Investovanie je pre každého, bez rozdielu pohlavia. Trhom je totiž jedno, kto do nich dáva peniaze. Záleží len na tom, ako ich tam dávate. Štúdie hovoria, že ženy to dokážu lepšie.
O investovaní, investorkách a dôvodoch, prečo sú ženy lepšie v tejto oblasti ako ich mužskí kolegovia, sme sa rozprávali na prvom ženskom summite Forbes Women Summit so CEO a zakladateľom portálu Papučový investor Norbertom Nepelom.
Ženy investujú všeobecne menej ako muži. Prečo je to tak?
Investovanie bolo a historicky stále je mužskou doménou. Ženy majú preto v tejto oblasti relatívne nízke sebavedomie. Dokazujú to aj štatistiky. Podľa jednej štúdie z roku 2017 len o sedem percent žien vtedy verilo, že dokážu byť v investovaní lepšie ako muži. Časom sa to však zlepšuje. V roku 2021 sa ich takto vyjadrilo už 14 percent.
Obavy z Vlka z Wall Street
Je teda za nižšou participáciou žien obraz, ktorý investovanie má? To, že sa často prezentuje ako mužský svet?
Rešpekt žien vyplýva z toho, že investovanie považujú za niečo veľmi zložité. Má podľa nich povahu dravej hry.
Tento imidž vytvárame nechtiac my, muži. Sú za tým napríklad filmy ako Vlk z Wall Street a možno aj žargón, ktorý sa v odvetví používa. Ženy tak logicky majú k investovaniu veľký rešpekt, no myslím si, že tieto stereotypy postupne miznú.
Vidíme, že ženy sú úspešné podnikateľky. Podnikanie pritom nie je vzdialené od investovania. Vo svete sú už pozitívne príklady, napríklad známa investorka Cathie Wood, ktorá dosahuje so svojím fondom ARK Invest veľmi dobré výsledky, takže sa ňou mnohí muži inšpirujú.
Aké výsledky majú investorky?
Štatistiky hovoria, že sú často lepšie ako muži. Štúdie hovoria, že dosahujú vyššie výnosy. Na dlhodobom horizonte dokážu mužov prekonávať o 0,4 až 1,9 percenta.
Trhom je totiž jedno, či do nich dáva peniaze muž alebo žena. Záleží len na tom, ako ich tam dávate. Štúdie hovoria, že ženy to dokážu lepšie.
Ženy sú opatrné investorky
Ako postupujú ženy? Čo je pre ne typické?
Ženám dlhšie trvá, kým sa rozhodnú. Potrebujú mať o veci dobrý prehľad. Viac ako muži si teda študujú a pripravujú sa. Až potom reálne investujú, no keď tak urobia, svojho rozhodnutia sa držia.
Kým muži berú investovanie viac ako hru, ženy sú opatrnejšie. Sú vytrvalejšie, a preto ziskovejšie. Idú do investovania viac premyslene. Majú väčšiu potrebu mu vopred rozumieť.
Muži idú naopak často naslepo. Rozhodujú kratšie a rýchlejšie svoje rozhodnutia menia. Počas rovnakého obdobia urobia viac obchodov ako ženy.
To je dôvodom, pre ktorý zaostávajú?
Dá sa to prirovnať tomu, keď si kúpite skrinku z IKEA. Buď postupujete podľa návodu, alebo nie. Ženy si pritom nechajú poradiť a sú otvorenejšie. Nemajú obavu opýtať sa aj tzv. hlúpe otázky. Prečítajú si návod, ich výsledná skrinka je krásna a funguje.
Muži sa naopak viac hrajú, čo je niekedy na škodu. Ich skrinka je trochu avantgardná a funguje trochu horšie. Podstupujú tak vyššie riziko, investujú do konkrétnych akcií alebo do krypta.
Čo považujete za investovanie?
Investovanie pre mňa predstavuje dlhodobé budovanie majetku, ktorý vás neskôr bude živiť. Investícia teda podľa mňa nie je snaha zarobiť peniaze, ktoré závisia od náhody alebo aktuálnej nálady niekoho iného. To už je gambling.
Investovanie nemá byť plné adrenalínu. Opak je pravdou. Má byť nudné a keď to tak nie je, nie je to výnosné.
Koľko je žien investoriek?
Na platforme Papučový investor máme spomedzi platiacich investorov 17 percent žien. Pri vkladoch do päťtisíc eur tvorí ich zastúpenie 45 percent, teda zhruba toľko ako mužov. Pri investíciách nad 100 tisíc eur je ich podiel už nižší – iba 23 percent. Ženy teda investujú v priemere menej ako muži.
Mali by sa muži inšpirovať ženami?
Myslím si, že deliť investorov na ženy a mužov nedáva veľký zmysel. Je to skôr o type človeka. Sú aj muži, ktorí si konzervatívni a opatrní ako ženy. Pre investovanie je typicky vhodný človek, ktorý je systematický, do značnej miery racionálny a ktorý dokáže držať svoje emócie pod kontrolou.
Ženské investovanie – marketingový fenomén
Niečo ako ženské investovanie, ktoré sa ako nový fenomén v ostatnom čase rozvíja, je teda nezmysel?
Často je to marketing. Ľudia to chcú počuť. Je pravda, že každý má nárok na personalizované portfólio. To, či ste muž alebo žena je však len jedno z kritérií. V skutočnosti teda deľba na ženské a mužské investovanie nemá veľký zmysel.
Na druhej strane, predsudky, o ktorých ste hovorili na začiatku, asi vytvárajú trhovú príležitosť…
Áno, keďže ženy investujú ešte stále menej ako muži, je na tomto trhu väčší potenciál. Ak teda niekomu ponúknete produkt, ktorý prezentujete ako šitý na jeho mieru, a hovoríte pritom jeho jazykom, predáte ho ľahšie.