Český pivovar Budvar, ktorý je zapletený do dlhého súdneho sporu s americkým pivným gigantom Anheuser-Busch o používaní značky Budweiser, v piatok oznámil, že v roku 2023 zvýšil svoj čistý zisk, produkciu a export.
Budějovický Budvar podľa Associated Press Finance uviedol, že jeho čistý zisk vlani vyskočil o 46,3 percent na 293,8 milióna českých korún (11,58 milióna eur).
Výsledok pripísala úspešnému rozvoju svojich trhov doma i v zahraničí, čo pomohlo kompenzovať stratu ruského trhu. Budvar zastavil vývoz do Ruska a Bieloruska po ruskej invázii na Ukrajinu vo februári 2022.
K minuloročnému rastu prispela podľa riaditeľa Budvaru Petra Dvořáka väčšina trhov vrátane českého.
„V exporte sa objemovo podarilo nahradiť stratu ruského trhu a popri rozvoji existujúcich trhov sa nám darilo nachádzať nové príležitosti, v objemoch predajov sme sa vrátili na úroveň roku 2021. V tuzemsku došlo v porovnaní s predchádzajúcim rokom k nárastu objemov, ale stále sa nám nepodarilo dosiahnuť úroveň roku 2021,“ uviedol Dvořák.
128-ročný štátny pivovar vykázal v roku 2022 pokles zisku o 40 percent v dôsledku ruskej vojny na Ukrajine a vysokej inflácie spôsobenej prudko rastúcimi cenami energií.
Spor Budvaru a Anheuser-Beusch
Budvar a Anheuser-Busch vedú spor o ochrannú známku o značku Budweiser od roku 1906. Anheuser-Busch vstúpil do AB InBev v roku 2008.
Budvar vlastní výhradné práva na predaj piva Budweiser na väčšine hlavných európskych trhov vrátane Nemecka. V Spojenom kráľovstve však Budvar aj AB InBev môžu predávať Budweiser po tom, čo súd rozhodol, že spotrebitelia dokážu rozlíšiť obe značky.
K zvýšenému zisku v roku 2023 prispela aj slabšia miestna mena, uviedol Budvar. Vyviezol 72 percent svojej produkcie v roku 2023, ktorá predstavovala 1,865 milióna hektolitrov – čo je o 4,3 percent viac ako v predchádzajúcom roku.
Export vzrástol v roku 2023 o 4,6 percent, pričom na popredných miestach boli Nemecko, Poľsko, Slovensko, Británia, Rakúsko a Kanada. Spoločnosť predáva svoje pivo v približne 70 krajinách.