5. mája 2020

Home office na niekoľko týždňov? Kým časť zamestnaných Slovákov mala aspoň nejakú skúsenosť s tým, aké je to pracovať „v papučiach“ niekoľkokrát do mesiaca, dnes je ich už oveľa viac. Mnohé firmy sa, podobne ako aj Forbes, v súčasnosti prehupli cez päťdesiatku dní, počas ktorých pracujú z domu. 

Pred pár týždňami sme sa museli vyrovnať s faktom, že budeme pracovať doma a hľadať novú rutinu. Niektorí situáciu zvládajú lepšie a hovoria, že sú dokonca produktívnejší ako v práci, iní chcú už zasadnúť za svoj stôl v kancelárii.

Teraz svoje mentálne nastavenie musíme opäť otočiť. Podľa odborníkov by sme tak však nemali urobiť zo dňa na deň. Navyše je dôležité uvedomiť si, že sa nevraciame do starých koľají, ale skôr do nového normálu. 

Naučte sa oddeliť prácu od súkromia.
Inak vám hrozí, že vyhoríte aj na home office

Psychologička Kamila Martinková z psychologického centra ViaSua prirovnáva tento stav k pocitom, aké sme zažívali, keď sme prišli do nového zamestnania. „Ešte neviete, aké sú štandardy spolupráce, zvyky, ktoré si kolegovia časom zaužívali, a aká tam vlastne panuje kultúra,“ hovorí pre Forbes.

Možno si poviete, že je to nezmysel, predsa poznáte svojich kolegov. No oni, takisto ako aj vy, zažili niečo, čo nikdy predtým nie. Niekto musel naraz zvládať prácu, starostlivosť o domácnosť aj výučbu detí, iný zasa prežil tieto dní sám, v izolácii, a ďalší ich mohol prežiť v intenzívnom strachu o svoje zdravie aj svojich blízkych. „Ignorovanie týchto rozdielov môže byť zdrojom konfliktov, napätia a stresov, na ktoré by sme mohli minúť veľa energie,“ dopĺňa Martinková.

Okolie nám z energie ukrojí

Navyše netreba zabudnúť ani na stres zamestnancov-rodičov z toho, kde nechajú svoje deti, keďže otváranie škôl je zatiaľ v nedohľadne. To však podľa Martinkovej neznamená, že bezdetní majú prechod do kancelárie jednoduchší.  Podľa psychologičky je prirodzené, že všetci zamestnanci, bez ohľadu na vek, budú v tomto období citeľne unavenejší.

Pandémia nás navždy zmení.
Už nikdy nebudeme pracovať a nakupovať ako pred ňou

„Energiu budeme míňať bez toho, aby sme si to naozaj uvedomovali. Aj bežné aktivity, ako cesta do práce, zaťažujú viac, kým sa opäť nezautomatizujú. Ak sa nám lepšie sústredilo doma, ten ruch okolo nám bude ukrajovať ďalšie percentá z „energetickej baterky“. Celkovo náročné bude aj pochopenie a vstrebávanie nových pravidiel okolo nás,“ dopĺňa Martinková.

Jednou z možností, ako prežiť toto obdobie s čo najmenšou ujmou, je nastaviť sa na „nový normál“ postupne. „Zamestnávatelia by mali zvážiť postupný návrat do kancelárií. Vzhľadom na to, že ľudia už nie sú zvyknutí na stretávanie sa, môže pre nich návrat do kancelárií predstavovať stres zo zvýšenej možnosti nákazy,“ hovorí pre Forbes HR expertka a partnerka v spoločnosti Exact Recruitment Kristína Cichý Kováčiková.

S touto témou však úzko súvisia aj možné konflikty na pracovisku. Kolegovia môžu mať rôzny názor na nosenie rúšok, dodržiavanie vzdialenosti či rozličné hygienické návyky. „Strach je veľmi nevyspytateľný, v sekunde dokáže obrátiť celú skupinu proti hocikomu, kto práve zakašľal alebo kýchol, hoci ešte pred chvíľou boli na jeho strane a podporovali ho napríklad v myšlienke izolovania tých, čo dochádzajú do práce autobusom,“ vysvetľuje Martinková.

