15. novembra 2021

Nič nerastie do neba. Aj samotný Ikarus bol natoľko sebavedomý, že jeho krídla nakoniec rozpálili žeravé slnečné lúče. Rovnako tak pri pohľade do histórie nájdeme pozoruhodne dlhý zoznam firiem, ktoré o svoju zdanlivo neotrasiteľnú výsadnú pozíciu prišli a stratili sa v prepadlisku dejín.

Spoločným menovateľom je podcenenie inovácií, strach zo zmeny či nešikovné akvizície. Forbes dal preto dohromady desiatku najzaujímavejších prípadov veľkých pádov.

Kodak

O každej firme by sa dala napísať prípadová štúdia, ale symbolom nepredstaviteľného úpadku je Kodak. Slovné spojenie Kodak Moment pôvodne znamenalo zachytenie momentu vo fotografii, ale nakoniec dostalo celkom iný význam. Ilustruje náhly pád a krehkosť akéhokoľvek giganta.

Firma excelovala v klasickom filme, ale aj keď sama vynašla digitálny fotoaparát už v roku 1975, technológiu nevnímala ako zlomovú. Ba čo viac, nezačala ju predávať, aby neohrozila ziskový filmový biznis. Chradnutie bolo postupné, započalo v 90. rokoch v časoch 80-percentného trhového podielu v Amerike.

V roku 1995 spoločnosť vykázala tržby 16 miliárd dolárov a potom už všetko išlo ako z filmového kopca. Firma nezachytila trend digitálnej fotografie a fotoaparátu, ktorý rovnako nakoniec nahradili inteligentné telefóny. Kodak skrachoval v roku 2012 a ukončil tak svoju existenciu, ktorá sa písala od roku 1892.

Reklama

Polaroid

Vo svete filmu bol významným hráčom aj Polaroid, ktorý sa stal synonymom pre instantné fotografie. Firma dlho trvala na svojej vízií, že fotografia vždy musí byť tlačená. Marže z klasického filmu boli totiž natoľko tučné, že spoločnosť sa bránila akejkoľvek zmene.

Príbeh je obdobný ako s Kodakom. Firma vedela o digitálnej technológii a dokonca v roku 1996 vyvinula svoj digitálny fotoaparát, ale vzhľadom na vtedajšiu nízku kvalitu a rozlíšenie sa neodhodlala k ďalšiemu kroku.

Polaroid a Kodak patrili v 60. rokoch medzi svetovú technologickú špičku a medzi najhodnotnejšie svetové korporácie. Polaroid skrachoval v roku 2001, desať rokov potom, čo dosiahli rekordné tržby – 3 miliardy dolárov. Firmu zahubil strach z inovácií.

Xerox

A do tretice popieranie nástupu digitálnych technológií. Ďalšia firma, jej názov sa tentokrát stal synonymom pre kopírovanie, je Xerox. Firma bola natoľko zamilovaná do svojho tlačiarenského a kopírovacieho biznisu, že podcenila technologický vývoj.

Pritom Xerox bol prvý, kto vyvinul s veľkým predstihom pred ostatnými osobný počítač, ale vedenie sa neodhodlalo pretočiť kormidlo. Firemná vízia zostala ukotvená medzi papierom a atramentom.

Dodnes predáva kopírky a tlačiarne, tržby sú však dlhodobo v poklese a maxima z roku 2011 sú nedosiahnuteľné.

Blockbuster

Všetci poznáme Netflix, ale jeho predchodcom bol Blockbuster. Mimochodom, aj Netflix rozbiehal biznis ako zásielkovňa DVD, lenže v tomto odvetví vďaka svojim predajniam dominoval Blockbuster a v 90. rokoch mal až 65 miliónov zákazníkov.

Chybou v jeho zákazníckom prístupe bolo, že Blockbuster zarábal najviac na pokutách za neskoršie vrátenie. Aj preto sa firma dlho bránila zmene obchodného modelu na predplatné, pri ktorom by logicky nemohli vyberať pokuty.

A spočiatku táto stávka vychádzala. Oproti Netflixu vo svojich náročných začiatkoch dokonca zaklopal na dvere svojho konkurenta a sám sa ponúkol k akvizícii za 50 miliónov dolárov.

Blockbuster však jeho zakladateľa Reeda Hastingsa odmietol. Veľká chyba. Zatiaľ čo Netflix v roku 2007 rozbehol streaming a má dnes viac ako 200 miliónov účtov, Blockbuster skrachoval v roku 2010.

Sears

V priebehu študentských rokov som strávil niekoľko rokov brigádne v USA a v Chicagu som navštívil mrakodrap Sears Tower, svojho času najvyššiu budovu sveta a centrálu najväčšieho svetového obchodníka. Išlo o predchodcu Amazonu, ktorý na začiatku 20. storočia rozosielal po Amerike katalógy a zbieral obchodné objednávky bez kamenných obchodov.

Neskôr ich firma prevádzkovala tisíce a meno Sears sa stalo v Amerike synonymom pre nakupovanie. V osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch bola spoločnosť na vrchole.

Akcie Sears dosiahli svoje maximum v roku 2007, aj keď vtedy už firma dlho zvádzala ťažké boje s Walmartom. Potom sa do súboja pridal ešte Amazon a Sears začal padať na dno.

V roku 2009 bola Sears Tower predaná a premenovaná. Sears skrachoval až v roku 2008, aj keď jeho logo môžete v Amerike nájsť dodnes.

Yahoo!

