9. novembra 2017

Andrej Fogelton má 29 rokov a je doktorand na Slovenskej technickej univerzite, ktorý sa zaoberá počítačovým videním. Na svojom webe blinkingmatters.com píše, že syndrómom suchého oka trpel od začiatku štúdia na univerzite. A to ho priviedlo na jeden nápad.

Ako vysvetľuje Fogelton, zdravý človek žmurká 10-15 krát za minútu. Pri práci s počítačom je to často aj o polovicu menej, pretože obrazovka svieti a človek je sústredený na prácu. Na očiach sa tak nedostatočne obnovuje slzný film a oči vysychajú, čo môže spôsobiť suchosť, pálenie, svrbenie, pocit cudzieho telieska alebo aj červené oči.

„Keďže som s problémami s očami zápasil sám a veľa som si o tom zisťoval, hľadal som riešenie najmä pre seba. Myšlienka komercionalizácie produktu prišla prirodzene s navštevovaním rôznych startup podujatí po Bratislave ako je Social Impact Award,“ hovorí Fogelton.

Potrebujeme rebelov! Tri slovenské top firmy išli do zahraničia loviť študentov

K miliónom za pár rokov: na čo je dobrý raketový rast tech firmy

A tak na svet prišiel Eyeblink, program, ktorý ľuďom okrem iného pripomína, aby za počítačom dostatočne žmurkali. „Veľa som si o tom čítal a zistil som, že najväčším problémom je nízka frekvencia žmurkania.“

Sme vystavení obrazovkám príliš veľa hodín a niektorým ľuďom to spôsobuje riadne problémy, hovorí Andrej Fogelton. Foto: Pexels

Jadrom Eyeblinku je algoritmus na detekciu žmurkania. Technologický vývoj softvéru bol časťou Fogeltonovej dizertačnej práce a prispeli k nemu aj ďalší študenti na Fakulte Informatiky a Informačných Technológií STU, medzi nimi napríklad aj Tomáš Drutarovský, ktorého algoritmus bol základom existujúcej verzie.

Ako pohľad do ohňa

Ako to funguje? Okrem toho, že softvér, zjednodušene povedané, pripomína ľuďom žmurkať pri práci s počítačom, robí toho ešte oveľa viac. „Dôležitou funkciou je meranie žmurkania, informuje vás o zdravotnom stave a dáva možnosť automatického stmavovania obrazovky, ktorá je veľmi užitočná najmä pri externých monitoroch, kde človek nemá klávesovú skratku pre úpravu jasu, ako je tomu zvyknutý na laptope,“ hovorí Fogelton.

Podľa neho je totiž jedným z dôvodov prečo málo žmurkáme aj to, že obrazovka príliš svieti, ľudovo povedané „ťahá nám oči“. „Pridajte k tomu ešte sústredenie, ktoré často práca za počítačom obnáša, a máte problém. Je to podobné ako s ohňom, skúste pozorovať človeka, ktorý je zahladený do ohňa a zistíte, že žmurká málo. Sme vystavení obrazovkám príliš veľa hodín a niektorým ľuďom to spôsobuje riadne problémy,“ hovorí Fogelton.

Ako dodáva, jeho softvér zatiaľ využívajú najmä zákazníci zo Slovenska, krajín EÚ, USA, ale aj Indie, Vietnamu či Ruska.

Kúpia, keď majú problém

Cena pre jeho nekomerčné využitie je 12 a pre komerčné 20 eur na rok. Doteraz predal asi 100 licencií na využívanie softvéru. „Je to málo, ale verím, že pri zvýšenom úsilí v marketingu predaj porastie. Čas, ktorý som zatiaľ s programom online, bol dôležitý na vylaďovanie chýb a najmä ma priviedol k zisteniu, že ľudia nie sú ochotní platiť za prevenciu. Mojimi zákazníkmi sú len ľudia, ktorí vedia, že majú problém a riešia ho. Na zdraví svojich očí im záleží,“ povedal. Projektu chce teraz, po odovzdaní dizertačnej práce, venovať viac času.

Pre komfortnejšie užívanie počítača má aj niekoľko odporúčaní. „Upozorňujem však, že nie som lekár, tieto odporúčania vychádzajú z mojej osobnej skúsenosti. Možno pomôžu i vám.“

1. Zistite si o syndróme suchého oka viac, neuspokojte sa s kvapkami umelých očných sĺz, ktoré často bez ďalších informácií mnohí lekári odporúčajú. Mnohí moji zákazníci boli prekvapení, keď si na mojej stránke prečítali o tejto problematike viac. Problémom môžu byť napríklad aj upchaté meibomské žľazy.

2. Vysaďte očné kvapky, respektíve používajte ich v čo najmenšej možnej miere. Keď bol u mňa syndróm najhorší, bolelo (rezalo) ma prvé otvorenie očí ráno. Zmena u mňa nastala po vysadení kvapiek a nočného gélu. Myslím si, že moje oči si zvykli neprodukovať slzy, pretože ich vždy dostali zvonku, keď boli veľmi suché. Prvý mesiac po vysadení kvapiek to bolo horšie, ale potom sa situácia zlepšila. Namiesto kvapiek som pri pocite suchosti chodil pravidelne preplachovať oči studenou vodou.

3. Počítačové hry sú najhoršie, vtedy temer nežmurkáme (samozrejme záleží od človeka a od kvality jeho slzného filmu), lebo sme veľmi sústredení na to, čo sa na hracej ploche deje. Prestal som sa hrať hry a som tomu veľmi rád. Po hre som mal oči v zlom stave. Zdravie je mi prednejšie.

4. Správne si prispôsobte pracovnú stanicu. To, odkiaľ je zdroj svetla v súvislosti s monitorom, je dôležité. Okno by nemalo byť za monitorom ani oproti, ale z boku a v správnej výške. To v akej výške je monitor, ovplyvňuje, ako veľmi máme otvorené oči. Pri priamom pohľade by ste sa mali pozerať na hornú časť obrazovky. Ak je obrazovka vyššie ako by mala, oči máme viac otvorené a viac sa nám vysušujú.

5. Robte si prestávky. Prestávky na vodu, čaj, alebo len tak sa popozerajte von z okna na zeleň, zaostrite na dlhšiu vzdialenosť.

6. Upravte si jas monitora, aby čo najmenej žiaril a zároveň tak, aby ste nemuseli do monitora príliš sústredene hľadieť, pretože nič nevidíte.

7. Často žmurkajte.

Fogeltonov projekt podporila Fakulta informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, Nadácia Tatra banky, Social Impact Award, Centrum vedecko-technických informácií a Výskumné centrum Žilinskej univerzity.