16. júna 2021

Manželia Andrea a Július Chládekovci s podnikaním začínali ešte za socializmu, dnes je vo vedení firmy už aj druhá generácia. Vlani firma, ktorá sa venuje distribúcii vín vrátane prémiových svetových značiek, destilátov a kávy, ustála úder pandémie na gastronómiu. A hoci spoločnosti Corner & Co. zo dňa na deň vypadli tržby v tomto segmente, podarilo sa dosiahnuť nárast v iných oblastiach.

Celý rozhovor s Chládekovcami nájdete v júnovom vydaní magazínu Forbes, ktoré si ešte stále stíhate objednať s poštovným zadarmo.

Keď pivo prestane chutiť

Manželia vyštudovali výpočtovú techniku, zameranie na automatizované systémy riadenia. Prvú „skutočnú firmu“, ako hovoria, založili po revolúcii. Dovážali talianske počítače značky Olivetti. Neskôr prešli na dovoz minerálnych vôd a džúsov, v  biznise orientovanom na veľké objemy im však chýbali ľudské vzťahy.

Nápad „dať sa do vína“ sa zrodil náhodou. „Išlo až o nejaké vnuknutie, manžel dovtedy pil iba pivo a víno takmer vôbec,“ hovorí Andrea Chládeková. „Lenže od určitého momentu, priam zo dňa na deň, mu pivo prestalo chutiť. Začal sa o víno viac zaujímať a to bol už len krok k podnikaniu.“

Prví veľkí klienti

V začiatkoch sa v biznise stretávali aj s rôznymi náhodami. Prvého veľkého klienta, španielskeho výrobcu vín Codorniu, na poslednú chvíľu vymenili za jeho najväčšieho konkurenta Freixenet, keď ich jeho zástupca presvedčil, že ponuka jeho firmy je lepšia. „Dodnes sme priatelia,“ glosujú manželia.

Reklama

Partnerom, ktorý ich posunul o úroveň ďalej, sa stala talianska káva Lavazza, kedysi rodinná firma, dnes veľký svetový dodávateľ kávy. „Keď sme s nimi začínali spoluprácu, na celý svet mali štyroch obchodníkov,“ hovorí Július Chládek. „Ak bol problém, so všetkými sme si v Taliansku sadli za jeden stôl a za hodinu problém nebol. Medzičasom majú niekoľko desiatok obchodníkov na celý svet, je to celkom iné, podstatne zložitejšie.“

Nepredávať „cez cenu“

Firmu budovali postupne: vďaka tomu, že na trh prišli včas, mohli sami rozhodovať o tom, ktoré produkty pridajú do portfólia – na Slovensku museli pre ne často dopyt vytvárať. Výrobcovia zasa v tom čase ešte nemali pre svoje produkty na Slovensku stabilných dovozcov, bolo s nimi teda možné budovať vzťahy od začiatku.

Za základ stratégie budovania značiek si zvolili zásadu nepredávať vďaka cene či zľavám, zdôrazňuje Július Chládek. „Najťažšie je získať si akceptáciu cenovej hladiny produktu na trhu a udržateľnosť tejto ceny,“ súhlasí Richard, ktorý sa venuje operatíve ako výkonný riaditeľ. „Asi to nie je slovenské špecifikum, že veľa biznisu sa robí aj cez ceny. Ale to je začiatok konca.“

Vo firme postupne budovali aj odborné kapacity, medzi špecifiká prémiového vína totiž patrí fakt, že, laicky povedané, po druhý raz nikdy nechutí tak dobre, ako chutilo v mieste, kde vzniklo.

„Rolu hrá genius loci aj emócie,“ hovorí Július Chládek. „Preto je dôležité, aby sa vzorky dostali aj do firmy. Často robíme aj degustácie naslepo a nové vína porovnávame s tými, ktoré už máme v portfóliu.“

Prestížne vinárstva aj vlastná značka

Postupne na slovenský trh dostali viaceré prestížne vinárstva zo Champagne, Burgundska či Bordeaux, ale aj vína z Nového sveta. Firmu založili aj v Česku, v Maďarsku a Poľsku obchodujú tiež, ale nie cez vlastné spoločnosti. „Máme zastúpenia pre niektoré vinárstva, napríklad z Južnej Ameriky a Nového Zélandu, aj pre iné krajiny,“ hovorí Július Chládek. „Vína preto reexportujeme aj na iné trhy.“

FOTO: Miro Nôta

Na trhu sa rozšírili aj na opačný koniec ponuky: vytvorili si privátnu značku vína, „ktoré si dáte a nezruinuje vás to“. Zistili však, že slovenské vinárstva v požadovanej cene vína nedokážu dodať a tak istý čas dovážali „vlastné“ víno zo Západnej Európy. „Medzičasom už máme aj organický projekt zo Slovenska aj veľmi pekné Prosecco,“ hovorí Július Chládek.

