15. mája 2018

Branislav vyštudoval fotografiu, Rastislav ekonómiu. Po smrti deda však bratia Neupauerovci v roku 1998 prevzali rodinnú mäsovýrobu. Firmu modernizovali, dnes zamestnávajú 30 ľudí, ročné tržby majú okolo 1,5 milióna eur, no stále sú verní tradičným postupom. Pri výrobe používajú iba mäso, prírodné koreniny, cesnak a dym z bukového dreva. Aby si ustrážili dlhoročnú kvalitu, radšej vyrábajú v menšom a odmietajú spoluprácu s veľkými obchodnými reťazcami.

Štefan Knižka sa mäsiarčine priúčal v rodnom Telgárte, skúsenosti potom zbieral u majstrov v Prahe a Poprade. Po páde komunizmu, už na dôchodku si splnil sen: v roku 1991 s vnukmi prestaval garáž svojho domu na výrobňu a predajňu mäsa a údenín Štefan Knižka Horehronie. Po jeho smrti prevzali rodinnú firmu vnuci, brania Neupaureovci. Hoci mladší Braňo vyštudoval fotografiu, s dedom trávil veľa času a mäsiarstvo ho lákalo. Staršieho Rasťa pritiahla k rodinnému podniku viac zodpovednosť než láska k mäsovýrobe. Aké boli ich začiatky?

Po čase si kompetencie museli vymeniť

Mnoho ľudí pritiahne k podnikaniu vidina zisku, nové výzvy, chuť dokázať niečo veľké. Pre vnukov Štefana Knižku to bola skôr zodpovednosť a spolupatričnosť s rodinou. Sami považujú tento krok vo svojej kariére za celkom prirodzený, pretože s dedovým remeslom vyrastali. „Vlastne ani nebola iná možnosť. Bolo treba pokračovať v rodinnej tradícii a my sme sa toho chytili,“ spomína na začiatky Braňo, ktorý svoje znalosti zo školy využíva pri marketingu a vizuálnej komunikácii firmy.

Rodinná firma Knižka vznikla už v roku 1991. Na fotografii po stranách bratia Neupauerovci a uprostred stará mama s mamou. Foto: archív Branislava Neupauera

Nie vždy však mali kompetencie rozdelené takto. Aj vďaka tomu, že Braňo mal k mäsiarskemu remeslu bližšie, prevzal výrobu a Rasťo sa staral o obchod a ekonomické záležitosti. Po čase si však svoje úlohy vymenili. Čo ich k tomu viedlo? „Prax. Dlho sme hľadali správny model, ako najefektívnejšie tvoriť a riadiť firmu. Každodenná práca vo firme nám ukazovala, v čom sme dobrí, alebo naopak, kde máme slabé miesta,“ opisuje rozdelenie úloh mladší zo súrodencov.

Chceli vyrábať kvalitné produkty bez boja s reťazcami, vytvorili si vlastnú sieť

Predávajú aj hot-dogy

V roku 2004 robia bratia Neupaureovci dôležitý krok – rodinný podnik presúvajú do nových, väčších priestorov a postupne navyšujú výrobu. Napriek väčšiemu objemu produkcie, sú stále verní prísnym zásadám svojho deda. „Kladieme veľký dôraz na hygienu pri výrobe, nijakým spôsobom neznižujeme kvalitu výrobkov. Sú stopercentne z mäsa, ochucujeme ich iba prírodnými koreninami a čerstvým cesnakom, údime ich tradičným spôsobom,“ opisuje Braňo spôsob výroby, ktorý prežil do roku 2018 a prináša úspech. Aj preto namiesto pár hodín, údia svoju slaninu či klobásu na bukovom dreve 24 hodín.

Tradičné údenie u Knižku trvá 12 až 24 hodín. Foto: archív Branislava Neupauera

Pre mäsovýrobu Knižka je kvalita kľúčová. Ak by začali dodávať výrobky do veľkých obchodných reťazcov, podnikatelia sa obávajú, že by kvalitu nedokázali udržať na najvyššej úrovni. Väčšinou spolupracujú s menšími odberateľmi. Hoci ide skôr o doplnkový predaj, svoje výrobky vyvážajú tiež do Anglicka, Česka a túžia získať svoje miesto aj na náročnom talianskom trhu.

