3. apríla 2021

Zlyhanie je pojem, o ktorom sa píše celé storočia. Niektorí odborníci tvrdia, že ide predovšetkým o uhol pohľadu. Iní sa zaoberali myšlienkou, že „zlyhanie“ ako také neexistuje — je to iba spätná väzba. Ďalší tvrdia, že má určité štruktúry a aby sme sa vyhli škodlivej hre, musíme ich pochopiť. A nakoniec vedci prišli na to, že zlyhanie je predpokladom úspechu.

Shakespeare vo svojej hre Henrich VI. napísal o neúspechu:

„Múdri muži nesedia a nenariekajú nad tým, o čo prišli, ale s radosťou hľadajú spôsob, ako vyliečiť rany.“ 

Problém horeuvedených definícií spočíva v tom, že v skutočnosti neriešia sklamanie, smútok a zmätok, ktorým často čelíme, keď v niečo zlyháme. Neriešia bolesť, ktorú cítime, keď nedosahujeme kľúčové výsledky, o ktorých si myslíme, že ich tak zúfalo potrebujeme a chceme.

Otázka, ktorá vás posunie vpred

Ukončime preto tieto akademické diskusie a položme si jednoduchú otázku, ktorá nám pomôže pochopiť, čo pri zlyhaní zažívame, a pomôže nám rýchlejšie ho prekonať.

Reklama

Táto otázka znie: Keď sa pozriem na svoje zlyhanie, nech už sa týka čohokoľvek, aká bola jeho hlavná príčina a čo sa z tejto skúsenosti môžem naučiť?

Zlyhali ste, pretože:

1) ste spravili taktickú chybu,

2) vaše skutočné túžby a emócie neboli naplnené,

3) neboli ste schopní vidieť dopredu.

Nájdite si čas a popremýšľajte, čo momentálne považujete za svoje veľké zlyhanie a do ktorej z týchto kategórií spadá. Nižšie si ich rozoberieme všetky tri aj s tipmi, ako ho prekonať a poučiť sa z neho.

1. Spravili ste taktický prešľap.

Posunulo vás niečo smerom, ktorý teraz považujete za nesprávny? Ak je to tak, zamyslite sa, prečo ste podnikli tento krok. Čo vás motivovalo k tomuto prešľapu?

1. Poradil vám to odborník, ktorému ste dôverovali?
2. Robili ste výskum, ktorý poukazoval na to, že je to správny krok, objavili sa však nepredvídané faktory?
3. Jednoducho ste si mysleli, že to bude dobrý krok, ale neodhadli ste to dobre?
4. Mysleli ste si, že viete o danej veci/projekte/aktivite dosť, ale mýlili ste sa?
5. Pohybovali ste sa príliš rýchlo bez toho, aby ste si uvedomili možný dopad?

Taktické chyby sa zvyčajne robia s najlepším úmyslom, ale vy nemáte krištáľovú guľu. Niekedy vás zavedú na nečakané miesta, a často zažijete veci, na ktoré nie ste pripravení.

Tip: Ak bol dôvodom zlyhania takýto prešľap, porozmýšľajte, prečo ste tento krok urobili. Odhaľte, v ktorom bode ste spravili chybu, čo by ste mali spraviť inak, aby ste sa ušetrili od tohto trápenia.

A často zistíte, že vlastne nie je nič, čo by ste urobili inak.

Urobili ste, čo bolo vo vašich silách. Ak však tento typ taktickej chyby robíte opakovane, snažte sa prísť a to, prečo sa vo vašom živote opakuje.

2. Neodhadli ste svoje emócie a túžby.

Modelová situácia: Pred časom som spustila program, o ktorom som si myslela, že ponúka kvalitnú službu, pomohol by tisícom ľudí na celom svete a bol by veľmi lukratívny.

Výsledok — veľké zlyhanie. Prejavený záujem bol nečakane nízky.

Experti na podnikanie či obchodovanie by ma nasmerovali na marketingový a predajný proces a okamžite by toto zlyhanie pripísali marketingu alebo pandémii. Ale som obchodníčka celý život a viem, že to nebolo len o tomto.

Usilovne som premýšľala, kde nastala chyba. A teraz si uvedomujem, že v skutočnosti som tento program nechcela. Prečo som sa teda do toho pustila? Myslela som si, že to bude dobrý biznis, no neriadila som sa svojím pocitom. Prepadla som tomu, čo zažívajú mnohí podnikatelia — pozrú sa na iných, ktorí robia niečo lukratívne, vyzerá to jednoducho a zručnosti na to majú, tak prepadnú myšlienke, že by to mali skúsiť aj oni.

Poučenie: To, že niečo dokážete, ešte neznamená, že by ste to mali robiť. Do tejto aktivity som jednoducho nevložila srdce a sústredila som sa len na publikum. Neúspech bol v skutočnosti pre mňa úľavou. Vďaka nemu som si uvedomila pravdu, pochopila svoje emócie a túžby. Toto zlyhanie mi umožnilo konečne robiť to, čo chcem — sústrediť sa na to, na čom mi práve teraz záleží najviac.

Reklama

3. Nedokážete predvídať.

Ľudia si často vyčítajú, že nedosiahli svoj cieľ, pritom okolnosti, ktoré sa vyskytli, boli úplne nepredvídateľné. Jednoducho sa na ne nedokázali pripraviť.

Zoberme si napríklad pandémiu. Toľko malých firiem nebolo pripravených na to, čo nasledovalo, ale prečo by mali byť pripravení? Veď celý svet nebol pripravený.

Iste, sú niektoré veci, ktoré podnikatelia a vlastníci firiem mohli urobiť, a aj urobili, aby im pomohli prežiť. Keď čelíte takejto výzve, učte sa za pochod. Snažte sa získať nový pohľad a osvojiť si nové stratégie, ktoré vám pomôžu prehodnotiť prístup a ciele, namiesto toho, aby ste zostali zaseknutí v hneve, strachu a odpore.

Tip: Ak pociťujete smútok zo zlyhania, pomôže vám, ak pochopíte päť stupňov smútenia, ktoré známa švajčiarsko-americká psychiatrička Elisabeth Kübler-Ross opísala vo svojej knihe O smrti a umieraní.

Zdrojom jej pozorovania boli roky práce s nevyliečiteľne chorými ľuďmi. Opísala, že proces smútku možno rozdeliť do piatich etáp:

  1. odmietnutie,
  2. hnev,
  3. vyjednávanie,
  4. depresia,
  5. prijatie.

Keď si uvedomíme, že naše zlyhanie nás zraňuje, je to smútok. V ktorej fáze by ste mohli byť teraz?

Je dôležité prechádzať týmito fázami, nebojovať a neodolávať im — najmä po zlyhaní, ktoré zničilo vašu sebadôveru. Pomôže vám odraziť sa vpred a integrovať nové informácie, ktoré vám táto skúsenosť dala. Neutápajte sa v smútku a hneve, ale hľadajte a berte si ponaučenie.

Článok vyšiel v americkej verzii Forbes, autorkou je redaktorka Kathy Caprino

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?