnych marketingových agentúr, kampane vybrali a hodnotili Martin Polakovič, senior copywriter a ideamaker z agentúry THIS IS LOCCO, a Jozef Ulrich, PPC Specialist v agentúre SCR Interactive. 

Výber Martina Polakoviča

Úsmev ako dar – Zlé sny

Zvykli sme si, že charitatívne spoty majú istú formu a tonalitu. Očakávame smutnú klavírnu hudbu a dojemný voice over. Samozrejme, má to svoj zmysel, ide o vážnu tému a na ľudí to funguje. O to viac však zaujme spot, ktorý pracuje s odlišnou emóciou. A to je presne prípad aktuálnej kampane organizácie Úsmev ako dar. Perfektne trafený insight strachu zo straty dieťaťa, ktorý rodičov máta aj v snoch, viem ako rodič potvrdiť aj sám. Vôbec nevadí, že vizuálny efekt je odkukaný zo seriálu Leftovers, spot vďaka tomu získava na filmovosti. Naozaj kus dobrej roboty a výsledné zimomriavky sú zaslúžené.

Budweiser – Halloween Mugshots

Pite zodpovedne. Túto formulku najčastejšie vídavame v dolnej časti reklám na alkohol, no Budweiser sa rozhodol tejto téme venovať bilbordovú kampaň. Podobne ako Burger King, ktorý pracoval s fotkami reálnych zákazníkov, ktorých premohol spánok po výdatnom menučku, stavila na autentickosť aj legendárna pivná značka. Vo svojich vizuáloch použila väzenské fotky skutočných ľudí zatknutých za opilecké výtržnosti počas Halloweenu. Ich nechcené komické fotky v halloweenskych kostýmoch sa tak stali silným mementom pre všetkých, ktorí sa na Halloween chystajú strašidelne opiť.

Foto: Facebook/Ogilvy; koláž Forbes

Slovenský startup vytvoril celosvetový unikát.
Ich chatbota v reklamnom banneri využil Eset

Fail:

Coca-Cola – reakcia na Gorilu

Robert Fico a Coca-Cola. Na spojenie, ktoré sa stalo vďaka médiám a memečkám už klišé, zareagovala aj samotná značka. Čo je na tom zlé? Podľa počtu lajkov a nadšených komentárov absolútne nič. Ľudia sa evidentne pobavili na tom, ako si značka vie vystreliť sama zo seba. Naozaj je to však to, čo by mala značka k tejto téme povedať? Ďaleko viac ako prvoplánová srandička so stokrát použitým vizuálnym princípom by ma od našej Coca-Coly potešilo, keby percento z predaja venovala na boj proti korupcii. Alebo zasponzorovala pitný režim slovenských novinárov, ktorí dennodenne tieto korupčné kauzy odkrývajú. Veď kto iný by sa tejto témy mal prirodzene chytiť, ak nie značka, ktorá sa stala nechceným symbolom korupcie? Áno, áno, zaujať postoj je ťažšie a riskantnejšie, ale predsa o tom je dnes marketing.

Konečne to počujete aj vy. 🙉

Uverejnil používateľ Coca-Cola Štvrtok 17. októbra 2019

Výber Jozefa Ulricha

Oktagon MMA – Proč zápas století?? ft. Jan Kraus

Málokto nepozná najznámejší gauč v Česku. Červená pohovka, na ktorej sa vystriedalo už mnoho ľudí, no otázky kládol vždy len jeden. V Show Jana Krausa si hosť nemôže byť nikdy istý žiadnou otázkou, avšak divák si môže byť istý tým, že sa určite nebude nudiť. Jan Kraus, herec a moderátor v jednej osobe, nesklamal a nenudil ani v kampani pre najväčšiu česko-slovenskú MMA organizáciu Oktagon a jej propagáciu Zápasu století – Végh vs. Vémola. Zápasu, o ktorého promo sa starajú predovšetkým zakladatelia organizácie Ondřej Novotný a Pavol Neruda.