„Vrámci Knižkovho hot-dogu máme možnosť zúčastňovať sa rôznych streetfoodových podujatí aj v Taliansku, čo vždy veľmi radi využívame. Okrem podpory predaja je každá takáto cesta pre nás veľkým zdrojom inšpirácií,“ hodnotí pozitíva Braňo. A čo je to ten Knižkov hot-dog?

Domáca klobáska v chrumkavej zapečenej bagete. Knižkov hot-dog je viac radosť a potešenie ako typický produkt. Bratia Neupaurevci chodia predávať obľúbený pokrm na kultúrne a spoločenské podujatia spolu s deťmi a manželkami. Práve tu sú v prvej línii a dostávajú okamžitú spätnú väzbu od svojich zákazníkov. „A musím povedať že Knižkov hot-dog naozaj chutí. Práve v KHD sa nám možno najviac podarilo posunúť to tradičné, čo nám zanechali naši starí rodičia, do niečoho moderného, súčasného, čo dokáže osloviť dnešnú generáciu,“ hľadá dôvody úspechu Braňo.

Knižkove hot-dogy spájajú tradície a street food. Foto: archív Branislava Neupauera

Najdôležitejšie je vydržať

Mäso – to najviac určuje charakter výrobkov Knižka. Hovädzinu a časť bravčoviny doberajú od slovenských dodávateľov – nie mrazenú, vždy chladenú. „Myslíme si však, že situácia na slovenskom trhu sa oproti predchádzajúcim rokom zlepšila. Vznikajú nové chovy, a tak aj rastie možnosť nakúpiť kvalitnú surovinu zo slovenských chovov,“ hodnotí Braňo.

Platz doch! Dve Slovenky v Berlíne vybudovali úspešnú reštauráciu

Rodinná firma našťastie problém s nedostatkom zamestnancov nemá a nesťažuje si ani na fluktuáciu. „Určite by sme ale privítali návrat k užšej spolupráci medzi výrobnými podnikmi a učňovskými školami, a to v takej forme, ako to bolo v minulosti bežné,“ hovorí o potrebách remesla Rasťo.

Spotrebitelia sa stále viac zaujímajú o kvalitu a pôvod toho, čo jedia. Foto: archív Branislava Neupauera

Bratia sa rodinnému podniku venujú už 20 rokov, ako sa za ten čas zmenili spotrebitelia? Podľa Rasťa sú vzdelanejší a viac sa zaujímajú o kvalitu, pôvod a zloženie výrobkov. „Po počiatočnom nadšení z nových výrobkov a chutí, ktoré prišli na náš trh po roku 1989 sa slovenský zákazník vracia k tradičným chutiam. A čo je veľmi dôležité, aj k tradičnej kvalite produktov, na akú bol zvyknutý pred revolúciou.“ Aj vďaka svojmu menu a kvalite, bratia hovoria, že stále je čo zlepšovať – skúšajú nové výrobky, inovujú receptúry, ladia firemnú štruktúru a stále pracujú na e-shope, ktorý spustili koncom minulého roka.

Hoci si výrobky Knižka držia vysokú kvalitu 20 rokov, ľudia sa o nich rozprávajú a odporúčajú, súrodenci Neupauerovci si uvedomujú, že reklama a marketing musí byť súčasťou ich podnikania. Čo však z firemnej ponuky chutí najviac im? „Práve teraz je pre mňa favoritom naša Sušená oravská slanina, vynikajúca len tak na studeno s nakrájanou jarnou cibuľkou a čerstvým chlebom,“ prezradil starší z bratov.

A ako by znela rada pre začínajúcich podnikateľov? „Vydržať,“ hovorí Rasťo, ktorý so svojím bratom vydržali pri rovnakej kvalite už 20 rokov.

Hlavná foto: archív Branislava Neupauera, vľavo mladší Braňo, vpravo Rasťo