5. júla 2021

Práve dnes (5. júla 2021) odovzdáva Jeff Bezos po rokoch budovania Amazonu funkciu CEO do rúk svojmu nástupcovi. Keď Andy Jassy prevezme riadenie firmy, jej zakladateľ sa môže spoľahnúť, že Jassy má zinternalizované základné hodnoty spoločnosti. Koniec koncov, od založenia spoločnosti v roku 1995 Bezos neprestajne kládol dôraz na štyri základné princípy Amazonu.

Dnes najbohatší človek na svete vybudoval za 26 rokov jednu z najväčších a najznámejších e-commerce firiem sveta. Úspešná spoločnosť má silnú korporátnu kultúru a efektívni lídri ako Bezos každý deň zdôrazňujú hodnoty, ktoré túto kultúru pomáhajú vytvoriť.

Nedávno som sa rozprával s bývalými výkonnými manažéri v Amazone Billom Carrom a Colinom Bryarom, ktorí sú spoluautormi novej knihy Working Backwards. Carr a Bryar pracovali v Amazone dohromady 27 rokov.

Bryar bol členom vyššieho vedúceho tímu a strávil dva roky ako vedúci Bezosovej kancelárie – bol jeho tieňom deväť hodín denne. Ako viceprezident Digital Media, Carr pomohol naštartovať Amazon Music, Prime Video a Amazon Studios.

Hovorí sa, že tajnými prísadami, ktoré tvoria kultúru Amazonu, sú:

Reklama
  • posadnutosť zákazníkmi,
  • myslenie dlhodobo dopredu,
  • túžba po inováciách,
  • hrdosť na excelentnú prevádzku.

„Amazon sa nikdy neodklonil od týchto štyroch princípov,“ tvrdia Carr a Bryar. „A z veľkej časti sú dôvodom, prečo sa v roku 2015 Amazon stal spoločnosťou, ktorá dosiahla ročný obrat 100 miliárd dolárov rýchlejšie než ktorákoľvek iná spoločnosť na svete.“

Carr nám detailne opísal každú zo spomínaných hodnôt na základe toho, ako ich Bezos deň čo deň v spoločnosti zdôrazňoval.

1. Posadnutosť zákazníkmi.

Bezos nehovorí svojim zamestnancom, aby „len“ venovali pozornosť zákazníkovi, on im pripomína, že majú byť nimi posadnutí. A robí to už od svojho prvého listu akcionárom v roku 1997.

„Veľa spoločností rozpráva o tom, že sú zamerané na zákazníkov. Ľahko sa to hovorí, ale ťažko sa to robí,“ hovorí Carr.

Byť posadnutí zákazníkmi je pre mnohé organizácie náročné, lebo lídri, manažéri a zamestnanci to nepočujú často priamo od zákazníkov. Počujú to od kolegov a partnerov, ktorí majú vlastné potreby a ciele. Skvelá spoločnosť je však budovaná lídrom, ktorý stavia zákazníkov do popredia. Pripomína tímu, aby začali s potrebami zákazníka a „pracovali spätne“.

Bezos pripomína pracovníkom Amazonu, aby sledovali aj konkurenciu, ale predovšetkým sa naplno venovali zákazníkom.

2. Myslenie dlhodobo dopredu.

Bezos tvrdí, že jedna zo základných hodnôt Amazonu je myslieť dopredu viac ako väčšina spoločností.

Carr hovorí, že Amazon Prime Video, ktoré má viac ako 100 miliónov divákov, je výsledkom desaťročného výskumu, vývoja a získavania obsahu.

„Ak chcete vybudovať niečo veľké a trvácne, je veľmi dôležité zamerať sa na dlhodobý časový horizont,“ hovorí Carr.

Mnohé spoločnosti sa vzdajú myšlienky, ktorá im v priebehu štrvťroka neprinesie zisk. Ale „Amazon sa drží tej istej iniciatívy aj päť, šesť, sedem rokov – a po celý čas udrží investíciu zvládnuteľnú a počas toho sa neustále učí a zlepšuje – až kým sa nerozhýbe a nebude akceptovaná.“

3. Túžba po inováciách.

Carr tvrdí, že riskovať znamená akceptovať možnosť, že nápady alebo projekty zlyhajú. Ale nie v každej spoločnosti je v poriadku skúšať veci a zlyhať.

„Musíte robiť proaktívne kroky na vytvorenie prostredia, v ktorom sa ľudia nebudú báť zlyhaní,“ zdôrazňuje Carr.

Ale takáto mentalita sa neobjaví len tak sama od seba. Líder musí inšpirovať tím, aby sa snažil dosiahnuť niečo nové a jedinečné.

4. Hrdosť na excelentnú prevádzku.

V liste, ktorý Bezos v roku 1998 napísal, definoval excelentnú prevádzku ako základnú hodnotu spoločnosti. Podľa Bezosa „excelentná prevádzka zahŕňa dve veci. Neustále zvyšovať spokojnosť zákazníkov a taktiež zvyšovať produktivitu, maržu, efektivitu a rýchlosť aktív vo všetkých našich podnikoch.“

V rozhovore z roku 2018 Bezos pripomínal zamestnancom, že spoločnosť si váži ich fantastickú prácu v zákulisí, ktorú zákazníci nikdy neuvidia – ale uvidia jej výsledky, ako je napríklad včasné doručenie.

„Ľudia nikdy neuvidia 90 % vašej práce. Jediná vec, ktorá vám pomáha robiť na vysokej úrovni prácu, ktorú nikto nevidí, je vaša osobná profesionálna hrdosť na excelentnú prevádzku.“

„Neočakávajte, že len jednoduché určenie a prezentovanie vašich hodnôt bude mať nejaký významný vplyv,“ hovorí Carr. V Amazone sú tieto štyri základné piliére kultúry spoločnosti zabudované do každého procesu a diskusie. A všetko to začína zhora.

Reklama

Každá spoločnosť má iné tajné prísady, ale nebudú nič znamenať, ak sa nimi celý tím nebude riadiť. Udržujte hodnoty vašej firmy v popredí.
Článok vyšiel na Forbes.com. Autorom je prispievateľ .

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?