Prečo niektorí uchádzači o zamestnanie dostanú hneď niekoľko vytúžených ponúk, kým ostatní nie? Za 10 rokov koučovania ľudí som si vypočula množstvo kariérnych príbehov. Z úspechov a chýb ostatných sa toho môžete veľa naučiť.
Tu máte 5 čŕt, ktoré rozdeľujú ľudí do dvoch skupín. Na tých, ktorí zamestnanie získali a tých, ktorým sa to nepodarilo.
Rozhodnosť
Theresa bola dlhoročnou finančnou riaditeľkou. Chcela zmeniť zamestnanie, no nevedela, aké kroky by mala podniknúť. Istá si bola len tým, že sa už viac nechce venovať financiám. Bolo by skvelé, ak by sme všetci mohli byť ako Tiger Woods, ktorý sa golfu zaviazal takmer ihneď po narodení. Pre mnohých uchádzačov o zamestnanie však definitívna kariérna cesta nie je jasná. Máte totiž viacero záujmov alebo vlastne ani neviete, na čo by ste sa mali zamerať. Ani Theresa to nevedela, no bola ochotná experimentovať. Vytvorila si užší zoznam oblastí, z ktorého postupne vyškrtávala zamestnania, až kým nezostalo jedno. Za tri mesiace prišla na to, že jej skutočným cieľom je oblasť vzdelávania.
So starým zamestnávateľom som sa rozišiel v zlom. Mám to na pohovore priznať?
Na druhej strane som ale videla i uchádzačov o zamestnanie, ktorí nie sú ochotní vyskúšať takéto možnosti. Nikdy sa o žiadnom zamestnaní nesnažili dozvedieť viac a teda si nie sú istí tým, či sú vhodnými kandidátmi. Môžete zmeniť názor rovnako, ako to urobila Theresa. Musíte však dvom alebo trom oblastiam venovať svoj čas, pozornosť i zdroje.
Začiatočnícke nastavenie
Amit pracoval vo firme Big Pharma, no chcel sa presunúť do oblasti biotechnologických startupov. Celá jeho kariérna minulosť doslova kričala Big Pharma, takže potreboval zmenu. Napísal tak ako hosť blog pre publikáciu o biotechnológiách. Zúčastnil sa zdravotníckej prednášky na svojej alma mater. Proaktívne vyhľadával investorov, podnikateľov a ďalších ľudí v startupovej komunite. Tieto aktivity ho priviedli na územie, v ktorom nepôsobil ako profesionál ale začiatočník. Vedel však, že musí robiť veci inak, aby si ho všimli rôzni ľudia. Zmena zamestnania mu trvala približne tri mesiace.
Odhaľte ich už na pohovore. Toto je 10 znakov, že je firma lakomá
Na druhej strane som videla uchádzačov o zamestnanie, ktorí odmietali robiť niečo nové a základné, aby sa dokázali udomácniť v inom odvetví. Nie je im príjemné opäť niečo začínať, a tak ostanú na tom istom mieste s rovnakými ľuďmi. Ak chcete zmenu, tak buďte flexibilní a objavte v sebe začiatočnícky mindset. Buďte ochotní zmeniť sa.
Ochota nastaviť si správny kurz
Ed mal atraktívny background. Skvelé školy, veľkých zamestnávateľov, výborné referencie a aktívnu sieť. Nemal problémy na stretnutiach, počas ktorých sa viedli rozhovory o inováciách, zložitých obchodných problémoch alebo ďalších príťažlivých témach z jeho oblasti. Tie však neviedli k žiadnym pracovným pohovorom alebo ponukám. Po mesiacoch nezískal žiadne hmatateľné výsledky. Ed sa tak zastavil a sústredil sa na budovanie siete a komunikáciu so staršími a skúsenejšími ľuďmi. Nakoniec sa o neho „pobili“ dve špičkové mediálne spoločnosti. O päť rokov neskôr má v jednej z nich ešte vyššie postavenie, ako keď začínal.
Na druhej strane som videla uchádzačov o zamestnanie, pre ktorých minulé úspechy znamenajú, že odmietajú zmeniť svoje marketingové, sieťové alebo rozhovorové techniky. Ak to, čo robíte nefunguje, tak vám to na talente neuberá. Je však zrejmé, že pri hľadaní práce potrebujete zmeniť kurz. Buďte ochotní si priznať, že niečo nefunguje a zmeňte to.
Disciplína
Rashmi menila svoju kariéru zo zdravotníctva na PR. Rovnako ako Ed chodila na stretnutia, ktoré však k pracovným ponukám neviedli. Ona sa síce dostávala k tým správnym ľuďom, takže jej networkingová stratégia bola v poriadku, no potrebovala zapracovať na rozhovoroch. Jej široké kariérne zázemie často spôsobovalo, že uvádzala príliš veľa aspektov a detailov. Namiesto toho si potrebovala zostaviť nový a jasný príbeh, ktorý by o sebe hovorila ostatným. Rashmi mala potrebnú disciplínu na to, aby dokázala zmeniť štýl, akým sa prezentuje na pohovoroch. Zamestnala sa v špičkovej PR a komunikačnej firme.
Na druhej strane som videla uchádzačov o zamestnanie, ktorí dostávali spätnú väzbu, súhlasili s ňou, no nemali dostatočnú disciplínu na to, aby svoju techniku či stratégiu zmenili. Ak nezmeníte to, čo nefunguje, tak sa nedostanete k lepším výsledkom.
Vytrvalosť
Caroline bola čerstvá absolventka s titulom MBA v oblasti marketingu. Mala mnoho pohovorov, skvelú spätnú väzbu ale žiadnu pracovnú ponuku. Dokonca mala i všetky ďalšie spomínané črty. Chcela sa venovať marketingu, urobila si užší zoznam ďalších odvetví, bola flexibilná, otvorená zmene kurzu a disciplinovaná. Kým si hľadala zamestnanie, tak sme sa stretávali takmer každý týždeň. Prišli sme na to, že jej technika je správna, len musí vydržať. Vytrvalosť ju priviedla k marketingovému miestu v špičkovej finančnej inštitúcii. Hľadanie tejto práce jej trvalo takmer rok.
Na druhej strane som videla uchádzačov o zamestnanie, ktorí sa príliš ľahko vzdali vybranej oblasti alebo priemyslu. Mali by ste sa uistiť, že vaša cieľová oblasť je dosť veľká a ponúka viacero príležitostí. Pokiaľ je trh dostatočne rôznorodý, tak musíte byť vytrvalí a prežiť všetky vzostupy i pády.
Hlavné foto: Unsplash/Rawpixel
Prispievateľka Caroline Ceniza-Levine píše pre Forbes.com o kariére.