14. júla 2020

Americko-slovenský startup bratov Ivaničovcov má firmy naučiť viac o klientoch a ich želaniach. GroupSolver teraz získal investíciu vo výške dvoch miliónov dolárov a snaží sa presadiť v silnej medzinárodnej konkurencii. Nové financie chcú vložiť do ďalšej automatizácie svojho produktu a rozšírenia obchodného tímu.

K založeniu firmy GroupSolver viedla séria náhod a šťastných okolností. Pred rokmi pracoval Maroš Ivanič v Svetovej banke, no potreboval výzvu, rovnako ako jeho brat Rastislav. Ten práve z tohto dôvodu odišiel z konzultačnej spoločnosti McKinsey.

„V rádiu som vtedy počúval o veľkej klimatickej konferencii v mexickom Cancúne. Každý tam prišiel s nejakou agendou. Nedohodli sa na ničom, akurát vyrobili správu na tisíc strán. Zavolal som Marošovi. Bavili sme sa, že čo keby sme vymysleli nejaký spôsob, ako vybudovať konsenzus,“ hovoril Rastislav v rozhovore pre slovenský Forbes v roku 2018.

Slováci pomáhajú lekárom v Amerike. Ich nástroj zisťoval, ako im ušetriť čas

Ľudia na konferencii sa síce chceli dohodnúť, ale nevedeli ako na to. Problém, pred ktorým aj bratia stáli v minulosti toľkokrát. Tí si povedali, že pri technológii a počítačoch, ktoré dnes máme, musí existovať spôsob, ako dosiahnuť konsenzus v základných veciach. „Pretože, keď sa zhodneme na základných tézach, vieme okolo toho budovať ďalšie,“ hovorí Rastislav. A tak začali pomaly budovať prototypy.

Nová investícia

Dnes GroupSolver pomáha firmám efektívnejšie odpovedať na pálčivé otázky o ich zákazníkoch či produktoch. Odpovede z prieskumov transformujú do štúdií, ktoré prinášajú výsledky, na základe ktorých môžu firmy postaviť svoje obchodné rozhodnutia. Budúcnosti tohto segmentu, zdá sa, veria aj investori.

V treťom investičnom kole, ktoré viedol fond Eterus Capital so súkromným správcom, spoločnosťou Wood & Company, fond Tech Coast Angels a ďalší prispievajúci, získala firma dvojmiliónovú investíciu. Pre GroupSolver, ktorý počas minulého roka zdvojnásobili svoj obrat, to znamená čerstvé peniaze určené na ďalší rast.

Rastislav Ivanič (vpredu) s bratom Marošom. Foto: Miro Nôta

„Je to hlavne investícia do ďalšej automatizácie produktu, tiež plánujeme podstatne zväčšiť nás obchodný tím,“ hovorí pre Forbes.sk Rastislav a dodáva, že budú investovať aj do marketingu. Posledné dva roky boli podľa neho pre firmu transformačné a najväčším úspechom je to, že dnes dokážu konzistentne vykázať zisk.

Robila prieskum medzi podnikateľmi: Aj hobby je často o výkone,
mnohí sú závislí od adrenalínu

„Možno to znie triviálne. Pre mnoho technologických startupov hrá ziskovosť druhoradú alebo treťoradú rolu, pretože im ide primárne o rast obratu a získavanie zákazníkov. Pre nás bolo však dôležité dosiahnuť tento míľnik, aby sme mohli ostať pánmi nášho osudu, aby sme dokázali sami sebe, našim zákazníkom a našim investorom, že sme reálny biznis, ktorý sa vie uživiť,“ dodáva.

V minulosti do startupu investovala už spomínaná americká investičná skupina Tech Coast Angels milión dolárov a neverejnú čiastku aj fond Neulogy Ventures.

Medzinárodní klienti

Väčšinu zákazníkov má dnes GroupSolver v USA, no spolupracuje aj so spoločnosťami v Európe, Austrálii, Japonsku či v Južnej Afrike. Patria medzi ne agentúry a výskumné firmy ako napríklad IRi, Ipsos či Nikkei, ale aj známe značky Adidas, Google, Lenovo, Twitter alebo General Mills.

„Momentálne pracujeme napríklad na projektoch pre jedno veľké sociálne médium – ktoré nanešťastie nemôžem menovať – ktorému pomáhame pochopiť, prečo v niektorých krajinách dosahujú úspech u mladšej generácie (generácie Z) a niekde im to nejde,“ vysvetľuje Rastislav.

„Je to hlavne investícia do ďalšej automatizácie produktu, tiež plánujeme podstatne zväčšiť nás obchodný tím,“ hovorí Rastislav. Foto: archív respondenta

Ide o projekt na troch kontinentoch, kvôli ktorému aplikovali svoju platformu na arabský jazyk. V minulosti tiež napríklad pomohli tímu v Amazone segmentovať ich zákazníkov podľa toho, prečo ich zaujíma hudba. Vďaka tomu potom mohol ich product development tím vytvárať nové funkcionality pre Alexu. Zaujímavým projektom bol podľa Rastislava aj ten, v ktorom pre klienta zisťovali, prečo sú v Mexiku v obľube ochutené kondómy alebo podľa čoho si vyberajú zákazníci v USA šampóny proti lupinám.

Koronakríza im v niečom pomohla 

Aj keď bratia Ivaničovci žijú v USA, kde majú aj svoj obchodný tím, technologické oddelenie sídli v Košiciach. Firma teda funguje na diaľku prakticky od svojho začiatku, čo jej pomohlo aj počas pandémie koronavírusu. Ako ovplyvnila ich biznis?

Najviac sa ich to podľa Rastislava dotklo v USA, kde prvá vlna pandémie nebola potlačená tak razantne ako v Európe. Ich kancelárie v Utahu a San Diegu sú ešte stále zatvorené a len teraz ich začínajú postupne otvárať. Aktuálne je teda najväčším cieľom firmy využiť situáciu na rast.

„Ihneď po nástupe krízy sa niektorí naši zákazníci trochu zabrzdili, pretože sami nevedeli, ako sa prejaví kríza aj na ich finančných tokoch. Pre koronu však dnes potrebuje väčšina našich klientov rozumieť, čo sa deje s ich zákazníkmi viac než kedykoľvek predtým. V konečnom dôsledku nám teda kríza pomáha otvárať dvere k novým zákazníkom,“ dodáva Rastislav.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?