Elon Musk od mája výrazne utlmí svoje pôsobenie v americkej vládnej skupine pre efektivitu v štátnej správe (DOGE). Menej času tak bude tráviť ako poradca amerického prezidenta Donalda Trumpa a viac sa chce zamerať na riadenie automobilky Tesla.
„Myslím si, že pravdepodobne od budúceho mesiaca môj čas venovaný DOGE výrazne klesne,“ povedal zakladateľ automobilky Tesla Elon Musk investorom.
Muskovo oznámenie prišlo práve v čase, keď výrobca elektrických vozidiel zverejnil výsledky za prvý kvartál 2025.
Roztrieštená pozornosť Muska medzi riadenie Tesly a škrtanie miest v štátnej správe priniesla spolu s jeho politickými intervenciami neželaný efekt.
Predaje značky Tesla sa na kľúčových trhoch prepadávajú, ľudia sa proti značke búria a firme dýcha na chrbát tvrdá čínska konkurencia. Ako to však už u Elona Muska býva zvykom, má veľké plány a budúcnosť spoločnosti Tesla vidí ružovo.
Zverejnené výsledky spoločnosti Tesla ukazujú, že dodávky jej vozidiel klesli v prvom štvrťroku tohto roka na takmer trojročné minimum.
Zisk Tesly za rovnaké obdobie klesol o 71 percent na 409 miliónov dolárov a výrazne zaostal za očakávaniami analytikov. Výsledky priniesli najnižšie zisky, ktoré Tesla vykázala od štvrtého štvrťroka 2020.
Tržby klesli o deväť percent na 19,3 miliardy dolárov, čím zaostali za priemerným očakávaním analytikov. Akcie Tesly len za tento rok odpísali viac ako 40 percent.
Nemci poslali Muskovi odkaz
Predaje vozidiel Tesla klesli, pretože Muskove politické intervencie vyvolali mnohé protesty a poškodili spoločnosť na mnohých trhoch.
Najviac viditeľné to bolo v Európe, kde na kľúčových trhoch padli predaje vozidiel Tesly o desiatky percent. Pomerne tvrdú spätnú väzbu dali Muskovi nemeckí zákazníci po tom, keď pred voľbami podporil krajne pravicovú stranu Alternatíva pre Nemecko.
Zrejme aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa Nemci kúpe vozidiel značky Tesla vyhýbali, čím tržby z predaja v marci klesli o 62 percent.
Podobne to bolo aj v Číne, na najväčšom svetovom trhu s elektromobilmi, kde bol prepad predaja vozidiel Tesla vo februári na úrovni skoro 50 percent. Pre Teslu je čínsky trh dôležitý, minulý rok na ňom vygenerovala viac ako pätinu tržieb.
Tesla má však ešte jeden zásadnejší problém. Je ním vzostup čínskeho konkurenta, automobilky BYD.
Tesla je síce ešte stále najpopulárnejšia značka na domácom trhu, ale jej podiel sa za posledné roky scvrkáva aj tu. Zmenšil sa zo 75 percent v roku 2022 na 50 percent v roku 2024, ukazujú dáta KBB zverejnené agentúrou Bloomberg.
Faktorov, prečo americká Tesla stráca podiely na trhoch, môže byť viacero. Jedným z nich môže byť samotná stratégie Tesly s názvom „menej je viac“.
Spoločnosť predáva iba päť modelov. Konkrétne Model S (ktorý debutoval v roku 2012), Model X (2015), Model 3 (2017), Model Y (2020) a Cybertruck (2023). Navyše nie všetky sa predávajú globálne.
Spoločnosť BYD ponúka viac modelov – presný počet závisí od krajiny – a väčšina je lacnejšia ako Muskove najobľúbenejšie vozidlá, všíma si agentúra Bloomberg. Od apríla 2025 sú vozidlá čínskej automobilky BYD dostupné aj na Slovensku.
Tesla sa spolieha na oživenie predajov vozidiel po nedávnej modernizácii svojho Modelu Y. Preraziť chce aj cenovo dostupnejšími modelmi.
Pre Teslu je výroba vozidiel jej hlavná činnosť, firme prináša až 90 percent tržieb. Musk však čoraz viac stavia na to, že budúcnosť spoločnosti spočíva v autonómnych vozidlách a robotoch.
Tesla uviedla, že na rok 2026 je plánovaná sériová výroba auta bez volantu alebo pedálov s názvom Cybercab. Musk predpovedá, že práve tento model bude výrazná finančná vzpruha pre firmu od polovice budúceho roka.
Tiež dúfa, že od 2026 začne dodávať humanoidného robota s názvom Optimus iným spoločnostiam.
Spojenec Trumpa
Musk sa stal od znovuzvolenia prezidenta Donalda Trumpa jeho blízkym spojencom a poradcom. Jeho kampaň podporil sumou viac ako štvrť miliardy dolárov, čo najbohatšieho muža na planéte katapultovalo priamo do najužšieho kruhu poradcov prezidenta.
Ten mu dal ohromnú moc – osekať kľúčové ministerstvá a regulačné úrady. Hoci Musk spočiatku tvrdil, že skupina DOGE zníži ročný rozpočet USA o dva bilióny dolárov, nestalo sa tak. Začiatkom mesiaca uviedol, že ušetril 150 miliárd dolárov.
Väčšiu pozornosť chce teraz smerovať riadeniu automobilky, svoje pôsobenie v DOGE tak výrazne obmedzí.