22. októbra 2020

Vyštudovaná manažérka a zubárka vymysleli počas jarnej karantény hru, ktorá má do našich rozhovorov priniesť viac záujmu, spojenia a otvorenosti. Okrem partnerských a rodinných vzťahov však čLOVEčina našla svoje uplatnenie aj v školách, v ambulanciách psychológov či vo firmách. Jej autorky Daniela Choma a Alexandra Hollá dokonca rokujú aj s väznicou, ktorá chce hru používať v rámci svojho resocializačného programu.

V čase pandémie koronavírusu, keď sa preferuje sociálny odstup a tí, ktorým to ich práca dovoľuje, uprednostňujú home office, chýba mnohým z nás sociálna interakcia a bližší kontakt s kolegami. Tento problém vyriešili niektorí manažéri po svojom.

Počas firemných video konferencií hrávajú so svojimi tímami hru, ktorá pozostáva z ťahania kartičiek s takmer 200 otázkami. „Čo by si urobil, ak by si sa nebál?“, „Čo by si teraz najviac potreboval počuť?“ alebo „Aká je tvoja prvotná reakcia, keď ťa niekto kritizuje?“ Pre mnohé tímy sú podobné kartičky súčasťou každodennej prípravy na pracovný deň.

Značka Lebo Mädveď vyrába dizajnové náučne hry.
So svojím najnovším produktom mieri do sveta

„Ľudia sa na seba naladia, dajú si vedieť, kde sa kto momentálne nachádza, prípadne čo potrebuje, alebo čo momentálne zažíva. Tým si dávajú nenásilnou formou ‚návody’, ako navzájom fungovať a možno vďaka niektorým odpovediam mnohému porozumejú,“ hovorí jedna z autoriek hry čLOVEčina Daniela. Nadriadení môžu navyše preskúmať ľudskú stránku tímu a nájsť súvislosti, ktoré ovplyvňujú vzájomné vzťahy.

Cieľom hry je podľa Daniely Choma (vľavo) a Alexandry Hollej vytiahnuť nás od aplikácií a mobilov a vrátiť nás k tým, s ktorými si tvoríme reálny život. Foto: @jkf_dream_photo

Práve hravá forma podľa autoriek vytvára bezpečie. Otázky vám kladie kartička, preto je to menej konfrontačné, ako keby podobnú tému bez varovania otvoril kolega či manažér. Ľudia majú menšiu potrebu sa chrániť, uvoľnia sa a v ideálnom prípade sa vzájomne čo najviac otvoria.

Realizáciu naštartovala karanténa

Využitie čLOVEčiny v pracovných tímoch svedčí o tom, že hra je univerzálna a použiteľná v každom vzťahu či prostredí. Pôvodným zámerom Košičaniek totiž bolo priniesť viac otvorenej komunikácie najmä do partnerských vzťahov a domácností.

„Nápad som v sebe nosila od jesene minulého roka, ale nevedela som sa rozkývať a zrealizovať ho. No prišla karanténa, ľudia boli spolu doma, prípadne sa nemohli stretávať, a to so sebou prinieslo mnoho tém a situácií vo vzťahoch,“ vysvetľuje Daniela.

Otázky a aktivity v hre sú v dvoch hracích úrovniach – komfort a rozvoj. „V komforte sú otázky aj aktivity opatrnejšie, v rozvoji nás zase pozývajú za našu komfortnú zónu a k väčšej hĺbke a zraniteľnosti,“ hovoria autorky. Foto:@jkf_dream_photo

Do projektu ju vtedy „rozhýbala“ Alexandra, ktorá musela zavrieť rodinný podnik a spoločne s manželom „presedlali“ na donášky. Ku každej chceli pribaliť nejakú pozornosť, a tak kamarátku poprosila, či jej nepripraví pár kartičiek s otázkami, ktoré by si ľudia doma vedeli zahrať, keď si objednajú donášku.

Pandémia ako zlatá éra pre počítačové hry?
Nie celkom, hovoria šéfovia herných štúdií

„Za dva dni som jej poslala 200 otázok, z ktorých bola nadšená. Povedala, že je to úžasné, doba to potrebuje, a že ide do toho so mnou,“ hovorí Daniela. V tomto okamihu bol už v podstate celý obsah hry hotový.

U psychológov aj na školách

Najväčším zadosťučinením sú pre dvojicu správy od ľudí, ktorým hra pomohla vyriešiť nevykomunikované témy alebo ich zblížila so svojimi polovičkami. „Napísala nám napríklad pani, že nám ďakuje, lebo vďaka našej hre mali s mužom krásne 15. výročie svadby a že hra k nim prišla práve v období, keď už ani neverila, že ho vôbec budú oslavovať,“ dodáva Alexandra.

Hra navyše našla svoje uplatnenie aj v školách, v ambulanciách psychológov, a momentálne dvojica rokuje aj s väznicou, ktorá chce čLOVEčinu využívať v rámci svojho resocializačného programu.

Hra čLOVEčina sa využíva aj v pracovných kolektívoch. Foto:@jkf_dream_photo

Prvé hry začali Alexandra s Danielou expedovať začiatkom júla a k polovici októbra predali už tisíc kusov. Pomohlo im aj to, že zaujali najväčšiu sieť kníhkupectiev, ktorá má hru v ponuke vo všetkých 60 predajniach. „Našimi primárnymi zákazníkmi sú ľudia, ktorí vyhľadávajú skutočné a zmysluplné rozhovory a vo vzťahoch sa im nechce kĺzať po povrchu. Zároveň všetci, ktorí sú možno hanbliví či opatrní a cítia, že v ich vzťahoch niečo chýba, ale zatiaľ nevedia presne čo alebo netušia, ako to uchopiť,“ vraví Daniela.

V prvej polovici roka 2021 už dvojica ráta so ziskom a vďaka záujmu momentálne pracujú na nových edíciách – na čLOVEčine pre deti na použitie v detských kolektívoch, na limitovanej Vianočnej edícii  k sviatočnému obdobiu a Novému roku, ale aj na špeciálnej čLOVEčina team, ktorá bude ešte viac cielená na témy v rámci pracovného prostredia, keďže už prvá verzia sa v pracovných tímoch teší veľkej obľube. Ich cieľom do budúcnosti je ešte podrobnejšie sa zameriavať na konkrétne oblasti vzťahov a života.

A čo odkazujú  autorky tým, ktorý nosia v hlave nejaký nápad či projekt, ale zatiaľ ho nezrealizovali? „Nečakajte na to, kým sa budete cítiť schopnejší, pripravenejší či lepší a verte tým, ktorí vás podporujú a dôverujú vám. Výhrady či kritiku berte bdelo, no zároveň sa ňou nenechajte odkloniť od svojho sna.“

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?