Vyčísliť spoľahlivo, či bude pre vás alebo vašu rodinu výhodnejšie auto vlastniť, prenajímať, alebo zdieľať je pomerne zložité.
V každom prípade je však isté, že ak sa nerozhodnete pre kúpu nového auta, ušetríte veľké prostriedky, ktoré môžete zhodnotiť aj lepšie, hovorí zakladateľ spoločnosti Finax Juraj Hrbatý.
Pomer „ceny a výkonu“ jednotlivých spôsobov, ako vyriešiť mobilitu, určuje v praxi veľmi veľký počet premenných.
Kliknite a prečítajte si viac zo špeciálu „24 rád na bohatší a lepší život“
Kedy si kúpiť auto?
Výrazne sa líši už samotný dopyt, teda potreba cestovania – iná je v rodine s deťmi a iná bez detí, iná, ak prepravujete imobilných či starších členov rodiny, iná v prípade, keď obaja rodičia do práce cestujú rovnakým smerom. A úplne iná, ak treba „pendlovať“ medzi prácou, školou a krúžkami.
Ak si do tohto základného problému pridáte aj také rôznorodé faktory, ako sú zápchy v meste, spoplatňovanie parkovania, (ne)kvalitu a dostupnosť verejnej dopravy na mieste, kde žijete, organický, ale v budúcnosti zrejme regulovaný boom nových „vozítok“ (a aj tie si môžete buď kúpiť, alebo zdieľať), a napokon aj dostupnosť nabíjačiek (dnešnú aj predpokladanú budúcu, keďže elektromobilov bude pribúdať), získate zamotaný problém, v ktorom sa dá naozaj ťažko orientovať.
Niektoré faktory, ktoré ovplyvňujú náklady na mobilitu, sú však pomerne jasné, ľudia o nich ale často vôbec nerozmýšľajú, upozorňuje zakladateľ obchodníka s cennými papiermi Finax Juraj Hrbatý. „Kto hľadá, akým spôsobom dlhodobo ušetriť peniaze, rozhodnutie vyhnúť sa kúpe nového auta je určite vynikajúci spôsob,“ vraví.
„Namiesto toho, aby ste sa opakovane a desiatky ráz namáhali s tým, ako ušetriť pár eur za nákup, ide v prípade kúpy nového auta o jedno veľké rozhodnutie za päť až desať rokov, podľa toho, ako rýchlo auto v rodine točíte. Ak si budete kupovať ojazdené auto, pôjde o jedno rozhodnutie za, povedzme, štyri až šesť rokov.“
Náklady na prevádzku
Ak pre vás kúpa auta nie je zanedbateľnou položkou, mali by ste sa teda nad ňou veľmi dobre zamyslieť. Kúpna cena auta bude, samozrejme, rádovo nižšia ako cena bytu, avšak hneď ako zvážime dramatickú krivku straty hodnoty nového auta a historický nárast ceny bývania, rozdiel sa veľmi rýchlo zmenší, upozorňuje Hrbatý.
„Ak ste si pred 15 rokmi kúpili auto za 50-tisíc eur, dnes už pravdepodobne nemá žiadnu hodnotu a vy sa len modlíte, aby vláda opäť zaviedla šrotovné,“ konštatoval pred časom na svojom blogu.
Skutočné náklady na prevádzku auta, po započítaní celej palety poplatkov od registrácie cez diaľničnú známku, platieb za parkovanie, ako aj nákladov na povinné prehliadky, prezúvanie, bežné opravy, povinné príslušenstvo a poistenie, sa pohybujú vo (vyšších) stovkách eur za rok. To všetko, samozrejme, predtým, ako sme auto vôbec natankovali.
„Čo dodať, strach bol opodstatnený,“ zhrnul Hrbatý svoju analýzu výdavkov na blogu – už aj vrátane paliva, amortizácie a ušlého zisku. „Celkové výdavky na auto sa vyšplhali takmer na dvojnásobok jeho kúpnej ceny. Ročne ma stálo 7 500 eur,“ vyčíslil prevádzku svojho Seatu Alhambra v rokoch 2012 až 2020.
