9. marca 2021

Je jednoduché nadchnúť sa pre vlastný biznis a predstavu, že ste svojimi pánmi. Oveľa ľahšie je to vtedy, ak sa púšťate do podnikania v oblasti, pre ktorú ste skutočne zapálení. Každý deň vo firemných priestoroch je ako splnený sen. Napĺňajú vás počiatočné ideály, láska, vášeň a vďaka tomu sa chcete posúvať vpred. Môže sa však stať, že budete ako bájny Ikaros, ktorý sa na krídlach z peria a vosku dostal príliš blízko k Slnku. A postupne počiatočné pozitívne pocity postrácate.

Láska a vášeň sú dôležitou súčasťou biznisu, ale nestačia na jeho dlhodobé fungovanie. „Kým úspešní podnikatelia sa zameriavajú na oblasti, v ktorých sú silní, a obklopujú sa ľuďmi, ktorí dopĺňajú ich slabé stránky, neúspešní podnikatelia sa snažia všetko urobiť sami, vynikať vo všetkom a šetriť na nesprávnych miestach,“ približuje konzultantka a koučka Zuzana Jojićová. 

Chcete si udržať počiatočné ideály čo najdlhšie? V prvom rade si ešte pred samotným podnikaním zistite čo najviac informácií o oblasti, v ktorej plánujete podnikať, o trhu, zákazníkoch aj konkurencii, aby ste mali čo najreálnejší obraz a podnikanie si neidealizovali.

Počítajte však s tým, že napriek tomu, že si takýto prieskum urobíte, sa v určitom momente stretnete s prekážkami.  

O tom, ako si udržať počiatočné ideály či navrátiť lásku k biznisu hovorí Zuzana Jojićová. Foto: archív Zuzany Jojićovej

Podľa odborníčky by ste sa tiež mali snažiť väčšinu pracovných činností už od začiatku robiť podľa toho, aké sú vaše vrodené silné stránky a potenciál. Do svojho tímu by ste zároveň mali prijať ľudí, ktorí doplnia vaše slabé stránky. Je nesmierne dôležité poznať tieto predispozície aj v prípade, že nepodnikáte sami, ale s obchodným partnerom. 

Reklama

Prvá pomoc, keď začnete strácať počiatočnú vášeň

Keď začnete strácať lásku k biznisu, prejaví sa to v prvom rade na vašej psychike. Väčšina ľudí z vášho okolia to postrehne, no vy sami to vidieť ešte nemusíte. „Už nie ste takí nadšení z toho, čo robíte. Nevstávate každé ráno s tým, že sa tešíte na nadchádzajúci deň a na to, čo pekné vám prinesie,“ opisuje Zuzana Jojićová. To dokáže v osobnom živote prerásť do nezáujmu o ostatných, čím trpí aj rodina. V podnikaní to zase postihne firemné výsledky a vzťahy.  

Keď sa sami dostanete do bodu, v ktorom je vám jasné, že sa vaše počiatočné ideály a zápal v biznise začali vytrácať, tak nečakajte a ihneď zasiahnite. Podľa Zuzany Jojićovej v týchto momentoch potrebujete umelé dýchanie, ktoré vám dodá chýbajúci kyslík.

Nižšie opisuje, ako by mala vyzerať prvá pomoc, keď sa vám vzťah k podnikaniu prestáva pozdávať: 

  1. Delegujte. Ako podnikatelia robíte činnosti, v ktorých ste prirodzene v tom, čo vás baví, ale aj tie, pri ktorých prokrastinujete, lebo sa musíte do nich nútiť. Ak ste doteraz nevyhľadali spolupracovníkov, ktorí by tieto činnosti za vás urobili, nastal správny čas na zmenu. Nájdenie si ľudí a delegujte im tieto činností. Nech už je to administratíva, účtovníctvo alebo korektúry. 
  2. Zlepšite produktivitu. Pozrite sa na procesy, ktoré vo firme máte, a snažte sa ich zefektívniť. Hlavne zistite, kde máte „úzke hrdlo“, kde produktivita naráža na prekážky. 
  3. Pravidelne si zhodnoťte pokrok a pripravte plány na ďalšie obdobie. Je dôležité, aby ste videli celkový obraz z nadhľadu, nie iba krátkodobé ciele a plány. 
  4. Hľadajte nové príležitosti vo vodách, v ktorých ste ešte nelovili. Môže to byť nová cieľová skupina, trh, prípadne spolupráca s novým partnerom. 
  5. Socializujte sa. Stretávajte sa s inšpiratívnymi podnikateľmi a odborníkmi. To vám dodá veľa energie. 

