21. mája 2021

Patria medzi prvých výrobcov orieškových masiel na Slovensku a po úspešnom rozbehu Pure Nuts uvádzajú na trh novú značku Bye Bye Plastic. Pod ňou prinášajú vlastnú biopolymérovú zmes, ktorá dokáže nahradiť neekologické plasty. „A pritom sa na skládke rozloží ako banán,” dokresľuje jeden zo spoluzakladateľov Samuel Olejár. Prvým funkčným produktom je zubná kefka Go Bananas, avšak využitie ich bioplastu je oveľa širšie a testujú ho už aj veľké firmy zo Švajčiarska čí Fínska.

Za značkou Bye Bye Plastic sú traja mladí Slováci – tridsiatnici Samuel Olejár a Ján Vlk sú zakladateľmi Pure Nuts a 24-ročný Samuel Kostka zase stojí za vývojom originálneho bioplastu.

„Spoznali sme sa pri spolupráci na distribúcii našich potravinárskych výrobkov,“ približuje Samuel Olejár. „Samo však postupne opúšťal retail, kde sa zameriaval na dovoz kokosových produktov, a prechádzal do oblasti bioplastov. Napokon sme sa dohodli, že do nového projektu pôjdeme spoločne. On sa bude venovať ďalšiemu vývoju a my obchodu a marketingu.“

Testovali ho laboratóriá v USA

Ich produkt nesie názov Kospa BioMolding M-416. Číslo 416 predstavuje počet rôznych verzií, ktoré namiešali, kým doladili tú správnu receptúru. Vyvíjali ho približne tri roky v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou na báze biopolymérov z melasy a cukrovej trstiny. Prvé certifikáty získali začiatkom roka 2019.

„Náš bioplast, ktorý má vlastnosti bežného plastu (HDPE a PP), sa podrobil viacerým testom nezávislých a certifikovaných laboratórií hlavne v USA, kde je tento segment najviac popredu,“ hovorí Samuel Olejár. „Bioplast pochádza z rastlinných zdrojov, máme zdokladované, že 96 percent je biopôvodu a zvyšok tvorí zmes minerálov, ktoré vylepšujú jeho mechanické vlastnosti.“

Reklama
Prvým funkčným produktom z ich bioplastu je zubná kefka Go Bananas. Foto: archív Bye Bye Plastic

Ročne spotrebujeme milióny ton bežného plastu a je stále viac zákazníkov, ktorí si uvedomujú, že musí nastať zmena a navyše rastie aj tlak európskej legislatívy.

Potenciál bioplastov tak Samuel Olejár označuje za veľmi široký, podľa neho predstavujú budúcnosť, keďže dokážu nahradiť vlastnosti konvenčných plastov vyrobených na báze ropy. Hoci výrobná cena ekologického variantu je vyššia o viac ako 30 percent.

Po kefkách plánujú ďalšie kozmetické produkty

Popisuje, že ich bioplast spája tri unikátne vlastnosti: je recyklovateľný (v bežnom recyklačnom procese), je rozložiteľný v prostredí skládky odpadu a tiež, že výrobca nemá žiadne dodatočné investície a nemusí nič meniť na svojich procesoch. Akurát sa nasype ich granulát, ktorý je kompatibilný s aktuálnymi strojmi a vyrába sa ten istý produkt aj s tými istými formami.

Ostatný rok sa medzi potenciálnymi klientmi venujú osvete a detailne im vysvetľujú benefity bioplastov. Navyše chcú výrobcom ukázať, že zákazníci sú už na tento produkt pripravení a sú aj ochotní zaplatiť zaň vyššiu sumu. Samuel Olejár poukazuje, že ľudia sa stále viac zaujímajú, čo kupujú a na prirovnanie uvedie zdravú výživu, pri ktorej už neváhajú siahnuť hlbšie do peňaženky.

„Preto aj na trh uvádzame vlastnú značku Go Bananas, ktorá sa zameria na prírodné a udržateľné kozmetické produkty,“ hovorí. „Ako prvé sme na trh uviedli zubné kefky, ktoré sa už predávajú v sieti Yeme a zmluvne zalistované máme aj dm drogerie markt. Do konca roka by mali nasledovať kefy na vlasy či hrebene, ale vyvinuli sme už napríklad aj vlastnú receptúru na bioplastové nádoby.“

V rokovaní sú aj s veľkými firmami, kde však dlhšie trvá aplikácia novej technológie. Naštartovali spolupráce s významnými spoločnosťami zo Švajčiarska či Fínska, ale menovať ich ešte pre obchodné tajomstvo nemôžu. V prvej fáze sa však chcú zamerať skôr na flexibilnejšie menšie firmy a segmenty.

Samotný granulát si zatiaľ nechávajú vyrábať externe v Nitre a najnovšie aj v Žiline, ale postupne chcú výrobu presunúť do vlastných priestorov. Investícia do vývoja zatiaľ predstavovala okolo 20-tisíc eur a približne rovnakú čiastku vložili aj do testov či certifikátov.

Predstavte si plast, ktorý sa na skládke rozloží ako banán, predstavujú svoj produkt mladí Slováci. Foto: archív Bye Bye Plastic

Darí sa aj orieškovému biznisu

Popri uvedeniu bioplastu na trh  sa venujú aj svojmu zabehnutému prvotnému biznisu. Firmu na zdravé orieškové maslá Pure Nuts založili na kolene a len s jedným domácim mixérom v roku 2016 a boli medzi prvými na Slovensku, ktorí ich začali vyrábať.

Medziročne rastú o 30 až 50 percent a za minulý rok ich tržby presiahli pol milióna eur. Ich produkty dnes nájdete na viac ako stovke predajných miest.

Výroba orieškových masiel je situovaná v Česku a v bratislavskej Dúbravke zase spustili novú bezlepkovú výrobňu na pekárenské a cukrárenské výrobky. Snažia sa tam vymýšľať nové produkty, ktoré majú podobne vysoký potenciál.

Prišli napríklad s raňajkovou ponukou, v ktorej sú kaše či varianty zmesí vločiek zapečených do chrumkava. A najnovším prírastkom majú byť zdravé vegánske cookies – bezvaječné, bezlepkové či bez palmového oleja.

„Pri Pure Nuts sme sa snažili rásť organicky, nechceli sme ísť startupovou cestou a len páliť peniaze najmä na marketing,“ dopĺňa Samuel Olejár. „Rovnaký spôsob chceme zvoliť aj pri bioplastoch. My to navyše nevnímame ako izolované projekty. Veď zákazník, ktorý kladie dôraz na zdravú výživu, sa zvyčajne zaujíma aj o ekológiu.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?