Poďme do novej doby. Yahoo! začalo svoju cestu ako vyhľadávač a poskytovateľ e-mailu v roku 1994 a vstúpilo do sveta bez sociálnych sietí a Googlu.

Príbeh Yahoo! je plný nedotiahnutých akvizícii a nejasnej vízie. Práva Google mohla firma kúpiť v roku 2002 za jednu miliardu dolárov, ale manažment bol príliš váhavý.

Potom sa, naopak, firma snažila o kúpu Facebooku, ale ponúkala práve jednu miliardu dolárov, zatiaľ čo Zuckerberg vraj chcel o desať percent viac.

Reklama

A v roku 2008 chcelo Yahoo! kúpiť Microsoft, ale cenovka 44,6 miliardy dolárov sa vedeniu Yahoo! nepozdávala.

Firma naviac podcenila vývoj vlastného vyhľadávača s tým, že ide o neperspektívny biznis, stratila relevanciu a nakoniec bola predaná Verizonu za necelých päť miliárd dolárov v roku 2017. Učebnicová deštrukcia akcionárskej hodnoty.

MySpace

Ani najväčšia sociálna sieť sveta nemusí byť večná. Pamätáte si na MySpace? Na prvú významnú sociálnu sieť v podobe upravovateľných weboviek s hudobným podtónom?

V roku 2005 MySpace kúpila Murdochova News Corp za 580 miliónov dolárov a o rok neskôr to už bola najnavštevovanejšia stránka v USA (60 miliónov amerických užívateľov).

Na svojom vrchole mala firma okolo 80 až 90 miliónov užívateľov. V tej dobe však nabrala silu nová cool záležitosť menom Facebook a MySpace od roku 2009 upadal.

V roku 2001 Murdoch MySpace predal za 35 miliónov dolárov. Na počudovanie, aj v dnešnej dobe stránky stále fungujú, ide však primárne o hudobnú platformu.

Nokia

Pokiaľ ste v minulosti nemali služobný mobil od Nokie, mohli ste mať ešte napríklad Motorolu. V roku 1998 sa Nokia dostala práve pred ňu a stala sa najväčším výrobcom mobilov na svete.

V roku 2007 mala Nokia úplne neuveriteľný trhový podiel vo veľkosti 51 percent. Pre porovnanie, Apple má dnes trhový podiel okolo 20 percent.

Cesta z vrcholu k úpadku bola však nesmierne rýchla a v roku 2013 bola Nokia rada za prevzatie Microsoftom za 7,2 miliardy dolárov.

Pikantné je, že Microsoft neskôr skoro celú sumu odpísal a výrobu mobilných telefónov ukončil. Nokia nezhorela ako fénix, ale padla ako domček z kariet.

Blackberry

Blackberry v roku 2011 predalo 50 miliónov prístrojov, držal 50-percentný podiel na trhu v Amerike a pätinový celosvetovo. Jeho zariadenie bolo symbolom statusu a firma sa chválila vládnymi zákazkami.

Na scéne sa však objavil Steve Jobs, ktorému sa vôbec nepáčila klávesnica zariadení Blackberry, a preto prišiel s jednou veľkou obrazovkou iPhonu.

V roku 2010 Apple uviedol iPhone 4 a tým preskočil Blackberry v predajoch. Blackberry nestihol zareagovať, trhový podiel upadal a už v roku 2016 spoločnosť ukončila výrobu mobilov.

Firma zažila neskutočnú dekádu a pád bol rovnako rýchly ako v prípade fínskeho konkurenta.

GE

GE bola dlho synonymom úspechu, okrem iného je to firma s históriou od roku 1892 a jeden z pôvodných dvanástich členov indexu Dow Jones. Veľmi dlho sa jej darilo a v roku 2000 stála v čele najhodnotnejších korporácií sveta.

Za viac než sto rokov existencie vyrábala všeličo, jej podnikanie sa rozprestrelo do mnohých divízií, vrátane objemnej finančnej divízie, ktorá sa ukázala byť veľkou príťažou vo veľkej finančnej kríze.

Z GE sa stal neefektívny a pomalý moloch. Navzdory mnohých problémov firma stále funguje a má v súčasnosti štyri divízie – letectvo, zdravotníctvo, energetiku a obnoviteľné zdroje. A celkovo dosahuje tržby 77 miliárd dolárov.

Samozrejme, v roku 2018 bola firma postupne vyradená z Dow Jones a jej trhová kapitalizácia je iba 115 miliárd. To je na absolútneho lídra z obdobia pred dvoma dekádami skutočne málo, vtedy mala firma hodnotu takmer 600 miliárd.

Kto bude ďalší?

Do budúcna uspejú len také firmy, ktoré budú stáť čelom k technologickému vývoju a budú mať odvahu narušiť svoj šťavnatý biznis. Ľudská kreativita nemá hranice a zďaleka ešte všetko nebolo objavené.

Žiadne odvetvie si nemôže byť isté, že vo svojej súčasnej podobe prežije do nasledujúcich dekád. Jeden príklad za všetky, nedávny rozvoj smart hodiniek sa krvilačne zahryzol do výrobcov tradičného švajčiarskeho hodinárstva.

Naša predpoveď je taká, že v dnešnej dobe je síce božstvom Big Tech, ale príde doba, keď aj niektorá z týchto firiem stratí relevanciu. Aj keď si to v súčasnosti nikto nevie pripustiť. Ktorá z nich to bude a kedy, to zostáva veľkou neznámou.

Článok vyšiel na Forbes.cz. Jeho autorom je Jaroslav Vybíral s prispením Forbes Slovensko.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?