Počiatočnú fázu, v ktorej začnú vaše ideály v biznise blednúť, predstavuje podľa Zuzany Jojićovej precitnutie, že takto ste si svoje podnikanie vôbec nepredstavovali. Zrazu prídete na to, že toho, čomu ste sa skutočne chceli venovať, je málo, a vy ste zahltení ďalšími pracovnými úlohami, ktoré nemajú s vašou víziou nič spoločné. Ak budete tento problém ignorovať, bude sa postupom času prehlbovať. A jeho konečnou fázou môže byť až vyhorenie.

Ak vám je už jasné, že počiatočné ideály a láska k podnikaniu sú preč, tak nevešajte hlavu. Do svojho biznisu sa môžete opäť zamilovať, je však potrebné, aby ste boli aktívni.

Tipy na reštart, ak sa už vaše ideály vytratili

Spomeňte si na to, ako ste sa tešili, že budete vlastnými pánmi. Nemáte nad sebou nikoho, kto by to urobil za vás. Túžite po reštarte? Nižšie prináša Zuzana Jojićová 7 rád, ako na to: 

  1. Pripomeňte si, prečo ste začínali.
    Znovu sa nadchnúť môže byť ťažké, ak sa z vášho podnikania stane iba ďalší deň v kancelárii. Preto je dôležité pripomenúť si, prečo ste sa vlastne rozhodli robiť to, čo robíte.
    Aká bola na začiatku vaša vízia? Prečo ste boli takí nadšení svojím nápadom? Čo ste chceli svetu priniesť? Ak opäť objavíte odpovede na podobné otázky, pomôže vám to získať motiváciu.
  2. Motivujte sa.
    Môžete si vytvoriť aj takzvanú „
    vision board“ – nástenku, ktorá vizuálne predstaví vaše plány a sny. Čo chcete dosiahnuť v nasledujúcich týždňoch, mesiacoch a rokoch? Preneste svoje ciele na nástenku a majte ju každý deň na očiach. Pripomeniete si tak svoje smerovanie. 
  3. Uvedomte si svoje hodnoty a konajte podľa nich.
    Na začiatku podnikania je ľahké vpadnúť do kolobehu každodenných úloh, ktoré musíte splniť, alebo do požiadaviek vašich klientov a partnerov. Vďaka tomu sa môžete rýchlo vzdialiť od toho, čo je pre vás najdôležitejšie. Urobte si preto čas a porozmýšľajte nad tým, aké sú vaše základné hodnoty. Môžete si napríklad identifikovať prvé tri, a potom posúdiť, do akej miery je s nimi prepojené vaše podnikanie. Na základe toho už budete vedieť vykonať potrebné úpravy. 
  4. Prestaňte sa porovnávať s ostatnými.
    Keď sa porovnávate s ostatnými, zriedkavo porovnávate podobné veci. Často si neuvedomujete cestu druhého človeka – odkiaľ prišiel, aké výzvy prekonal, ako dlho mu trvalo, kým sa dostal tam, kde je dnes.  V neposlednom rade tomuto človeku nevidíte do kuchyne. Neviete, aké má reálne výsledky. Namiesto tohto porovnávania sa radšej inšpirujte tým, že sa to dá. Zamerajte sa na to, akú jedinečnú hodnotu chcete priniesť vašim klientom.
  5. Oslavujte úspech.
    V podnikaní sa často dostávate do rutiny, začarovaného kruhu. Výsledkom je, že prechádzate od jednej úlohy k druhej a od jedného míľnika k druhému bez toho, aby ste si uvedomovali, čo všetko sa vám podarilo. Oslavujte svoje úspechy. Jedným spôsobom, ako na to, je začať s písaním denníka úspechov. Každý deň si poznačte výzvy, ktoré ste prekonali a tiež míľniky a úspechy, ktoré ste dosiahli. Pokiaľ sa neskôr ocitnete v momente, v ktorom o sebe alebo o svojom podnikaní zapochybujete, postavíte sa pred novú výzvu či príležitosť, z ktorej budete mať strach. Vtedy vám tento denník úspechov pripomenie, že ste silnejší a schopnejší ako si pripúšťate. 
  6. Precvičujte si vďačnosť.
    Je to najjednoduchší návyk, ktorý pomáha k úspechu. Na konci každého dňa si napíšte aspoň tri veci, za ktoré ste boli vďační v uplynulých 24 hodinách. Môžu to byť aj malé veci ako príjemný rozhovor. Dokonca môžete byť vďační aj za veci, ktoré ste pokazili – teda za lekcie, ktoré vás naučili, či za to, že vám zabránili urobiť ešte väčšiu chybu. Vďačnosť vám pomôže na chvíľu zastaviť a uvedomiť si, čo sa vám podarilo získať. Tým nadobudnete novú perspektívu v inak uponáhľanom podnikateľskom živote. 
  7. Vyhľadajte pomoc mentora alebo kouča.
    V podnikaní môžete byť osamelí, preto je dôležité obklopiť sa rovnako zmýšľajúcimi ľuďmi. Takými, ktorí vás inšpirujú, podporujú a predovšetkým chcú, aby ste uspeli. Môžete preto vyhľadať pomoc mentora či kouča. 

