Jeden z najväčších producentov súčiastok pre automobilový priemysel – skupina Marelli – sťahuje kapacity do priemyselného parku Kechnec pri Košiciach.
Závod Marelli na výrobu škrtiacich klapiek pre motory v normandskom mestečku Argentan skončí do konca tohto roka. Dôvodom má byť presun kapacít do koncernovej fabriky v slovenskom Kechneci pri Košiciach.
Manažment spoločnosti to podľa francúzskych médií zamestnancom podniku oznámil začiatkom októbra.
Presun na východ
Marelli zamestnáva v Argentane takmer 170 ľudí a fabrika tam funguje viac ako pol storočia. Podobný scenár čaká aj 125 pracovníkov v mestečku Saint-Julien-du-Sault pri Paríži, kde skupina vyrába komponenty pre zadné svetlá automobilov. Zamestnanci oboch závodov spoločne s odborármi protestujú proti zrušeniu produkcie štrajkom.
Je však ešte otázne, či priemyselný park v Kechneci získa nové pracovné miesta a koľko. Francúzsky ani slovenský manažment nám na otázky o vplyve presunu výroby do Kechneca zatiaľ neodpovedal.
Daň revitalizačného plánu
Zmeny sú zrejme súčasťou revitalizačného plánu skupiny, ktorá v minulom roku skončila v reštrukturalizácii vedenej súdom. Marelli sa vyhla bankrotu aj vďaka dohode s veľkými bankovými veriteľmi a dodatočnej kapitálovej injekcii nového vlastníka – americkej investičnej spoločnosti KKR.
Tá kúpila výrobcu autodielov Magneti Marelli v roku 2019 od taliansko-amerického holdingu Fiat Chrysler Automobiles – dnes holding patrí pod Stellantis – za 6,2 miliardy eur. KKR ho následne zlúčila do jedného koncernu s japonským producentom autodielov Calsonic Kansei. Fúzia však neobstála test pandémiou a následnými problémami v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch.
Súčasťou ozdravného plánu je aj zatvorenie fabriky v talianskom Crevalcore, ktorú vedenie Marelli ohlásilo v septembri tohto roka. Závod s 230 zamestnancami vyrába súčiastky spaľovacích motorov, dôvodom zatvorenia má byť prechod odvetvia na elektromobilitu.
Na Slovensku vyrába už štrnásť rokov
Skupina Marelli aktuálne zamestnáva zhruba 50-tisíc ľudí v 170 prevádzkach, fabrikách a R&D centrách na štyroch kontinentoch. V predminulom roku dosiahla tržby 10,6 miliardy eur.
V priemyselnom parku Kechnec vyrába firma od roku 2009. Ešte pod názvom Magneti Marelli tu otvorila závod na produkciu prístrojových dosiek do automobilov a zamestnala v prvej etape tristo ľudí. Úvodná investícia vtedy ešte dcérskej firmy talianskeho koncernu Fiat presiahla 43 miliónov eur.
Dnes má skupina v Kechneci dve fabriky. Marelli Kechnec Slovakia vyrába komponenty palubných dosiek, infotainmentu, navigačných systémov či osvetlenia pre automobily a motocykle. Marelli PWT Kechnec Slovakia produkuje vysokotlakové pumpy, škrtiace klapky a sacie rozvody. Firmy dávajú prácu zhruba 1 400 ľuďom, vlani spoločne vygenerovali tržby 275 milióna eur a stratu 2,1 milióna eur.
V roku 2019 Marelli rozšíril svoje aktivity na Slovensku o centrum zdieľaných služieb v Trnave. Zhruba pol tisícky zamestnancov tu poskytuje podporu podnikom v Taliansku, Nemecku, Poľsku či Veľkej Británii v oblasti HR, administratívy, predaja či IT. Ani Marelli Global Business Services Europe sa podľa ekonomických výsledkov zatiaľ nedarí – vlani vykázala stratu 1,3 milióna eur pri tržbách 15,2 milióna eur.
Priemyselný park Kechnec
Kechnec patrí medzi najstaršie a najúspešnejšie priemyselné parky na Slovensku. Okrem skupiny Marelli tu pôsobia napríklad aj logistická spoločnosť Gefco (Ceva Logistics), výrobca hliníkových odliatkov pre automotive Handtmann, výrobca žeriavov a vodných diel Künz, výrobca nápojových plechoviek Crown Bevcan, závody kanadskej elektrotechnickej skupiny Magna, či fabrika rakúskej strojárskej skupiny Schelling.