Stojí za vznikom jedného z najúspešnejších fitnes webov v celom Česku a Slovensku. Vedecky podložené informácie o cvičení, výžive a zdraví podáva zrozumiteľnou a pútavou formou. Simon Kopunec sa so značkou Fitclan snaží vzdelávať verejnosť a vyvracať mýty o stravovaní a pohybe.
Pri pohľade na Simona by ste si povedali, že sa s činkou v ruke už narodil. No nie tak úplne. Keď bol mladší, veľa času trávil hraním videohier. K posilňovaniu ho priviedol až otec.
„Prvé razy som sa vo fitku necítil komfortne, preto mi to dlho nevydržalo. Otec mal so mnou trpezlivosť a k cvičeniu ma ,dotlačil‘ ešte druhý raz. Vtedy som už začal byť konzistentný a postupne sa dostavovali výsledky,“ spomína zakladateľ Fitclanu.
Vedecké štúdie aplikoval na seba
S trénovaním išla ruka v ruke aj strava. Simon si vyskúšal rôzne diéty, ktoré mu však úplne nevyhovovali. Rozhodol sa téme výživy venovať viacej, čítal fóra či vedecké štúdie a poznatky aplikoval na seba a následne aj preniesol do slovenského a českého internetového prostredia.
„Na jednom webe som napísal článok na tému ‚intermitent fasting‘ a ‚flexible dieting‘ (v preklade prerušované hladovanie a flexibilné stravovanie, pozn. red.). Na tieto príspevky som dostal veľmi pozitívne reakcie od ľudí. Vtedy som si uvedomil, že ma baví písať a zároveň pomáhať ľuďom,“ opisuje.
Zdravie ľudí a vyvracanie mýtov
V roku 2014 začal Simon pôsobiť ako redaktor a tvorca obsahu pre online magazín. Podarilo sa mu vybudovať solídnu základňu fanúšikov a pravidelných čitateľov. Po rokoch práce však zistil, že podmienky tohto nie sú pre neho výhodné. Rozhodol sa ísť vlastnou cestou.
Celý koncept vybudoval od úplných základov, tento raz však pod značkou s názvom Fitclan. Jedným z nosných pilierov je boj proti dezinformáciám.
Simon sa snaží ľuďom poskytnúť prehľad vo svete cvičenia a výživy. Robí tak na základe faktov podložených vedeckými štúdiami. Aké sú podľa neho najrozšírenejšie dezinformácie o stravovaní či pohybe?
Aké sú najčastejšie mýty?
Medzi najčastejšie domnienky ľudí patrí napríklad typický mýtus o svalovici, ktorú nespôsobuje kyselina mliečna, ale je výsledkom mikrotraumy svalov a okolitých spojivových tkanív, čo spôsobuje zápal. Ľudia si myslia, že svalovica spôsobuje rast svalov a bez svalovice asi dobre necvičili. To nie je pravda.
Ďalší mýtus je napríklad jedenie šiestich malých porcií za deň namiesto troch veľkých. Je v zásade jedno, či ktorú možnosť človek zvolí. Otázkou je, čo komu vyhovuje a aký je denný kalorický príjem.
Veda ukazuje, že zvýšená frekvencia jedál nemá vplyv na lepšie spaľovanie tuku, ani na zvýšenie termogenézy indukovanej diétou, rýchlejší metabolizmus v pokoji či celkový energetický výdaj. Sú tu individuálne rozdiely a preferencie, ale všeobecne neplatí, že by sme si jedením menších jedál viackrát do dňa zrýchlili metabolizmus alebo chudli.
Podľa Simona majú ľudia značné medzery aj v téme proteínov. Myslia si, že telo neprijme z jedla viac ako 30 gramov bielkovín. V skutočnosti si naše telo poradí s oveľa väčším množstvom bielkovín v porcii.
Veľakrát musí dokonca vyvracať domnienku, že bielkoviny poškodzujú obličky. „Je na túto tému niekoľko výskumov a tie tvrdia, že obličky a bielkoviny sú kamoši (u zdravých ľudí). V dvojročnom skúmaní sa taktiež nepreukázali negatíva a niektoré štúdie pracovali aj s číslom 3 gramy/kilogramy počas štyroch mesiacov. Aktuálny konsenzus je, že žiadne zaznamenané negatívne vplyvy na funkciu obličiek sa s vyšším prijmom bielkovín nezistili,“ vysvetľuje Simon a svoje tvrdenia podkladá vedeckými štúdiami.
Sľubujú okamžité výsledky
Poslaním Fitclanu je teda vzdelávať a viesť ku kritickému mysleniu. Niektorí jednotlivci však ponúkajú rovnaké tréningové plány či jedálničky úplne každému.
„Stáva sa, že si ľudia kupujú produkty, ktoré im majú priniesť okamžité výsledky. Často však ide o veľmi dobrý influencer marketing, ktorý im v lepšom prípade prevetrá peňaženky. V tom horšom si môžu privodiť rôzne zdravotné problémy,“ odvoláva sa na neprofesionálny prístup.
„My sami odmietame veľa spoluprác, lebo v nich nevidíme reálny prínos pre našu komunitu. V prvom rade chceme ľuďom pomôcť a nie na nich zarobiť,“ dodáva.
Zásadovosť však nie je jediná vec, ktorá robí fitclan kvalitným. Každý spolupracovník v 5-člennom tíme kladie dôraz na sebarozvoj. Simon sa napríklad inšpiruje takými velikánmi fitnesu, ako sú Alan Aragon, Brad Schoenfeld, Danny Lennon, Eric Helms či Lyle McDonald, ktorí majú akademické vzdelanie v oblasti športu a výživy.
Možnosti vzdelávania vo fitnes oblasti
„Alan Aragon je výskumník v oblasti výživy a spíker s 20-ročnou praxou v odbore. Je spoluautorom publikácie Nutrient Timing Revisited, čo je najčítanejší vedecký článok v Journal of the International Society of Sports Nutrition. Brad Schoenfeld je zas profesorom vied zaoberajúcich sa cvičením. Publikoval viac ako 250 recenzovaných vedeckých prác a má za sebou tiež niekoľko kníh,“ špecifikuje Simon.
Okrem preberania vedomostí z externých zdrojov si Simon zvýšil svoju kvalifikáciu prostredníctvom certifikovaného kurzu Precision Nutrition pod vedením Dr. Johna Berardiho, PhD, CSCS, ktorý je vyštudovaný fyziológ a nutričný biochemik. Zameriava sa na výživu z pohľadu vedy a koučing.
Simon si ho vybral pre vysokú úroveň participujúcich školiteľov. Zároveň má možnosť študovať rôzne témy ako manažment stresu, obezita, spánok alebo metabolické zdravie.
Zo záľuby biznis
Zo záľuby sa postupne vymodeloval profitabilný biznis. V súčasnosti je časť obsahu na webe dostupný zadarmo a časť je platená ako premium, doposiaľ má štvorciferný počet platiacich členov.
Biznis je obohatený aj o predaj športového oblečenia, posilňovacích pomôcok či online programu na cvičenie. Simon spolu s tímom vedie koučingy, je spoluautorom knihy o receptoch a usporadúva fitnes semináre naprieč oboma krajinami.
Teší sa veľkej obľube
„Mať dobrý tím je základ. Človek môže mať akékoľvek zručnosti a spraviť si veci svojpomocne, no omnoho ďalej zájde so správnymi ľuďmi po boku.“ Aj vďaka tomu sa z Fitclanu stala značka, ktorá od roku 2018 nazbierala na Instagrame takmer 100-tisíc sledovateľov.
„Momentálne je nás päť a každý člen sa venuje oblasti, ktorá mu je blízka. Vilo Hečko a Katarína Makkaiová sú zodpovední za koučingy, Simona Malková pripravuje recepty a Lucia Balážová sa venuje psychológii. Spolu nám to funguje,“ objasňuje.
A aké sú Simonove zámery s projektom do budúcnosti? V prvom rade chce naďalej rozširovať povedomie o značke. Predbežné plány čiastočne vidí aj v gastro priemysle, pretože cvičenie a strava majú k sebe blízko.
Zatiaľ však prioritou číslo jeden ostáva budovanie komunity. Na záver ešte dodáva: „Ľudia by si mali plniť svoje sny bez ohľadu na to, ako ťažké to bude. Úspech sa dostaví len vtedy, keď človek zotrvá a vloží do toho srdce.“
Simon Kopunec
vyštudoval marketing na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave a svoje vzdelanie si rozšíril o kanadský certifikát Precision Nutrition pod vedením vyštudovaného nutričného biochemika a fyziológa Dr. Johna Berardiho. Obe kvalifikácie prepája pri vedení webovej platformy zameranej na aktívny životný štýl. Momentálne žije v Brne.