Nezabúdajme na ušlý zisk
Aký ušlý zisk máme na mysli? Jednoducho ten, ktorého sa vzdávame, ak si auto kúpime. O tomto aspekte kúpy auta (či čohokoľvek iného) ľudia rozmýšľajú len zriedka. „Nechválil som sa tým, ale neskôr som si kúpil aj druhé auto, ešte predtým, ako som začal pracovať na založení Finaxu,“ hovorí Hrbatý.
„Majiteľ v bývalom zamestnaní ma tlačil, aby som si kúpil poriadne auto, zodpovedajúce mojej role CEO. Kúpil som si teda za 90-tisíc Volvo. Dnes má hodnotu možno 40-tisíc, keby som si však v tom čase kúpil za polovicu jazdené auto, ešte by som na ňom možno jazdil a dnes by malo hodnotu možno 25-tisíc, keďže amortizácia v ďalších rokoch postupuje výrazne pomalšie,“ hovorí.
„Zhruba 45-tisíc, čo som mohol ušetriť na kúpe takého istého auta, len jazdeného, som mohol použiť napríklad na kúpu nejakej nehnuteľnosti alebo zainvestovať do akcií a dnes už mohli mať dvojnásobnú hodnotu. Takto mi tie peniaze vyleteli hore komínom. Dnes toto rozhodnutie spätne beriem ako najhoršiu investíciu v živote.“
Ak ste si pred pätnástimi rokmi kúpili auto za 50-tisíc eur, dnes už pravdepodobne nemá žiadnu hodnotu a vy sa len modlíte, aby vláda opäť zaviedla šrotovné.“
JURAJ HRBATÝ
Ako používateľovi, pokračuje zakladateľ Finaxu, mu drahé nové auto neprinášalo nijakú zásadnú hodnotu naviac oproti lacnejšiemu, ktoré by ho rovnako odviezlo z bodu A do bodu B. „Akurát by nevoňalo novotou.“
Pozor na opravy
Ak sa rozhodnete, že si nebudete kupovať nové autá dostatočne skoro v živote, môžete na nižších kúpnych cenách postupne ušetriť významné sumy. Ušetrené peniaze môžete použiť napríklad na sporenie, na ktorom, na rozdiel od sekania bežných výdavkov, zarábate vďaka úrokom.
Ďalším dielikom skladačky je, samozrejme, racionálne rozhodnutie o tom, kedy sa ešte oplatí investovať do opravy auta.
„Servisné náklady si musíte spriemerovať, uvedomiť si, že za život si auto kupujete povedzme päť- až desaťkrát. Určite jedno z tých piatich áut bude nanič kúpa a jedno vynikajúca. Podobne ako pri investovaní musíte jednoducho prijímať konzistentné rozhodnutia,“ vraví Hrbatý.
„Stratégia, ako je napríklad dollar cost avering (dlhodobé investovanie fixnej sumy s cieľom vyrovnať prípadné výkyvy cien aktív) vás pri investícii vytiahne. V prípade auta sa zasa podobne vyrovná, že niekedy si kúpite zlé, inokedy lepšie.“
Po Volve si Hrbatý ďalšie auto sedem rokov nekúpil. „Mám ešte stále aj Alhambru, tá má už dnes 13 rokov. Už som si povedal, že pri najbližšej väčšej oprave ju predávam,“ vraví. „A v prípade Volva musím veriť a dúfať, že vydrží roky.“
Oplatí sa kúpiť elektromobil?
V posledných rokoch do tradičných úvah o tom, či si kúpiť nové alebo jazdené auto (a aké), vstúpil aj nový faktor – či si kúpiť elektromobil, ktorý zrejme bude nový. Hrbatý upozorňuje, že zatiaľ chýbajú skúsenosti s nákladmi na prevádzku elektrického auta počas celého životného cyklu.
