Môže podnikanie zmeniť život k lepšiemu? Petra Drvoštěpová by vám okamžite odpovedala, že áno. Hoci začiatky neboli jednoduché, nikdy neľutovala, že sa vydala zložitejšou cestou.
Dnes so svojou prírodnou kozmetikou Yage Organics žne jeden úspech za druhým. Najnovším je druhé miesto v európskej súťaži o najlepšiu prírodnú kozmetiku The Beauty Shortlist Awards.
O zloženie kozmetiky sa Petra Drvoštěpová, vtedy ešte právnička, začala zaujímať, keď sa u jej syna prejavil atopický ekzém. No pred 15 rokmi v našich končinách nebola žiadna kozmetika, ktorú by mohol jej syn používať, čo zistila starostlivým štúdiom dostupných produktov a ich zloženia.
Životná zmena
„Zmenila som prístup k zdraviu, jedlu, sama k sebe a celej rodine. Potom som k tomu pridala štúdium ajurvédy a aromaterapie a vášeň tvoriť prvé kozmetické výtvory bola na svete. Zároveň som už ako malá snívala o tom, že budem navrhovať parfumové flakóniky. Takto som mala možnosť navrhnúť si sama celý vizuálny štýl značky,“ vysvetľuje Drvoštěpová.
Predala byt v Prahe, vzala našetrené peniaze a odsťahovala sa do Spojeného kráľovstva, kde začala hľadať niekoho, kto by jej s vývojom a výrobou kozmetických produktov pomohol.
„Študovala som na University of London postgraduálne štúdium práva so špecializáciou na medzinárodné financie a bankovníctvo. Celý rok sme sa venovali iba rozboru jednej zmluvy. Práve tak som zistila, že v krajinách, ako je Anglicko alebo Spojené štáty americké, vám umožnia maximálnu špecializáciu v odbore. Rovnaké je to s vývojom kozmetiky. V Anglicku sú vedeckí odborníci, ktorí prednášajú na univerzitách a špecializujú sa iba na prírodnú kozmetiku. Chcela som to najlepšie už v základoch.“
Inšpirácia Amazóniou aj kórejským rituálom
Kde sa vzal názov firmy Yage? Svoju značku pomenovala Drvoštěpová po mystickom nápoji z liany, ktorý prenáša indiánskych šamanov do nadpozemského sveta. „Šamani sa potom vďaka symbolom, ktoré vidia, dokážu správne rozhodnúť a viesť svoj kmeň. Mocná sila prírody v sebe ukrýva liek pre väčšinu problémov a indiánski šamani jej rozumejú dokonale a sú s ňou spätí. Názov Yage vlastne vymyslel spontánne môj otec, ktorý za indiánmi do Amazonu jazdí celý život.“
Boli to nielen otcove zážitky z ďalekých ciest, čo vštepilo Petre Drvoštěpovej lásku k prírode. „Od mala sme trávili veľa času v Krkonošiach, kde nás rodičia mnohému naučili. Zbierali sme liečivé byliny, pestovali mnoho plodín a snažili sa byť čo najviac sebestační. Je to ťažká práca, ale príroda vás obdaruje, keď ju rešpektujete a žijete s ňou v súlade. Ako malá som to nemala veľmi rada, ale teraz tomu rozumiem a som rodičom za túto lekciu vďačná,“ hovorí.
Identita značky vznikala v Anglicku, inšpiráciou boli kórejské rituály v starostlivosti o pleť. Produkty značky Yage sú práve preto číslované, aby bolo jasné, kedy ktorý prípravok použiť. Kórejčanky sú v starosti o pleť neprekonateľné a ich systematická starostlivosť má desať krokov: odlíčenie a čistenie olejom, čistenie penou alebo gélom, peeling, tonizácia pleti, pleťová esencia, sérum na mieru, plátenná maska, očná starostlivosť, hydratačný krém a ochrana pred slnkom.
„Kórejský systém starostlivosti o pleť používa fermentované suroviny, živý materiál, ktorý je pre našu pleť zdrojom bohatej výživy. Dvojfázové čistenie (olejom a emulziou) je dokonalejšie a špeciálny produkt na hydratáciu – esencia – je ideálny práve na dokonalé vstrebanie do pleti s následným uzavretím sérom. Navyše v tomto systéme máte možnosť individuálneho prístupu, čo znamená, že v lete pleť viac hydratujete a v zime zase viac chránite pleťovým olejom alebo krémom. To nám práve umožňuje rozdelenie produktov a ich vrstvenie,“ opisuje Drvoštěpová.