Produktové faily gigantov. Tieto zázračné novinky priniesli
Amazonu, Microsoftu či Googlu iba veľké straty

Spomínaná organizácia stúpa na hodnote a kvalite každým rokom a organizovanie pravidelnej Oktagon výzvy či nedávny Projekt X s Petrom Benalex Benkom im pomáha nielen „zbierať“ nadšencov pre tento druh bojového umenia, fanúšikov na sociálnych sieťach pre organizáciu, ale aj fanúšikovskú základňu pre samotných bojovníkov. Robiť kvalitné a pravidelné promo pre šport, ktorý v našich zemepisných šírkach zaostáva (čo sa popularity týka) za športmi ako futbal, hokej alebo tenis, si vyžaduje istú dávku nadšenia, kreativity, odhodlania a v neposlednom rade trpezlivosti.

Tvorcovia okolo režiséra Lukáša Hrdého si pre nás pripravili kampaň, pri ktorej sledovaní zabudneme na to, že ide o športovú udalosť, a miestami môžeme nadobudnúť dojem, že sledujeme trailer k celovečernému filmu o dvoch večných a legendárnych rivaloch. V takmer štvorminútovej reklame sme svedkami toho, že rovnako ako dobrý bojovník dokáže rozdávať presné údery a rany, tak dokáže dobrý moderátor rozdávať cenné rady svojmu kolegovi. Dialóg Jana Krausa, alebo od istej pasáže lepšie povedané jeho monológ k mladému moderátorovi – hercovi Václavovi Šandovi, ktorý si nacvičuje komentár k reklame, pôsobí spontánne a dôveryhodne. Celý dej reklamy je opretý o emóciu dôležitosti zápasu, ktorú Jan Kraus niekoľkokrát zdôrazňuje.

Reklama na mňa pôsobí pozitívne a podľa môjho názoru spĺňa všetky atribúty, ktoré má mať dobrá reklama. Nepôsobí prvoplánovo, má jednoduchú myšlienku s kľúčovým odkazom, dobrý herecký výkon a vyvoláva vo mne určitý druh zážitku.

Tatami – Pribina sa našiel!!!

Turisti sa pri nich fotia, obdivujú ich alebo si vďaka nim rozširujú svoje znalosti. My domáci ich berieme ako súčasť mesta, zvykli sme si na ne, a preto im nevenujeme zvýšenú pozornosť. Niektorí z nás si na ne možno spomenú pri výročí, ktoré sa ich týka, alebo v prípade, že sa práve reštaurujú. Ak sa však zrazu stanú predmetom reklamy, je to pre niektorých z nás nevkusné, poburujúce alebo neúctivé. Áno, aj taký je náš postoj k historickým pamiatkam alebo umeleckým dielam v meste, v ktorom žijeme.

Názory môžeme mať rôzne, no myslím si, že ak nie je historická pamiatka alebo socha historického dejateľa predmetom výsmechu či dehonestácie, nie je nič zlé na tom, ak sa použije na reklamné účely. Reklama je prostriedok, ktorým predávame informáciu o produkte alebo službe. Dennodenne sme ňou atakovaní z každej strany. Už nie je dôležité iba to, aby sa promovaný produkt alebo prezentovaná služba odlišovali od tých od konkurencie, ale aj to, aby sa reklama odlišovala od inej reklamy. Rozdiel sa spravidla skrýva v dvoch vlastnostiach. V kreativite a v originalite. A práve tieto dve vlastnosti má podľa môjho názoru reklamná kampaň na nitriansku reštauráciu Tatami, preto ju nemôžem hodnotiť nijako inak ako pozitívne.