„Možnosť rozhodnúť sa skutočne zodpovedne asi príde až so skúsenosťami z praxe,“ vraví. „Netreba však zabudnúť na to, že ekologicky prínosné môže byť aj rozhodnutie si kúpiť ojazdené auto, keďže to nové by musela nejaká fabrika vyrobiť, a vy ušetríte emisie potrebné na jeho výrobu.“
Aká je ešte alternatíva voči kúpe nového auta okrem kúpy jazdeného? Zdieľané auto v najrôznejších podobách.
Na Slovensku sa však zatiaľ služba, ktorá by ponúkala k dispozícii autá podobným spôsobom, ako kolobežky, teda dobre dostupné takmer všade, pripravené na to, aby si ich zákazník jednoducho aplikáciou odomkol a odviezol sa sám či s rodinou, kam potrebuje, ešte nerozšírila.
Hoci výdavky na tento typ mobility Hrbatý systematicky neprepočítaval, je jeho fanúšikom a určite aj z pohľadu nákladov. „Zažil som takýto spôsob prepravy v Berlíne a je skutočne skvelý. Keby fungoval v Bratislave, minimálne žiadne druhé auto nikto naozaj nepotrebuje.“
Zdieľané autá ako budúcnosť
Pri používaní zdieľaných áut, ako aj taxíkov, kolobežiek či ďalších spôsobov dopravy je namieste čo najlepšie zvážiť celkové náklady. „V Berlíne viete, že sa na systém môžete spoľahnúť, auto je dostupné všade,“ spomína Hrbatý.
„Niektoré nemecké rodiny ani vlastné autá nemajú.“ (Pre úplnosť, nákladovou položkou v rovnici je, samozrejme, aj cena bytu, ktorý má garáž či povinné alebo aspoň dobre dostupné parkovacie miesto.)
V Berlíne, pokračuje Hrbatý, platíte za cestu zdieľaným autom povedzme 5 až 10 eur. „Ak by sme používali auto každý tretí-štvrtý deň, povedzme 70- až 100-krát za rok, vychádza jeho používanie na nejakých 700 eur ročne. Prevádzkovať vlastné auto za túto sumu je takmer nemožné.“
V bratislavských podmienkach, hovorí Hrbatý, sa pred časom rozhodol, že bude čo najviac chodiť do práce na bicykli.
„Chodím na ňom v zime aj v lete, ide o viac ako polovicu ciest do roboty. Teraz som ešte začal využívať aj to, že manželka chodí rovnakým smerom. Naspäť sa odveziem aj trolejbusom. No a čo, to nie je žiadna hanba.“
Dobrý začiatok. Odložme kúpu nového auta
Aké je teda praktické odporúčanie? Pre začiatok najmä odložiť kúpu nového auta aspoň dovtedy, kým si vyskúšate alternatívy a zistíte, koľko kolies, motorov, prípadne motorčekov pre seba a pre rodinu naozaj potrebujete.
Ak žijete v meste, kde funguje verejná doprava a auto vám často stojí v (drahej) garáži, určite začnite svedomito počítať, či nebude výhodnejšie raz za čas sa odviesť taxíkom alebo využiť iný druh dopravy.
Ešte prísnejšie je potrebné zvážiť, nakoľko v rodine potrebujete aj druhé auto. „Ak viete lepšie optimalizovať jazdy v rodine, občas ísť pešo, autobusom, bicyklom, kolobežkou a vo všetkých prípadoch, keď sa tomuto riešeniu neviete vyhnúť, si zobrať taxík, stále to môže byť lacnejšie ako prevádzkovať druhé auto. Ak vám aj tak ako lepšia alternatíva vyjde jeho kúpa, tak druhé auto určite treba kúpiť jazdené.“
A na záver ešte pohľad do budúcnosti, či skôr želanie – snáď sa zdieľané autá dostanú do našich miest čo najskôr.
Prečítajte si viac zo špeciálu „24 rád na bohatší a lepší život“