28. januára 2021

Slovenskú aplikáciu Slido, ktorá umožňuje publiku zapájať sa do diania na online mítingoch a konferenciách, odkúpi americký technologický gigant Cisco. Nové spojenie, ktoré sa zrodilo na pozadí pandémie (a celkom online), umožní stámiliónom ľudí po celom svete pracovať na diaľku ešte lepšie a efektívnejšie, vysvetľuje CEO Slido Peter Komorník.

Prvé marcové dni sa organizátori hromadných podujatí po celom svete pozerali na populárny festival South by Southwest (SXSW) v Texase. Pred dvoma rokmi sa na ňom počas niekoľkých dní zúčastnilo takmer 74-tisíc účastníkov zo 106 rôznych krajín a na pódiu vystúpilo 4 800 spíkrov. Podobné, ak nie väčšie plány, mali organizátori aj vlani a na festivale mali vystúpiť hviezdne mená: miliardárka Lauren Powell Jobs, filmár Michael Moore, filozof Noam Chomsky či hviezdička Kim Kardashian-West. V tom čase sa na západnej pologuli ešte len rozbiehala prvá vlna pandémie nového koronavírusu, ktorý neskôr dostal označenie covid-19, a ktorý následne, ako dobre vieme, ochromil na niekoľko mesiacov svet, ako sme ho dosiaľ poznali.

Celé toto dianie sledoval zo svojej bratislavskej kancelárie aj tím slovenského startupu Slido, ktorý na SXSW už pravidelne lieta do USA. Priamo na mieste obvykle zabezpečuje, aby organizátori aj hostia vyťažili čo najviac z ich nástroja, ktorý zapája účastníkov podujatí a umožňuje im klásť otázky či hlasovať v anketách. Pred troma rokmi na tomto podujatí odpovedal na otázky cez Slido napríklad aj šéf Tesly a jeden z najbohatších mužov sveta Elon Musk.

To však bolo dávno predtým, ako niekto tušil, že podujatie takejto veľkosti môže ohroziť pandémia. Bolo veľmi náročné sledovať, ako postupne podujatie opúšťajú partneri, hovorí CEO slovenského startupu Slido Peter Komorník. „Mali sme tam poslať asi desať ľudí a sám som bol pripravený letieť tam na dva dni. Nechceli sme nechať organizátorov v štichu, no postupne sa situácia zhoršovala a nemohli sme si dovoliť riskovať. Boli sme pripravení podporiť ich aspoň na diaľku, no zrazu zrušili celé podujatie. Stále mám zimomriavky, keď si na to spomeniem.“

Článok vyšiel v januárovom vydaní magazínu Forbes, ktoré si môžete kúpiť tu.

Reklama

Najprv pokles, potom rekordný rast

Nasledovali ďalšie konferencie, ktoré mali použiť slovenský nástroj, tie sa však pre pandémiu zrazu rušili jedna za druhou: Mobile World Congress v Barcelone, SaaSrtr v San Franciscu či Money 2020 v Singapure. Prirodzene, hromadné rušenie konferencií sa takmer okamžite podpísalo aj pod prepad tržieb slovenského startupu. A to aj napriek tomu, že Slido sa už skôr začalo zameriavať aj na korporátnych klientov, ktorí používajú ich nástroj na zvýšenie interakcie počas firemných mítingov. Táto časť biznisu tiež zo začiatku klesla.

„Prvé dva týždne po rozbehu pandémie sa všetci snažili prísť na to, ako budú sami fungovať, a teda išlo používanie Slida dole. Tržby klesli o 20 percent,“ opisuje Komorník toto neľahké obdobie. Našťastie, firmy sa rýchlo spamätali a prešli na prácu na diaľku, ktorá si vyžaduje omnoho viac online nástrojov. „Postupne sme videli zvýšený záujem a na prelome apríla a mája sme už začali zaznamenávať rekordný nárast používania Slida za ostatné štyri roky. Tento nárast nám vykompenzoval prepad tržieb z konferencií,“ dodáva. Po vypuknutí pandémie sa tak ich snaha zblížiť ľudí, ktorí pracujú na diaľku, ešte umocnila. „Už skôr sme vedeli, že náš produkt musíme čo najviac prispôsobiť remote tímom. Pandémia však všetko urýchlila,“ priznáva Komorník.

Spojiť sa s obrom

Práve tento nárast v čase pandémie a väčší presun do online priestoru podporil aj záujem prevažne venture kapitálových investorov. A slovenský startup bol naklonený vstupu nového investora. „Uvedomili sme si, že ak chceme uchopiť túto príležitosť, budeme potrebovať ďalší kapitál,“ opisuje Peter Komorník obdobie leta, keď sa začali rozprávať so záujemcami. Jedným z nich bol investičný tím americkej technologickej firmy Cisco.

