5. decembra 2021

Na začiatku bola klasická zákazka pre influencera, z nej vznikol nápad a dnes fungujúci startupový model, ktorý umožní zarábať na sociálnych sieťach každému. Človek nemusí mať tisíce sledovateľov, aby mohol dostať aj od veľkej firmy zadanie a zarobil si zdieľaním príspevku. 

Práve prepájaniu menších profilov s veľkými spoločnosťami sa venuje nová slovenská platforma Promobay. Všetko sa začalo, keď cez nich dostal zákazku známy slovenský youtuber Daniel „Gogo“ Štrauch, ktorý uvidel príležitosť. Ako sám hovorí, dlhšie dostával od svojich fanúšikov otázky, ako by si mohli na Instagrame či Youtube zarobiť.

Pre každého

Na našom trhu však neexistovalo žiadne dostupné riešenie, ktoré by im to umožnilo. A to aj napriek tomu, že sociálne siete podľa marketérov zvýhodňujú profily s menej ako 1000 followermi. Štatisticky dosahujú napríklad až sedemnásobný engagement (zapojenie, pozn. red.) oproti obrovským profilom známych influencerov.

Na jednej strane teda stál Promobay a na druhej strane nekonečne veľa bežných ľudí po celom svete, ktorí by sa radi so svojimi profilmi zapojili do veľkých kampaní.

„Nebolo treba veľa a zrodil sa nápad na automatizovanú, perfektne škálovateľnú platformu, ktorá dá možnosť komukoľvek s instagramovým profilom zapojiť sa do veľkých kampaní. A veľkým značkám prinesie obrovské množstvo mikroinfluencerov s reálnymi a hodnotnými followermi, ktorých by inak nemali šancu osloviť,“ opisuje na úvod René Darmoš, ktorý dnes v startupe zastáva pozíciu COO.

Reklama

Cenné kontakty z Youtube

Daniel „Gogo“ Štrauch, ako otec nápadu a tvár platformy, je na pozícii CEO, ďalšími členmi tímu sú CPO Michal Dúžek a CTO Michael Watzke. Podľa Darmoša je youtuber Gogo ideálnym lídrom, pretože má dlhoročné skúsenosti so sociálnymi sieťami.

Spolupracoval s množstvom dôležitých zadávateľov reklamy v našom regióne. „Táto sieť kontaktov a spoluprác v kombinácii s know-how z influencer marketingu je základným kameňom pre budúci úspech projektu. Navyše, vďaka podpore Youtube partnerov máme dvere otvorené aj do iných krajín, v ktorých môže Gogo uzatvárať strategické partnerstvá,“ dopĺňa Darmoš. 

Daniel „Gogo“ Štrauch prišiel s nápadom na prepájanie menších profilov s veľkými spoločnosťami. Foto: archív Promobay

Startup naberal kontúry zhruba rok. Bolo potrebné urobiť prieskum, pripraviť biznis stratégiu a plán akvizície značiek aj influencerov, porozprávať sa s potenciálnymi zákazníkmi, validovať koncept s influencermi, vylepšovať nastavenie, prezentáciu, vizualizácie a v neposlednom rade produkt vziať na investorské prezentácie a konferencie. 

Budúcnosť influencerstva

Podľa Darmoša je toto budúcnosť influencerstva, keďže zadávateľ môže za desaťtisíc eur získať napríklad dva top výstupy od veľkých „hviezd“, alebo využiť iba jedného veľkého influencera a nakombinovať ho s 500 výstupmi od bežných ľudí.

Toto si uvedomil aj Instagram, ktorý len nedávno spustil možnosť pridávania linkov pre každého. „Vďaka tomu sa výrazne posúva používateľská skúsenosť, merateľnosť, efektivita aj potenciál marketingu cez bežných používateľov sociálnych sietí. Veľkí influenceri však môžu spať pokojne: ich úlohu tí malí nikdy nenahradia — práve naopak, vhodne ju doplnia,“ hovorí COO.

Nie je reklama ako reklama

Na ilustráciu pridáva príklad konkrétneho riešenia: výrobca hamburgerov spúšťa syrovú sezónu a chce ju dostať medzi ľudí. Priamo na Promobay si cez webové rozhranie vytvorí briefing a rozpočet pre tvorcov obsahu. Napríklad chce fotku, ako človek zahryzol do burgera a označí #syrovasezonajetu.

Influenceri dostanú notifikáciu o novej kampani a môžu sa do nej zapojiť. Stačí nahrať printscreen splneného zadania cez aplikáciu a po kontrole zadávateľom dostane odmenu podľa počtu sledovateľov na svojom profile.

Benefitom pre značky je podľa zakladateľov startupu to, že takýto obsah je autentický a dostane sa prirodzene ku kolegom či známym bežných ľudí. Navyše, vo svete sociálnych médií sa to ani nepovažuje za reklamu, dodáva Darmoš.

Už dnes má Promobay medzi klientmi veľké mená slovenského či českého Instagramu, ktoré spolupracovali na kampaniach na kľúč napríklad pre Unilever či Nestlé. 

Za svojho ideálneho zákazníka považujú veľkú medzinárodnú firmu, vďaka ktorej by mohli pôsobiť celosvetovo, či mediálne a marketingové agentúry.

Ako Twitter, ale nezávisle

Promobay sa aktuálne sústredí na finalizovanie uzatvárania partnerstiev a počiatočných investícií a svoj produkt spustí v marci budúceho roka. 

Podľa Darmoša je ich cieľom vytvoriť najvplyvnejšiu ľudskú sieť na svete. „Predstavte si, že by sme získali čo i len 10 % z celkového počtu 3,8 miliardy používateľov sociálnych sietí. Vznikla by tak sieť veľkosti Twitteru, avšak nezávislá od akejkoľvek inštitúcie a pripravená promovať alebo inak využívať sociálne siete,“ hovorí.

Na záver dodáva: „Attention is the new gold (pozornosť je nové zlato, pozn. red.). A my budeme tí, ktorí ju vedia poskytnúť (takmer) každému, kto má záujem.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?