19. novembra 2020

Ako pracovali najväčšie mozgy všetkých čias? Mali ich denné rutiny niečo spoločné? Na to sa v knihe Daily Rituals: How Artists Work, v ktorej podrobne rozobral zvyky 161 výnimočných osobností od významných autorov, filozofov až po vedcov, zameral spisovateľ Mason Currey. Ich zvyky sú aplikovateľné aj dnes a môžu vám pomôcť k lepšej produktivite.

Zásadnú úlohu podľa Curreyho zohrali tieto postupy:

Nerušiť!

Pre spisovateľa je nevyhnutné, aby ho nikto nevyrušoval. Mark Twain preto písal v špeciálnej izbe, v ktorej ho nesmela rušiť ani rodina. Ak si niečo vyžadovalo Twainovu pozornosť alebo konzultáciu, museli členovia rodiny zatrúbiť na trúbku.

Jane Austen zasa schválne nechala vŕzgať pánty dverí, aby pri písaní vždy počula, keď za ňou niekto príde.

William Faulkner vybral guľu z dverí od pracovne, aby odradil zvedavé návštevy. Americký maliar Newel Convers Wyeth si dokonca pripevňoval kartón k rámu okuliarov, pretože mal problém sústrediť sa a nechcel, aby niečo rozptyľovalo jeho pozornosť.

Francúzsky filozof Voltaire zasa pracoval len ráno a večer, keď už ostatní väčšinou spali.

Ako to aplikovať dnes? Vzhľadom na to, že nás od práce vyrušujú hlavne technológie, nechajte smartfón v inej miestnosti alebo v taške. Ak je to možné, vypnite si na telefóne aj zvuky zvonenia a notifikácií alebo aspoň pripojenie na internet. Na počítači pracujte v režime „full screen“ a všetko, čo by mohlo odvádzať vašu pozornosť, dajte čo najďalej od seba.

Prechádzka

O blahodarných účinkoch obyčajnej chôdze hovoria mnohí filozofi, spisovatelia či skladatelia. Ruský hudobný skladateľ Pjotr Iľjič Čajkovskij chodil na pravidelné dvojhodinové výlety väčšinou po večeri. Anglický spisovateľ Charles Dickens sa vydržal prechádzať aj tri hodiny.

Nemecký hudobný skladateľ Ludwig van Beethoven chodil na vychádzky po obede a nezabúdal si brať zápisník pre prípady, že by mu niečo náhle napadlo.

Ako to aplikovať dnes? Ideálne je, ak si naplánujete počas pracovnej doby jednu väčšiu, minimálne 20-minútovú, prechádzku. Alebo viac kratších. Ak vám to práca nedovolí, prejdite sa občas aspoň po kancelárii či po dome. Prípadne postačí aj prechádzka počas pauzy cestou na obed, alebo môžete zájsť cestou domov z práce na vzdialenejšiu zastávku.

Rutina

Aj nemecký spisovateľ Thomas Mann mal deň starostlivo rozplánovaný na čas, kedy sa venoval výhradne práci, a zvyšok, kedy len tak premýšľal alebo trávil voľné chvíle s rodinou. Aj americký polyhistor a jeden zo zakladateľov USA Benjamin Franklin bol plánovaním dňa posadnutý.

Socha Benjamina Franklina v americkom Senáte. Aj on bol plánovaním dňa posadnutý. FOTO: SITA, AP

Americký spisovateľ Ernest Hemingway vstával skoro ráno a po každom dni starostlivo kontroloval, či napísal požadovaný počet slov. Anglický románopisec Anthony Trollope písal s hodinkami pred očami a dal si za úlohu „vyprodukovať“ aspoň 250 slov za minútu. Aj americký autor hororov a fantastiky Stephen King má svoju rutinu – každý deň píše 2000 slov.

Ako to aplikovať dnes? Aj keď nie každá rutina sedí všetkým, skúste väčšinu svojich dní pracovať rovnako. Vstávajte a choďte spať v rovnaký čas, vyhraďte si čas na „hlbokú“ a dôležitú prácu a zvyšok pracovného dňa sa venujte menej náročným, rutinným úlohám. A hlavne – plánujte dopredu!

Prestávky

Aj keď hovoríme o najväčších mozgoch všetkých čias, aj oni mali svoje dni, keď boli bez inšpirácie a práca im nešla tak, ako by si to predstavovali. Väčšina z nich však veľmi dobre vedela, čo v takej situácii robiť.

Hemingway sa vtedy do práce nenútil a radšej odpisoval na listy. Amreický spisovateľ Henry Miller vyhlásil: „Verím, že najlepšie je zdvihnúť sa od písacieho stroja vo chvíľach, keď mám stále čo povedať,“ a narážal tým na to, že sedieť pri písaní až do vyčerpania všetkých síl nedáva zmysel.

Rovnakú myšlienku zdieľal aj švajčiarsky psychiater Carl Gustav Jung, ktorý povedal: „Človek, ktorý je unavený a potrebuje odpočívať, ale namiesto toho pracuje, je blázon.“

Ako to aplikovať dnes: Jednoducho – ak vám niečo nejde, dajte si pauzu. Pracujte na inej úlohe, alebo si na chvíľu zdriemnite. Rozptýľte sa nejakou fyzickou činnosťou, choďte na prechádzku. Len sa do práce príliš netlačte.

Článok vyšiel na webe Forbes.cz v rubrike Jak být lepší.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?