7. októbra 2021

Ste „hyperaktivista“, „expert“ či „ignorant“? Ak ste ako lídri, s ktorými som doposiaľ spolupracovala, potom je veľmi pravdepodobné, že pri vystúpeniach na úrovni topmanažmentu v sebe občas objavíte aspoň čriepok z každého z týchto neefektívnych komunikačných štýlov.

Z praxe viem, že kým u iných zbadáme prezentačný zlozvyk veľmi rýchlo, v prípade vlastnej osoby sme náchylní ho prehliadnuť. A to by bola škoda, pretože nám bráni vyniknúť pri vystúpeniach pred významným obecenstvom. Mám skúsenosti s každým zo spomenutých zlozvykov, rovnako ako moji klienti. A mám pre vás dobrú správu – hneď ako ich v sebe odhalíte, môžete im čeliť.

Tu je stručný prehľad troch častých prezentačných zlozvykov:

Hyperaktivista

Jeho motto: Chcem, aby ste vedeli, ako tvrdo a veľa som pracoval.

Ako ho spoznáte: Pri každej porade alebo prezentácii sa zdá, že má na prerokovanie nekonečné množstvo aktivít. Prezentácia hyperaktivistu prináša zoznam rôznych iniciatív, projektov či aktualít.

Reklama

Podprahovo tým signalizuje – mal som veľa práce, vynaložil som obrovské úsilie, venoval som sa mnohým projektom a (vyberte dôležitú tému alebo problém) beriem veľmi vážne. Väčšinou sa objavuje na schôdzach predstavenstva či na poradách k štvrťročným výsledkom firmy.

Hyperaktivistov nájdete medzi tými najviac zaneprázdnenými a najpracovitejšími manažérmi v tíme, namiesto dosiahnutých výsledkov však budú zdôrazňovať skôr rozbehnuté aktivity. Ak ste na čele tímu hyperaktivistov, skôr či neskôr zrejme vyhlásite: „Prestaňme hovoriť o tom, čo robíme, a začnime sa radšej baviť o výsledkoch.“

Expert

Jeho motto: Keď vám dám dostatok informácií, pochopíte, že mám pravdu.

Ako ho spoznáte: Na každej porade alebo prezentácii prinesie oveľa viac informácií, ako chcete alebo potrebujete. Zahltí vás množstvom podrobností a dát, ktoré nie sú nevyhnutné pre správne rozhodnutie alebo pochopenie celkovej situácie. Ponúkne záplavu „toto a tu“, ale nedostatok „takže takto”.

Expertov je ľahké kritizovať za to, že veľa rozprávajú (najmä, keď odpovedajú na otázky) a nesústredia sa na podstatu. Alebo, že nudia poslucháčov a venujú príprave prezentácie priveľa času (hoci je pravda, že nikdy neviete, kedy sa niekto opýta ťažkú ​​otázku). 

Ako sa môžu experti zlepšiť? Osvojiť si filozofiu „menej je viac“, založenú na lepšom úsudku a rozlišovaní priorít, takže do svojej prezentácie začlenia „správne“ informácie a nie „všetky“ informácie.

Ignorant

Jeho motto: Viem veľmi dobre, čo chcete a potrebujete, takže poďme ďalej.

Ako ho spoznáte: Ignoranti zvyknú svojich poslucháčov „škatuľkovať“ a vytvárajú si o publiku svoje predstavy. Práve preto ich prekvapí mlčanie a pasivita kolegov po porade, ktorú ukončili s presvedčením, že všetci súhlasili s navrhovanými krokmi.

Často sa mýlia v tom, že všetci zdieľajú ich pohľad na vážnosť problému alebo potrebu jeho riešenia. Ignoranta je ľahké viniť z chýbajúcej zvedavosti, nedostatočného počtu otázok, ktoré položil publiku, alebo mylnej viery, že obecenstvo svojim vystúpením presvedčil. 

Na čom môžu ignoranti popracovať? Ešte pred rozbehnutím konkrétnych aktivít sa presvedčiť o tom, že aj poslucháči vnímajú tému ako problém a záleží im na navrhnutom riešení.

Ak máte v tíme ľudí s podobnými komunikačnými a prezentačnými zlozvykmi, odporučte im tento článok. Môže im ukázať, prečo nemajú ich vystúpenia želaný alebo ideálny dosah a ako môžu zlepšiť svoje prezentácie.

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je prispievateľka Elizabeth Freedman.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?