Kamenné predajne či e-shop

V roku 2016 sa Corner & Co. prepracovala v tržbách nad hranicu 10 miliónov eur. V tomto období sa pokúsili rozšíriť aj do kamenných predajní – vinoték. „Keď sme vytvárali koncept našej predajne, mal som mnoho kamarátov, ktorí si chceli nakúpiť, a museli sme ich posielať do skladu. To nie je optimálne,“ spomína Július Chládek.

Ako vlajkovú predajňu si vytipovali tradičnú vinotéku v centre Bratislavy, napokon však plán na expanziu do vinoték, ktorých malo byť približne pätnásť, odvolali. Dôvodom bol najmä nedostatok kvalifikovaných ľudí.

„Povedali sme si napokon – čo dáva väčší zmysel? Nebude lepšie orientovať sa na online a dať kapacitu na to, čo vieme robiť?“ hovorí Július Chládek.

Keď zo dňa na deň padnete

Toto rozhodnutie ich napokon možno aj zachránilo. Keď totiž vlani udrela pandémia, mali za sebou niekoľko rokov práce na skvalitňovaní e-shopu WinePlanet.sk. V situácii, keď sa tržby zo dňa na deň prepadli, síce čísla úplne kompenzovať nedokázal, ale významne pomohol.

„Asi navždy si zapamätám dátum 13. marec 2020, keď vláda zatvorila celý gastro sektor a nám zo dňa na deň odišla polovica biznisu,“ hovorí Július Chládek. „Rýchlo sme museli nájsť riešenie – a samozrejme, online bola cesta.“

E-shop zažil výrazný nárast tržieb a navyše sa ukázalo, že kvalitnejšie produkty sa online predávajú lepšie.

Pandémia? Matematika aj pocit

Tržby Corner & Co. za rok 2020 klesli o milión eur, ale firma skončila v zisku. „Sme veľmi ‚sprocesovaná‘ firma, keďže otec je bývalý programátor a veľa vecí tu máme postavených na IT,“ hovorí Richard. „To nám pomohlo aj v tejto zložitej situácii. Predaj cez e-shop je totiž pracnejší, len zabaliť každú objednávku je časovo náročnejšie.“

„Do softvéru si nechávame naprogramovať mnoho prepočtov, ktoré odrážajú logiku, akou s otcom rozmýšľame,“ pokračuje Richard. „Máme vytvorené predikcie predaja, vychádzajúce z minulosti, ale teraz sa nedali použiť. Boli sme v situácii, keď ‚to musíte cítiť‘, ako otec hovorí – čo asi na trhu pôjde a čo nie.“

Ako hovorí otec, uvedomiť si, čo znamená výpadok polovice tržieb, je vlastne veľmi jednoduché. Treba urýchlene riešiť cash flow, nie tržby. „Je to jednoduchá matematika – znamená to, že môžete mať veľmi rýchlo problém.“

Zareagovali rýchlo, s tímom si povedali, že firmu nezatvoria a pokúsia sa z problémov vymaniť. Július Chládek spomína, že v prvých dňoch mal pocit, akoby bol doma na pracovnej dovolenke. „V prvej fáze si ľudia možno neuvedomovali, že situácia môže mať až také existenčné dosahy,“ spomína.

Reklama

Rum: musíte byť trpezliví

V posledných rokoch sa Július Chládek venuje aj tvorbe privátnej značky rumu s názvom Blue Stamp. Venovali jej niekoľko rokov práce, na Maurícius cestovali konzultovať u pivničných majstrov nielen chute, ale aj celkové pôsobenie rumu, ako mal vyznieť – a vlani dosiahli veľký úspech, bronzovú medailu na San Francisco Spirit Competition.

„Posledný rum z Maurícia, ktorý získal medailu, tiež bronz, bol v roku 2015. Na World Rum Awards sme zasa získali striebro,“ hovorí Július Chládek.

Špecifikom tohto rumu je, že vyzrieva v sudoch typických pre slovenský produkt, naznačuje jeho tvorca – ale podrobnosti neprezrádza . „Netušíme, ako dlho bude zrieť, zrejme ho budeme uvoľňovať po sudoch a uvidíme,“ vraví. „Často máte s produktom na trhu jedinú šancu. Musíte byť trpezliví.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?