Keď už nie je cesty späť

Každá minca má dve strany. Existujú totiž aj situácie, keď by ste radšej mali z biznisu odkráčať a začať novú životnú kapitolu.

Zuzana Jojićová vraví, že bojovať s veternými mlynmi sa neoplatí v momente:

  • ak sa vytratilo nadšenie a vašou jedinou snahou je prežiť zo dňa na deň, 
  • pokiaľ vám to nedovoľuje zdravotný stav, napríklad aj pre vyhorenie, 
  • keď ste stratili vášeň pre vzdelávanie a zlepšovanie sa v oblasti vášho biznisu, 
  • ak sa vám nedarí generovať zisk, napríklad kvôli zmene konkurencie alebo technológie, 
  • pokiaľ dochádza k veľkým finančným stratám a firma nie je schopná postaviť sa na nohy, 
  • keď dochádza v rodinnej firme k neriešiteľným konfliktom a bojom, 
  • ak prestalo fungovať biznis partnerstvo a dlhodobo nedochádza k dohode.

Príkladom je aj príbeh bývalého cyklistu

V biznise našiel svoje ďalšie smerovanie aj Peter Velits, keď ešte ako profesionálny športovec založil spoločne s bratom Martinom značku Isadore, v ktorej sa sústredili na cyklistické oblečenie. Po ukončení aktívnej kariéry však sám na istý čas na bicykel ani nesadol.

„Keď som začínal, bol som motivovaný. Rokmi sa človek zabehá, začne to byť trošku stereotyp, no ja som mal aj zdravotné problémy, takže poviem pravdu, že mi v tom čase cyklistika až tak nechutila. Láska k nej sa menila a na záver to bola viac práca, než hobby, ktoré by som nadovšetko miloval,“ vysvetľuje. To však nepoznačilo podnikanie, ktoré sa cyklistiky dotýka.

Peter Velits nachádza paralely medzi svojím biznisom a športovou kariérou. Foto: archív Petra Velitsa

To, že sa ešte počas aktívnej kariéry bratia rozhodli pre spoločný biznis, je podľa Petra Velitsa najlepší krok, aký mohli urobiť. Tieto ambície mali dlhodobo. Vždy sa totiž chceli pustiť do podnikania, mali mnoho nápadov, chceli vytvoriť vlastnú značku.

„Skončili sme pri cyklistike, čo vyšlo z racionálneho uvažovania. Rozumeli sme tomuto športu a prišlo nám, že oblečenie bude vhodná cesta. Vedeli sme, ako má sedieť, ako sa v ňom má človek cítiť,“ dodáva. Rýchlo však pochopili, že odevný priemysel má svoje špecifiká a proces výroby je komplikovanejší. To bola výzva, ktorá ich baví a napĺňa. 

Taktiky zo športovej kariéry preniesol do podnikania

Vďaka tomu, že sa aj v biznise držali oblasti, ktorú poznali, nemuseli začínať úplne od nuly. A čo udržuje v podnikaní Petra Velitsa nad vodou? V tomto prípade nachádza silnú paralelu s cyklistikou, ide totiž o malé ciele.

„Chcel som sa dostať na preteky, potom som chcel mať na pretekoch nejaký výsledok, potom som chcel ísť na väčšie preteky a jedného dňa na Tour de France,“ vysvetľuje.  Všetky tieto čiastkové kroky mu pomáhali posúvať sa ďalej v športovej kariére, dodávali mu motiváciu, a preto túto taktiku využíva aj v podnikaní.

„Treba si nastaviť nejakú latku. Niečo, čo chcete dosiahnuť, a keď sa vám to podarí, tak sa môžete posunúť ďalej,“ vraví.

Tiež zažil v biznise neľahké momenty. Aj s tým mu však pomáha predchádzajúce pôsobenie. „Boli obdobia, počas ktorých človek trénoval, snažil sa, ale preteky proste nevychádzali. A to isté je aj v biznise. Sú obdobia, keď sa nedarí, a potom sú obdobia, keď ide všetko samo. V ťažkom období treba vydržať, pretože potom príde to lepšie,“ uzatvára. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?