Radikálna zmena, keď nová technológia nahrádza súčasnú. Tak môžeme charakterizovať disrupciu. Nájsť na akciovom trhu priekopníkov nových postupov, ktorí v budúcnosti znásobia svoju hodnotu, nie je jednoduché. V niektorých spoločnostiach stále drieme jej potenciál. V továrňach Henryho Forda však túto možnosť uvítali, a tak navždy zmenili podobu nášho života, keď sprístupnili motorové vozidlo bežnej domácnosti. Málokto tiež vie, že prvý smartfón uzrel svetlo sveta už v roku 1992 a bola pri tom spoločnosť IBM a jej model Simon. Ten však do značnej miery predbehol dobu a k jeho masovému šíreniu nedošlo. Za skutočne disruptívne tak považujeme až predstavenie prvého iPhonu spoločnosti Apple v roku 2007. Tento výrobok zmenil trh a vytlačil existujúcu technológiu.
Miroslav Ovčarik, country manažér pre SR, Amundi Asset Management. Zdroj foto: Archív Amundi Asset Management
Dnešná disrupcia sa presunula predovšetkým do vývoja a softvéru. Podľa štúdie KPMG patria medzi najviac disruptívne spoločnosti v súčasnosti tri firmy, a to Amazon, Apple a Alibaba. V rámci tej istej štúdie malo 740 technologických lídrov označiť podľa nich najväčšieho vizionára svojho priemyslu. Možno by ste očakávali na prvom mieste Elona Muska, ktorý vyhral rovnakú anketu u mileniálov. V rámci odborníkov skončil až na druhom mieste za Sundarom Pichaiom, výkonným riaditeľom Googlu.
Disruptívne sú aj aplikácie ako Google a Facebook, Youtube, Spotify a Netflix. Potenciál by sme však našli aj v podobných spoločnostiach, pretože ich akcie sú na začiatku, sú lacné a majú predpoklad rastu. Nájsť však takú firmu nie je jednoduché a je potrebné sledovať jej technologický vývoj. Skutočne disruptívnych spoločností je málo a prevažná väčšina startupov končí v prepadlisku dejín. Existujú ale fondy, ktoré robia výber takýchto spoločností za vás. Napríklad v rámci najväčšej európskej investičnej spoločnosti Amundi existujú dva fondy zamerané na disrupciu. Momentálne v ich portfóliu nájdete Salesforce, Marvell Technologies, Solaredge Technologies, Uber Technologies, Twilio a ďalšie. Teda spoločnosti, ktoré môžu nahradiť technológie, ktoré dnes používame.
Tento článok je AdVoice.
Autorom je Miroslav Ovčarik, ktorý je country manažérom pre Slovensko spoločnosti Amundi Czech Republic Asset Management, a.s. Vyštudoval Ekonomickú fakultu v Banskej Bystrici a pôsobil na Ministerstve financií SR. Mnohé zo svojich skúseností získal taktiež štúdiom na Belgickej akadémii a Českej finančnej akadémii.
Tento text nepredstavuje žiadny zmluvný záväzok, ponuku, poradenstvo, odporúčanie k investícii ani analýzu investičných príležitostí zo strany skupiny Amundi a jej spoločností.