Kozmetika nie je všemocná
Úspešná podnikateľka však zastáva názor, že pleť nikdy nebude krásna len vďaka kozmetike. „Dôležitú úlohu zohráva kvalitný spánok, dobrá strava, ochrana pred slnkom a, samozrejme, aj gény. Dopomôcť si však určite môžeme pravidelnými lymfatickými masážami tváre, tvárovou jogou, liftingom pomocou guashe (tradičná čínska procedúra na čistenie pleti, pozn. red.), to všetko je dôležité a prináša viditeľné výsledky. Nemôžeme však čakať výsledky okamžite, všetko je o pravidelnosti, vytrvalosti a disciplíne.“
A práve tieto dve vlastnosti pomohli podnikateľke dostať sa do povedomia aj za hranicami Česka. „Niekoľko našich produktov získalo ocenenie v európskej súťaži The Beauty Shortlist Awards. Viem, že je Yage výborná kozmetika plná prírodných účinných látok, a to, že to rozpoznala aj odborná komisia, je pre mňa veľmi cenné a dôležité. Znamená to, že som sa vydala správnou cestou. Verím, že kvalitný produkt sa nakoniec vždy presadí, a to aj v tak silnom konkurenčnom prostredí,“ usmieva sa.
Kto neinovuje, neobstojí
Okrem iného veľmi starostlivo sleduje najnovšie trendy a hlavne nové patentované látky, ktoré za sebou majú klinické štúdie.
„Ak objavíme novú skvelú látku, hneď začíname inovovať naše receptúry a snažíme sa ju zaradiť do produktu, kam sa najlepšie hodí. Práve v prírodnej kozmetike dochádza k turbulentným zmenám a tento odbor sa neskutočne rýchlo vyvíja a mení. Značky, ktoré neinovujú, budú časom ponúkať produkty, ktoré so svojím účinkom neobstoja. Súčasné trendy ako je udržateľnosť, clean beauty alebo bezvodá kozmetika máme od samého začiatku,“ upozorňuje Drvoštěpová.
Ročný obrat firmy neustále rastie, tento rok to vyzerá, že prvýkrát prekročí hranicu päť a pol milióna korún (asi 229-tisíc eur). „Všetko, čo zarobím, dávam späť do firmy a jej rozvoja. Je pre mňa dôležité, aby som tvorila značku, ktorá je symbolom kvality aj udržateľnosti. Je to moje dieťa, takže na nej nešetrím. Keby som chcela, tak by ma značka uživila, ale ja to radšej investujem späť a stále sa snažím inovovať a zlepšovať produkty,“ vysvetľuje zakladateľka značky Yage.
Od pestovania surovín až po obal
Preto pri výrobe dbá na celý proces. Od výberu surovín – ako a kto ich pestuje, cez spôsob pestovania s ohľadom na množstvo vody a používanie pesticídov – spôsob spracovania až po obal. „Ten je v podstate posledná čerešnička na torte. To všetko by mal v rámci udržateľnosti riešiť výrobca,“ hovorí.
Aj preto sú všetky produkty značky v sklenenom flakóne. Výnimkou je iba jeden z posledných prípravkov – aromaterapeutická hmla – tá sa predáva v plastovom obale.
„Má to niekoľko dôvodov. Jednak som nenašla žiadneho výrobcu, ktorý by mal taký super jemný rozprašovač v sklenenej fľaštičke, a tiež preto, že je to produkt určený do kabelky. Plastová fľaštička sa dá ľahko odskrutkovať a plne zrecyklovať, ale domnievam sa, že ju ženy budú využívať aj po spotrebovaní produktu, práve kvôli tomu jemnému rozprašovaču. Odporúčam si fľaštičku ponechať a naplniť ju napríklad hydrolátom alebo odvarom z harmančeka a používať to na osvieženie pleti počas dňa.“
To, že na začiatku riskovala úspešnú kariéru aj všetky peniaze, ktoré mala, sa Drvoštěpovej nakoniec vyplatilo. Podnikanie zmenilo život nielen jej, ale aj celej rodine.
„Vždy, keď idete do niečoho neznámeho, riskujete. Ale ja budem radšej riskovať ako po zvyšok života ľutovať, že som to nemala odvahu skúsiť. Ísť si za svojimi snami je pre mňa veľmi dôležité a to, že to dokážem, je aj vďaka mojim rodičom. Mám v nich naozaj veľkú oporu a viem, že keď pôjde do tuhého, pomôžu mi. To isté zázemie by som chcela poskytnúť aj svojim deťom. Rodina a vzájomná podpora je pre mňa všetkým,“ hovorí na záver.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Hana Šímová.