„Keď som sa pridal do Cisca, Peter Komorník bol jedným z prvých ľudí, ktorým som zavolal, a povedal som mu, že je čas, aby sme spojili sily,“ hovorí Jeetu Patel. Foto: Cisco

Počas diskusií však dospeli do bodu, keď im skôr než investícia, dávala omnoho väčší zmysel práve akvizícia. „Premýšľali sme nad tým, porovnávali to s možnosťou pokračovať sami s ďalším externým kapitálom. Ale prišli sme na to, že máme väčšiu šancu naplniť našu víziu, keď sa spojíme so silným hráčom,“ opisuje Komorník. „Nielen počas pandémie, ale aj po nej zostanú videokonferenčné nástroje bežnou súčasťou našich životov, podobne ako práca na diaľku. Cisco je dlhodobo jedným z lídrov v tejto oblasti a zdieľa našu víziu neprestajne zlepšovať interakciu s publikom v online priestore,“ dodáva.

Bolo rozhodnuté a správa o tom, že americký gigant odkúpi lokálnu slovenskú firmu, prehrmela svetovými médiami začiatkom decembra. Nadšenie zo spojenia neskrýva ani Jeetu Patel, senior viceprezident a šéf pre aplikácie a bezpečnosť Cisco. Tím slovenského Slida spoznal pred pár rokmi, keď pôsobil ako produktový šéf verejne obchodovanej americkej cloudovej spoločnosti Box. Na toto stretnutie si spomína dodnes. „Priletel som na návštevu nášho tímu v Londýne, keď mi náš tamojší obchodný riaditeľ povedal, že by sa so mnou rád stretol Peter (Komorník) a porozprával sa o tom, ako sa pozerám na vývoj produktov. Bol pokorný a zároveň veľmi zvedavý. Vedel som, že je jedným z tých ľudí, ktorí majú srdce na správnom mieste,“ opisuje prvé stretnutie Patel.

Počas pandémie dostal ponuku prejsť na pozíciu senior viceprezidenta do technologickej firmy Cisco, ktorá po celom svete zamestnáva 71-tisíc ľudí a vo fiškálnom roku 2020 do júla dosiahla konsolidované tržby 49 miliárd amerických dolárov. „Keď som sa pridal do Cisca, Peter bol jedným z prvých ľudí, ktorým som zavolal, a povedal som mu, že je čas, aby sme spojili sily,“ hovorí Patel.

Najprv sa rozprávali o integrácii Slida do kolaboračnej platformy Webex, ktorú Cisco prevádzkuje, a ktorú podľa posledných údajov z októbra minulého roka používa 600 miliónov ľudí mesačne a tieto čísla stále rastú. Následne sa však dohodli na tom, že americké Cisco rovno slovenský startup Slido odkúpi.

Všetky rokovania boli online

„Mám rád ľudí, ktorí sú dômyselní, majú cit pre detail a sústreďujú sa na svojich zákazníkov a na to, aby boli ich produkty intuitívne – a presne také je Slido. Silne sa držia svojich hodnôt. Keď sa pozriete na niektoré ďalšie spoločnosti, ktoré sme kúpili, majú spoločné jedno, a to je ich silné zameranie na potešenie a spokojnosť zákazníka,“ hovorí Jeetu Patel.

Cenu za slovenský startup ani jedna zo strán nezverejnila, ale podľa Komorníka bola nastavená férovo. Zaujímavosťou je, že celé rokovania o akvizícii prebehli online a jediným osobným stretnutím medzi oboma mužmi bolo to v Londýne spred niekoľkých rokov. „Napriek tomu máme medzi sebou veľkú mieru dôvery,“ hovorí Komorník.

Telekonferenčný nástroj Webex od amerického giganta Cisco používa mesačne vyše 600 miliónov ľudí po celom svete, ukazujú dáta z októbra minulého roka. Najnovšie bude jeho súčasťou aj slovenský nástroj Slido. Foto: Slido

„Bolo to rýchle, rýchlejšie ako obvykle, ale bolo to ešte lepšie,“ opisuje zas netradičný priebeh akvizície v čase pandémie Patel. Na otázku, čo sa pre slovenský startup zmení, odpovedá jeho CEO Peter Komorník pohotovo: „Dohoda aj vízia sú také, že by Slido mohlo naďalej fungovať pomerne nezávisle. Pre veľkú časť ľudí by sa nemal denný život nijako výrazne zmeniť.“ To znamená, že slovenský tím bude aj naďalej sedieť v Bratislave. Hoci Komorník nevylučuje sťahovanie do nových priestorov, ak to bude potrebné.