Neviem, podľa akej receptúry a akým spôsobom pripravujú jedlá v kuchyni, no pomocou kreatívnych ľudí, ktorí si hovoria AHAefekt, na čele s talentovaným videotvorcom Luca Bushom, sa im podarilo vytvoriť dokonalú kampaň. Zdá sa, že recept na efektívnu virálnu kampaň vyzerá jednoducho. Najprv rozšíriť fotky o záhadnom zmiznutí sochy Pribinu, rozbúriť pokojné vody internetu, až napokon vytvoriť krátku videoreklamu s ubezpečením, že nitrianske knieža Pribina sa našiel a je v poriadku – len si potreboval odskočiť do reštaurácie Tatami na japonské špeciality.

Skvelý nápad, odhodlanie, photoshop, zacielenie na stránky sociálnych sietí s dostatočne veľkým počtom fanúšikov, natočenie niekoľko sekundového videa a úspešná kampaň je na svete. Genialita nápadu je skrytá práve v jednoduchosti celej kampane. Preto som bol prekvapený, keď som si prečítal mnoho negatívnych ohlasov, ale v konečnom dôsledku som si uvedomil, že je to v poriadku, pretože sa medzi nami stále nájdu ľudia, ktorí sú odhodlaní brániť česť našich historických dejateľov a sú ochotní za nich bojovať. Aj keď slovne a na bojisku zvanom internet.

Fail:

Thinx – MENstruation

Vybrať reklamu, ktorú označím za najväčší fail, bolo pre mňa ťažké, pretože sa domnievam, že najhoršia, respektíve neúspešná reklama je tá, o ktorej sa vôbec nehovorí. Každý má svoj vlastný názor, a preto som presvedčený, že aj tu sa nájdu čitatelia, ktorí sa s tým mojím nestotožnia.

Nechcem byť prostredníctvom tejto rubriky negatívny a odsudzovať tvorbu autora, pretože si uvedomujem, že v súčasnom svete môžeme reklamu považovať za istý druh umenia. Vtesnať pútavý príbeh s myšlienkou do pár minút je možno mnohokrát ťažšie – z hľadiska uchopenia podstaty myšlienky – ako spraviť scenár k filmu s dostatočným časovým priestorom na podrobný opis a vysvetlenie.

Osobne súhlasím, že akémukoľvek umeniu by sa nemali klásť žiadne limity ani obmedzenia, no zároveň využívam právo subjektívne sa vyjadriť a zaujať postoj k reklame, ktorá svojsky poňala propagáciu spodnej bielizne absorbujúcej tekutinu počas menštruačných dní. Slogan kampane newyorskej firmy Thinx je rovnako liberálny ako vizuálny obsah reklamy. „Ak by sme všetci mali svoje dni, možno by to s nimi bolo pohodlnejšie,“ píše firma. Či už by to bolo pohodlnejšie, je diskutabilné, no určite sa všetci zhodneme, že v reálnom svete, v ktorom žijeme, je to úplne nepodstatné. Pohľad na chlapov, ktorí riešia niečo, čo sa z biologického hľadiska týka výlučne žien, vo mne vyvolalo zmiešané pocity, ale pocit pohodlia k ním určite nepatril.

Produkt je sám o sebe zaujímavý, revolučný a nápaditý. Preto si myslím, že by zaujal cieľovú skupinu aj bez tejto dávky kontroverzity. Myšlienka reklamy sa mne osobne nepáči a nestotožňujem sa s ňou. Nie je to z princípu, že som chlap, ale skôr z dôvodu, že spojenie menštruácie a chlapa mi pripadá úplne nezmyselné a nereálne. Neviem, kam chcel autor myšlienku tejto reklamy smerovať. Možno chcel poukázať na nerovnosť pohlaví alebo len rozprúdiť diskusiu, no uznávam, že aj mňa dostal tam, kam som sa dostať mal. Reklamu som riešil, vyvolala vo mne emóciu a to je nielen pre autora, ale aj pre samotný produkt a značku dôležitejšie, ako keby som ju iba bez povšimnutia ignoroval.

Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA)  je združenie profesionálnych agentúr, ktoré pôsobia v oblasti digitálneho marketingu. Jej úlohou je najmä rozvoj digitálneho marketingu na Slovensku.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk