4. júna 2021

Ťažko pracujete, ale napriek tomu máte pocit, že je deň príliš krátky na to, aby ste všetko stihli. Robíte, čo môžete, určíte si priority, rozplánujete si efektívne svoj čas. Všetko, čo bolo vo vašej moci, ste spravili najlepšie, ako ste vedeli.

Často by ste dokázali spraviť ešte viac, nebyť toho jedného kolegu. Možno ste práve natrafili na „požierača energie“. Títo ľudia na seba upriamia vašu pozornosť v najnevhodnejšej chvíli. Vtiahnu vás do konverzácie, po ktorej sa budete cítiť vyčerpaní. Zrejme ste sa snažili aj taktne vycúvať, ale ste v pasci.

Títo upíri sajúci energiu vás vyrušia vždy, keď je to možné, aby vám porozprávali kancelárske klebety a neviete sa ich zbaviť, lebo vám musia povedať „ešte jednu dôležitú vec“. Po takomto rozhovore ste nakoniec unavení a bez nálady.

Nemôžete zmeniť druhých, ale môžete získať späť kontrolu nad vaším časom. Tu sú praktické tipy, ktoré vám pomôžu chrániť vašu energiu pred týmto typom spolupracovníkov.

Najskôr potrebujete vedieť, s kým máte do činenia. Tu sú tie najbežnejšie typy požieračov vášho času.

Reklama

Melodramatický

Tento typ človeka má problém s dodržiavaním hraníc. Nevie rozoznať, ktoré témy sú vhodné na rozhovor s kolegami v práci a nerozumie úplne tomu, akej povahy je vzťah medzi vami. Či už ide o príliš osobné informácie („Myslím si, že môj priateľ ma podvádza.“), alebo hodnotí stravovanie vášho spoločného kolegu.

Tieto témy vás síce nezaujímajú, ale tento človek zabije veľké množstvo vášho času rozprávaním a myslí si, že ste si bližší, než v skutočnosti ste (alebo chcete byť). Melodramatickí vyciciavači energie nemajú radi odmietnutie a často nevedia, kedy skončiť a odísť. Či sa vám to páči alebo nie, ste vtiahnutí do situácie, z ktorej sa potrebujete dostať.

Čo robiť: Buďte milí a struční, komunikujte jasne. Napríklad: „Nie je mi príjemné rozprávať sa o tomto.“ Alebo „Zdá sa, že toto je pre teba dôležité, ale môžeme sa radšej baviť o A, B a C?“. Pridajte aj výrazné neverbálne signály. Vstaňte a pohnite sa smerom k dverám, aby ste ich zatvorili, začnite písať alebo odíďte.

Egomaniak

Egomaniak je (samozrejme) oprávnený pripravovať vás o váš čas, lebo jeho potreby sú najdôležitejšie. Rád sa chváli tým, čo dokázal, ohovára iných a bagatelizuje ich úspechy. To všetko je schopný stihnúť aj počas krátkeho rozhovoru. Dokonca môže obviniť aj vás, že ste príliš precitlivení alebo prehnane dramatizujete, ak mu skúsite vyvrátiť jeho názor.

S takýmito povahami sa ťažko vychádza, ale nie je nemožné s nimi spolupracovať.

Čo robiť: V prvom rade si musíte uvedomiť, že takéto správanie je pokusom o uspokojenie jeho potreby. V tomto prípade ide hlavne o to, že sa dotyčný potrebuje cítiť dôležitý a docenený. Zrejme ani nepostrehol, že sa s ostatnými baví nevhodne.

Keď si toto uvedomíte, bude pre vás ľahšie sa odosobniť, ak si na mušku vezme aj vás. Budete mať lepšiu pozíciu na to, aby ste sa presadili a povedali svoj názor. Môžete ho oceniť a zároveň si stáť pevne za svojím.

Napríklad: „Myslím si, že je to dobrý nápad, ale ja by som rád vyskúšal aj…“ alebo „Som rada, že máme v tíme takých šikovných ľudí ako ty. Ďakujem ti za nápady. Rada by som pokračovala v tom, o čom sme sa pôvodne bavili“. Budete prekvapení, ako dobre bude na vás táto osoba v budúcnosti reagovať.

Závislý

Tento typ človeka potrebuje presné inštrukcie a pravidelné ubezpečovanie. Nechce vás sklamať a má strach prijať rozhodnutia, ktoré by mohli ohroziť úspech tímu alebo projektu. Žiaľ, takéto správanie vedie k naučenej bezmocnosti. Síce má dobré úmysly, ale sústavne kladie otázky a má strach samostatne sa rozhodnúť. V konečnom dôsledku znižuje produktivitu a spolu s ňou vysaje aj vašu energiu.

Čo robiť: Odpovedať na každú jednu otázku, len aby vám dal pokoj, tento problém ešte zhorší. Skúste obmedziť vašu potrebu riešiť situáciu zakaždým, keď k vám pribehne s „naliehavým problémom“. Tento človek potrebuje ubezpečenie, že dokáže robiť vlastné rozhodnutia, inak by predsa nemal prácu, ktorú má.

Poskytnite mu najskôr pozitívny feedback a potom ho naveďte, aby našiel vlastný spôsob, ako vyriešiť problém. Dajte mu najavo svoje uznanie, keď úlohu úspešne zvládne. Je kľúčové, aby ste boli láskaví. Frustrovaná reakcia veci len zhorší.

Áno, ale…

Toto všetko ste už počuli a skúsili, ale nefunguje to. Alebo žeby áno?

Ak ste tieto rady vyskúšali a nepomohli, môže to byť tým, že títo upíri sajúci energiu sú zvyknutí dostať od ľudí to, čo potrebujú. Ak ste už skúsili všetky metódy a napriek všetkému úsiliu sa stále vracajú, je to preto, lebo dúfajú, že to opäť získajú. Najťažšie je ísť vždy podľa plánu a nepoľaviť.

„Ale ja som to skúsil a bolo to ešte horšie!“ To znamená, že to funguje. Pokiaľ človek nedostane to, na čo je zvyknutý, tak sa to pokúša získať intenzívnejšie, až kým to nedostane. Musíte len vydržať.

Pozrite sa aj sami na seba

Je možné, že vy sami ste vyciciavačmi energie? Ak ste sa pri čítaní tohto článku našli, nezúfajte. Máte výhodu, že o tom viete a môžete to zastaviť už v zárodku. Buďte proaktívni a kontrolujte svoje správanie pri rozhovoroch s inými. Časom sa naučíte, čo môžete na sebe vylepšiť.

Keď sa budete držať týchto krokov, budú pre vás interakcie s upírmi jednoduchšie, budete mať viac času a budete sa cítiť v lepšej psychickej aj emocionálnej pohode. A čo je najdôležitejšie, ak si nastavíte hranice, budete sa môcť lepšie sústrediť na prácu, čo sa odzrkadlí na vašich pracovných výsledkoch.

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je prispievateľka Melody Wilding.

Reklama

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?