Terapeut ako benefit

Na druhej strane so zmiernením nepriaznivých javov by mal prísť samotný zamestnávateľ.  Nie je to len o zabezpečení dezinfekcie, ochranných prostriedkov či o informovaní svojich zamestnancov. Ako vysvetľuje Cichý Kováčiková, zamestnanci by mali cítiť aj pocit bezpečia. Zvážila by som taktiež poskytnutie pomoci psychológa či terapeuta ako benefit pre zamestnancov,“ hovorí.

Finančný sprostredkovateľ: O odklad splátok je lepšie nežiadať,
banka si to zapamätá

Bonusom môže byť napríklad aj možnosť cvičenia v kanceláriách. Mnoho ľudí si totiž vďaka karanténe vybudovalo vzťah k cvičeniu a jeho umožnenie by im uľahčilo proces návratu do bežného kancelárskeho života. 

Aj keď to v mnohých prípadoch zrejme nebude nárazový návrat do našich officov, na jeho postupné zavedenie sa musíme pripraviť. Začať môžeme hneď zajtra ráno. Ak ste si zvykli trochu dlhšie pospať, začnite s posúvaním budíka na taký čas ako „pred koronou“. Martinková odporúča, najmä rodičom detí, zaviesť takzvaný „odpočítavací kalendárik“, kde (v prípade, že už bude známy) naznačíte dátum, respektíve koľko dní zostáva do dňa, keď sa vrátia do škôl a škôlok. Vtedy si jednoduchšie predstavia, kedy sa ich dni zmenia. 

Neviete udržať pri živote rozhovory na diaľku?
Toto je 10 tipov od odborníkov

Okrem toho je toto preklenujúce obdobie aj časom, ktorý by sme mali využiť na reflexiu. „Ak sa obzrieme späť na uplynulé týždne, každý objaví nové „nástroje“, ktoré mu pribudli do výbavy. Ich inventúra môže presmerovať našu ľútosť nad stratou známeho sveta na to, čo sme sa naučili a ako to vieme použiť tak, aby sme fungovali inak a lepšie,“ hovorí Martinková. 

Mnohí tvrdia, že doma sú efektívnejší a stihnú viac, ako keď sedia v práci. Prečo je to tak? Vieme si pohodu z domu nasimulovať aj v práci? Alebo… roky sa nám nedarilo oddeliť prácu a súkromie? Teraz to bola nevyhnutnosť, môžeme na tom ďalej stavať. Vďaka virtuálnym poradám, aj keď sa to zrejme na prvý pohľad nemusí zdať, sme sa viac otvorili kolegom. Mohli sme si navzájom nazrieť do príbytkov, takže podľa psychologičky to mohlo prispieť k utuženiu vzťahov, na čom sa dá pozitívne stavať.  

Efektívnejší vďaka online

Okrem mentálnych zručností nás pandémia pripravila aj na fungovanie online a v prípade ďalšej vlny bude prechod na opätovný home office plynulejší. „Firmy prešli na online nástroje, ktoré im pomáhajú efektívnejšie pracovať, organizovať čas a riadiť projekty,“ hovorí HR špecialistka s tým, že Covid-19 zmenil aj pohľad zamestnávateľov na fenomén práce z domu.

Mnohí totiž v minulosti považovali tento spôsob práce za menej efektívny. Naopak, množstvo ľudí tvrdí, že z domu pracuje lepšie. Je tiež potrebné povedať, že to, čo ľuďom najviac na práci z domu prekáža, je práve nedostatok kontaktu s kolegami. Spoločné rozhovory, spontánne brainstormingy, ale aj dôvod ráno sa pekne obliecť. 

Martinková na záver pripomína, že vďaka tejto situácii máme v rukách nové možnosti na vytvorenie ľudského, a teda aj medzikolegiálneho spolunažívania. „Možno sme to ani nepostrehli, ale posledné týždne sme spoločne prekonali obdobie veľkej neistoty, čo nám samo o sebe dáva nádej, že sme pripravení zvládnuť čokoľvek, čo bude nasledovať,“ dodáva. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?