10. mája 2020

Dva mesiace po potvrdení prvého prípadu nového koronavírusu na Slovensku väčšina firiem rieši, ako vrátiť ľudí späť do kancelárií. Tu je päť postrehov, ktoré som za posledné dva týždne pri zbieraní informácií zistil.

1. Nechceme sa vzdať výdobytkov home office

Možno to znie príliš rezolútne, veď mnohí z nás už chcú ísť do roboty. Chýba nám sociálny kontakt. Dôvod vyzliecť tepláky. Upraviť sa. Alebo len chceme “svätý pokoj” a šancu sústrediť sa na prácu. Keď som sa však ľudí začal pýtať, zistil som, že im mnohé z home office režimu vyhovuje. Majú pocit, že sú produktívnejší. Vedia si lepšie zorganizovať čas. Navyše, doma majú menšie obavy. Neriešia rúška, čoho sa môžu dotknúť, ako sa správa okolie. Nemusia cestovať, napríklad verejnou dopravou. Tento režim oveľa viac vyhovuje ich predstave rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom. Home office tu s nami zostane, džina do fľaše už nevrátime. Budeme musieť nájsť spôsob, aby fungoval optimálne pre všetkých: firmu aj zamestnancov.

Zoom zmenil naše životy. Tak ľahko sa ho nezbavíme. Foto: Forbes US

2. Kancelárie nevedia byť stopercentne bezpečné

Firmy sa prirodzene snažia, aby prostredie kancelárie bolo pre ľudí bezpečné. Nikto nechce, aby sa jeho zamestnanci nakazili v práci. Realita je však taká, že by sme museli mať kancelárie prerobené na virologické laboratória a ľudia by museli chodiť v bezpečnostných oblekoch, ktoré by si museli pravidelne meniť, aby sme takýto stav dosiahli. Je to nereálne. Riziko v práci jednoducho zostane, rovnako ako pri každom vyjdení z domácnosti a kontakte. Dá sa len zmenšovať. Napríklad pravidelnou dezinfekciou, umývaním si rúk. Rozostupmi medzi ľuďmi. Dobrý tip je clean desk policy, teda úplné vypratanie stola každý večer, aby následné upratovanie mohlo prebehnúť jednoduchšie. Aerosol s vírusom padá na predmety a tie treba čistiť.

Ako sa opäť naštartovať na kancelársky život. Dôležitá je postupnosť, radia odborníčky

3. V rúšku sa pracovať nedá

Samozrejme, dá. Ale nie plnohodnotne. Nikto si nevie predstaviť, že bude takto sedieť každý deň osem hodín. Výhodu majú tí, ktorí ku kanceláriám ponúkajú aj terasu, kam si ľudia môžu vyjsť. Určite vzniknú situácie, kedy si človek rúško zloží, lebo sa chce napiť. Alebo bude mať pocit, že práve teraz nie je nikto v dosahu. Preto si treba určiť jasné pravidlá. Inak budú vznikať spory o to, čo je a čo nie je správne.

4. Komunikovať, komunikovať, komunikovať

Každý, kto chcel niečo zmeniť vo svojom živote, vie, aké ťažké je vybudovať novú rutinu. Bude to veľmi namáhavé. Len si zvyknúť na otváranie dverí, nepoužívanie výťahu, nové pravidlá v kuchynke. Firmy môžu spraviť jediné: komunikovať, komunikovať, komunikovať. Nájsť správnu hranicu medzi tým, aby ľudia pochopili, čo treba spraviť a tým, aby to nepovažovali za zbytočnú buzeráciu. Po zemi, na stenách, na spoločných priestoroch pribudnú nové upozornenia. Manažéri dostanú nové povinnosti. Vzniknú nové možnosti na spory. Ostražitosť po čase opadne, príde nová rutina, ale bude znova testovaná informáciami o možnej novej vlne, prípadne prepuknutí choroby niekde vo svete.

Ako spoznať, že práca z domu prerastá zamestnancom cez hlavu? 

5. Klimatizácia a ďalšie tabu

Klimatizácia je predmetom sporov v kanceláriách aj v normálnom lete. Niekomu je zima, inému teplo. Niekto ju neznáša, na niekoho fúka. Teraz k tomu pribudne téma dezinfekcie. Bude sa viac trvať na vetraní. V moderných budovách však takáto zmena môže spôsobiť, že kvalita vzduchu sa ešte zhorší. Realita je taká, že klimatizácia sa nevypne. Nevypnú ju v potravinách. Nevypnú ju v obchodoch. A nebude sa dať vypnúť ani v kanceláriách. Bude sa dať len pravidelne čistiť, dezinfikovať a budú sa o nej viesť plamenné reči. Ako pri všetkom, aj tu sa objaví veľa vzájomne si odporujúcich informácií, možno aj štúdií. Tu pre firmy ostáva jediná možnosť, bod 4. Komunikovať s ľuďmi, vysvetľovať. Mlčanie v týchto prípadoch nebude zlato, iba bude situáciu eskalovať.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?