Chýba im networking a podnikateľské vzory, ku ktorým môžu vzhliadať. Aj to je dôvod, prečo sa Natália Pavlovská spolu s podobne zmýšľajúcimi priateľkami rozhodla založiť združenie WomanUp, ktoré niekoľkokrát do mesiaca spája podobne zmýšľajúce nadšenkyne sebarozvoja a biznisu.
Čo stojí za vznikom projektu WomanUp?
Od začiatku WomanUpu je naším cieľom prinášať zahraničnú kvalitu vzdelávania na Slovensko. Vyberáme tých najlepších spíkrov a najlepšie spíkerky, lokálne love brandy a kvalitné značky a spoločne pokrývame všetko dôležité z tém sebarozvoja. Pracujeme na tom, aby sme sebarozvoj rozoberali komplexne – od financií cez budovanie soft-skills až po psychické a fyzické zdravie.
Ako často organizujete tieto stretnutia?
WomanUp Bootcampy organizujeme každý mesiac, rovnako ako Biznis Nights, menší, celovečerný formát, súčasťou ktorého sú networkingové cvičenia a panelová diskusia s osobnosťami z biznis sveta na rôzne témy. Projekt, na ktorý sa veľmi teším, sú WomanUp Webináre, séria každomesačných webinárov so zahraničnými expertmi, s pedagógmi z univerzít ako napríklad Stanford, TED spíkrami a autormi a autorkami kníh na rôzne témy. Tento projekt spúšťame už v roku 2023.
Prečo ste sa rozhodli rozbehnúť túto platformu?
My samé sme mali potrebu vidieť niečo podobné na Slovensku. Takmer celý tím má skúsenosti zo zahraničia, ktoré sem priniesol. Navyše túžime robiť veci inak. Okrem toho milujeme podujatia, takže sme spojili príjemné s užitočným.
Navzájom sa prepájať
Čo je vaším cieľom?
Inšpirovať a ukázať, čo všetko dokážeme vybudovať. Každý workshop je vedený spíkrami alebo spíkerkami, ktoré sa venujú rôznym témam. Vďaka tomu ženy získavajú prehľad a samé si ďalej vyberajú, čo ich zaujíma. Okrem toho chceme, aby sa ženy podporovali, mali možnosť navzájom sa prepájať a nájsť ľudí, ktorí im pomôžu posunúť ich projekty vpred.
Čo si pod tým konkrétnejšie vieme predstaviť?
Napríklad na Bootcampe majú účastníčky možnosť zažiť vedený networking, počas ktorého sa dokážu lepšie zoznámiť a prepojiť. Každý spíker dizajnuje pre účastníčky aj worksheet, pracovný list, ktorý si ženy vypracujú počas workshopu alebo neskôr samé doma. Všetko je vedené veľmi neformálne. Celý formát je relatívne malý, maximálny počet účastníčok je 50 žien.
Ako funguje váš biznismodel?
Spolupracujeme so skvelými partnermi a značkami, vďaka ktorým dokážeme naše projekty ďalej rozvíjať. Cenu lístkov máme nastavenú veľmi symbolicky tak, aby boli podujatia dostupné pre každého. Najviac hodnoty nám prináša to, že sa na podujatiach stretnú ženy s rôznym backgroundom a spája ich práve motivácia robiť niečo viac a zlepšovať svoj život.
Aké problémy identifikujete pri podnikateľkách?
Nedostatok priestoru na networking. Veľa žien má skvelé plány, o ktorých sa však nemajú s kým poradiť. Okrem toho vidíme, že veľa z nich nemá mentorov alebo mentorky, prípadne ženské podnikateľské vzory, ktoré sú veľmi dôležité. A nakoniec je tu nedostatok finančných prostriedkov.
Relevantnosť pre ženské publikum
Aké témy riešite so ženami, ktoré sa zúčastňujú vašich Bootcampov?
Od biznisu cez duševné zdravie, sexualitu, marketing – jednoducho rozoberáme všetko, čo súvisí so ženským sebarozvojom. Podstatná je kvalita a relevantnosť pre ženské publikum. Jednotlivé biznis témy zase rozoberáme počas Biznis Nights.
Líšia sa tieto témy regionálne? Čo zaujíma podnikateľky z Bratislavy a čo zasa z iných častí Slovenska?
Ich potreby sa naozaj líšia. Najväčší rozdiel vidíme v možnosti networkingu. V Bratislave je skupina ľudí, ktorá sa navzájom podporuje, a keď sa už človek dostane do tejto bubliny, tak je jednoduchšie získať kontakty a posunúť sa vpred. Naopak, pre ženy z menších obcí to môže byť náročnejšie.
Prečo je dôležitá podpora podnikateliek z iných kútov Slovenska?
Naším cieľom je ponúkať kvalitné vzdelávanie pre všetky ženy. Nechceli sme to limitovať len na Bratislavu alebo len na regióny. Preto sme sa rozhodli zaradiť do ponuky aj webináre, aby si ich mohol zapnúť ktokoľvek a kedykoľvek. Okrem toho Slovensko nie je až také veľké a chceme, aby sa ženy navzájom podporovali. Chceme pozdvihnúť celý podnikateľský segment.
Záujem z regiónov
V akom pomere s ohľadom na bydlisko sa zúčastňujú ženy vašich podujatí?
Viac ako polovica, približne 60 percent účastníčok Bootcampov, sú ženy z regiónov. Podujatia sú nastavené tak, aby mohli prísť účastníčky aj z Košíc či Českej republiky.
Ako sa o vás dozvedajú?
Zatiaľ sme robili všetko bez platenej reklamy a cez sociálne siete, ktoré sú náš primárny komunikačný kanál. Spolupracujeme s množstvom influencerov. Tieto vzťahy vznikli úplne prirodzene, radi sem chodia a radi naše podujatia zdieľajú medzi svojich followerov.
Aké témy najviac zaujímajú návštevníčky? Na čo sa najviac pýtajú?
Medzi naše najpopulárnejšie témy patrí zlepšenie komunikácie, budovanie vzťahov, sebaprezentácia a zdravie. Vždy sa však snažíme témy namixovať a stáva sa, že aj keď nejaká téma nie je práve v záujme účastníčky, tak si prednášku vypočuje a práve takto si otvorí nové obzory. Naposledy bol napríklad súčasťou Bootcampu workshop o kryptomenách a bitcoine, čo na prvý pohľad možno nie je úplne ženská téma, ale workshop bol veľmi úspešný. Škála tém je skutočne široká. To, čo majú ženy, ktoré chodia na naše akcie spoločné, je zvedavosť a potreba posúvať sa vpred.
Aké témy sa chystáte otvárať do budúcnosti?
Veľkú časť účastníčok našich eventov tvoria podnikateľky. Témy okolo biznisu sme otvorili len nedávno a veľmi nás potešila pozitívna reakcia. Určite je momentálne pre nás jednou z priorít venovať sa podnikaniu ako takému. Vždy dbáme na to, aby boli témy podložené vedeckými faktami a zdroje, z ktorých čerpáme, overené.
Kde čerpáte inšpiráciu na otváranie týchto tém?
Inšpirujeme sa tým, čo samé sledujeme v zahraničí, a následne hľadáme lokálnych profesionálov, ktorí tieto témy vedia pokryť. Keďže je väčšina našich workshopov tvorená spíkrom alebo spíkerkou, vždy sa pozeráme na to, aké témy sú momentálne relevantné pre neho/pre ňu, čo chce v našej komunite otvoriť. Sledujeme, čo funguje a čo funguje menej, témy a osobnosti vyberáme aj podľa toho.