20. mája 2021

Zakladatelia prešovskej firmy Canor postavili svoj biznis na láske k hudbe a technike. Jadro ich výroby dnes síce stále putuje zahraničným značkám, to by sa však malo zmeniť. V poslednom období sa totiž rozhodli zamerať na vlastnú tvorbu pre náročného zákazníka.  

Nalaďte sa s nami v štvrtok 20. mája od 13.30 hod. na inšpiratívne online podujatie 30 pod 30. Vysielame na našom Facebooku a YouTube.

K prvým tónom a skladbám si začal Zdeněk Březovják pestovať vzťah vďaka otcovi, ktorý bol multiinštrumentalista a vyučoval hru na viacero nástrojov, či už sláčikových alebo dychových, dirigoval a hrával v kvartetách. 

Preto sa jeho syn rozhodol ísť v jeho šľapajach. Pri profesionálnej kariére hudobníka však neskončil. Lákala ho technika zvuku a jeho reprodukcia. Namiesto umeleckej školy preto zamieril na strednú elektrotechnickú školu do Tesly Vráble, čo bol najväčší výrobca zosilňovačov vo vtedajšom Československu.

Ani o tom nesnívali

Nasledovalo ďalšie štúdium, prvé pracovné skúsenosti a prvé stretnutie s dnes už kolegami a spoluzakladateľmi prešovskej značky zosilňovačov Canor. Traja spoločníci – Zdeněk Březovják, Jozef Čurlík, ktorého kreslo už dnes prebral jeho syn Pavol a Ján Koščo, položili základy svojho biznisu pred takmer 25 rokmi.

Reklama

A ako tvrdí Březovják, ktorý je aj šéfdizajnérom produktov, v tom čase by im ani vo sne nenapadlo, že o štvrťstoročie budú firmou s približne 90 zamestnancami a tržbami viac ako tri milióny eur. 

Vlajková loď značky Canor AI 1.10. Foto: archív respondenta

Prešovčania sa zaoberajú výrobou špičkových audio produktov pod vlastnou značkou, no vyvíjajú a vyrábajú aj pre zahraničných partnerov. Priznávajú, že ich vlastné portfólio stálo roky v úzadí, no v poslednom období sa rozhodli to napraviť.  „Systematickou prácou sa nám to pomaly darí, gro úspechu je ale vo výrobkoch,“ vysvetľuje Březovják pre Forbes úskalia konkurencie na celosvetovom audio trhu. 

Ceny sa pohybujú v závislosti od zložitosti produktu od stoviek až po tisíce eur. Avšak, podobne ako pri iných špičkových audioznačkách, ani Canor nenájdeme v bežných elektrodomoch. 

Pre „fajnšmekrov“

Ich audio zosilňovače, CD prehrávače testuje sieť partnerov, ktorú majú po celej Európe, v Rusku a prvé lastovičky už aj v Číne a USA. Zákazníci sú však hudobní „fajnšmekri“, ktorým bežné prehrávače nestačia. Navyše, v súčasnosti nie je problém získať kvalitnú nahrávku aj prostredníctvom streamingových služieb, na CD či na vinyle. Aj preto sa rozhodli v svojom portfóliu udržať modely určené na ozvučenie týchto nosičov. 

Aj keď majú v ponuke aj obľúbený tranzistorový zosilňovač, ich špecialitou sú elektrónkové zariadenia, ktoré kontrolujú vlastným systémom Aladdin. „Ako všetko, aj elektrónky majú svoje plusy aj mínusy. Ako vo zvukovej, tak aj v čisto technickej oblasti,“ začína s vysvetľovaním svojich zámerov šéfdizajnér. 

Avšak to, čo im robilo ako výrobcom vrásky na čele, bola spoľahlivosť tohto dodávaného komponentu. Podľa spoluzakladateľa firmy na trhu dlho neexistoval merací systém na elektrónky, ktorý by vyhovoval ich kritériám. „Systémy, ktoré boli dostupné, nedosahovali presnosť ani funkcionalitu, ktoré sme požadovali,“ dopĺňa.

Systém Aladdin (podľa Aladinovej zázračnej lampy, po anglicky „lamp“, čo označuje aj elektrónku) vyvíjali šesť rokov a firme umožňuje testovať parametre v nimi požadovanej presnosti. 

Zdeněk Březovják pri linke na osádzanie plošných spojov. Foto: archív respondenta

„Počas rokov existencie firmy sme dospeli do štádia, že musíme mať pod kontrolou všetky fázy výroby. Od vývoja produktu až po jeho zhotovenie, keďže v audio biznise nejde len o kvalitný zvuk, ale aj kvalitný dizajn a jeho prevedenie,“ opisuje Březovják. Všetky prvky musia byť podľa neho v súlade, pretože práve dizajn, jeho spracovanie ide ruka v ruke s kvalitným zvukom. „Zákazníci sú v tejto oblasti veľmi nároční, kompromisy sa nepripúšťajú,“ dodáva. 

Ako hovorí na záver, to, kam sa posunie ich spoločnosť v budúcnosti, momentálne vyveštiť nedokáže. To, čo je však isté, je, že v prinášaní radosti z hudby svojim zákazníkom a partnerom nehodlajú prestať. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?