A čo spojene týchto dvoch hráčov na trhu umožní? „Máme zrazu obrovské ihrisko, na ktorom môžeme napĺňať našu spoločnú víziu. Môžeme ovplyvniť to, ako budú vyzerať konferenčné hovory pre veľké množstvo ľudí,“ vysvetľuje Komorník, ktorý aj po tom, čo sa Slido stane súčasťou Cisca, zostáva hlavou slovenského tímu.

„Chceme tomuto tímu umožniť, aby sa dostali k stámiliónom ľudí, a to tak rýchlo, ako je len možné,“ súhlasí s ním Patel. Zároveň vyzdvihuje, že počas celého vyjednávania sa Peter Komorník zaujímal predovšetkým o to, čo sa po akvizícii stane so zamestnancami. „Je skutočne výnimočné mať lídra, akým je Peter,“ netají sa svojimi sympatiami Jeetu. Na to, aby sa integrácia týchto dvoch firiem dokončila, sú podľa viceprezidenta Cisca potrebné ešte štandardné právnické úkony. Potvrdil, že akvizíciu chcú dokončiť v druhej polovici fiškálneho roku firmy, ktorý sa pre Cisco končí v júli.

Veľké plány na oboch frontoch

Slido prichádza na palubu v čase, keď Cisco predstavuje veľké plány. Na svojej online konferencii WebexOne, ktorá sa konala začiatkom decembra, oznámilo hneď niekoľko noviniek, ktoré plánuje integrovať do svojich telekonferencií. Napríklad už od februára pridá možnosť real-time transkripcie nahrávok v desiatich svetových jazykoch. A budúci rok plánuje uviesť na trh celkom nový spôsob dynamického zdieľania prezentácií.

Novinkou má byť aj rozoznávanie gestikulácie počas videohovorov, ktoré funguje na báze umelej inteligencie, a ktoré majú oceniť najmä veľké skupiny ľudí stretávajúce sa online aj každý deň. „Na konci stretnutia sa môže tímlíder opýtať, koľko ľudí si myslí, že to bolo pre nich užitočné. Keď ukážu palec hore, automaticky sa toto gesto pretaví do emotikonu a prakticky okamžite dostanú tímy spätnú väzbu,“ opisuje Patel.

Ďalšou novinkou bude takzvaný round-table. Toto nastavenie zabezpečí, aby dostali na mítingoch priestor aj ľudia, ktorí majú dobré nápady, ale nie sú zvyknutí ich presadzovať. Práve takéto „vychytávky“ majú zabezpečiť, aby Webex poskytoval až desaťnásobne lepšie a efektívnejšie stretnutia vo virtuálnom priestore, než tvárou v tvár. „Práve v tom je tá krása, osobne by som nikoho nemohol stlmiť,“ pousmeje sa Patel.

„Chceme zdvojnásobiť produktový a engineering tím. Posilníme aj zákaznícku podporu, obchod či marketing,“ hovorí Peter Komorník. Foto: Michal Lukáč

Cisco plánuje čoskoro dimenzovať svoj Webex nástroj na obrovské online mítingy pre 25- až 100-tisíc užívateľov. A práve tu vidí veľkú možnosť zapojenia slovenského nástroja Slido. Napríklad tak, že účastníci budú môcť hlasovať, ktorá otázka je najrelevantnejšia, a spíker odpovie na to, čo zaujíma najviac ľudí.

Slido má taktiež na tento rok veľké plány. „Chystáme odvážny plán rastu, napríklad chceme zdvojnásobiť produktový a engineering tím. Posilníme aj zákaznícku podporu, obchod či marketing,“ načrtáva Peter Komorník, ktorý už dnes šéfuje tímu 150 ľudí. Prevažná väčšina sídli v bratislavskom Poluse, no mnohí pracujú aj zo zahraničia.

Reklama

„Chceme investovať na Slovensku, najať viac ľudí a zabezpečiť, aby zostala zachovaná kultúra Slida. Nechceme túto firmu pohltiť, práve naopak. Chceme im dať prístup k platforme, ktorá im pomôže dostať sa k stámiliónom ľudí,“ potvrdzuje Patel.

Ako budú vyzerať kancelárie budúcnosti a čo sa podľa Patela a Komorníka zmení po pandémii, sa dočítate v januárovom vydaní magazínu Forbes

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?