Klimatická zmena, sociálna zodpovednosť a udržateľnosť sú témy, o ktoré sa zaujíma čoraz viac spotrebiteľov. Napriek tomu je nákupný ošiaľ počas posledného novembrového piatka stále hitom. Ako vyzerá jeho ekologická alternatíva „Green Friday“?
Väčšina „vychytávok“ končí v koši
Priemerný Slovák minie na zbytočnosti približne 65 eur mesačne, ukazuje Európsky štatistický úrad Eurostat. Najčastejšie pritom míňame na rôzne nepotrebné elektronické „vychytávky“, oblečenie či kozmetiku. Až 40 % z toho, čo nakúpime, vyhodíme.
K nadmernému nakupovaniu nepotrebných vecí prispievajú podľa aktivistov z oblasti životného prostredia aj obrovské zľavy počas ošiaľu s názvom Black Friday, ktorý pripadá každý rok na štvrtý novembrový piatok. Podľa expertnej skupiny Green Alliance až 80 percent výrobkov zakúpených počas tohto víkendu, a akékoľvek plastové obaly, do ktorých sú zabalené, skončia po veľmi krátkom čase buď na skládkach, alebo v najlepšom prípade v nekvalitnej recyklácii.
Vo svete sa aj preto začína rozmáhať iniciatíva Green Friday, ktorá chce ľuďom ukázať alternatívu. Napríklad tým, že spoločnosti v tento deň vypnú svoje e-shopy a celý zisk z predaja v kamenných predajniach venujú neziskovým organizáciám venujúcim sa ochrane životného prostredia.
A aj keď podobná aktivita na Slovensku ešte nepatrí medzi populárne, predsa len tu nájdeme prvú zelenú lastovičku.
Antikonzumerizmus
„Pre nás je tento deň sviatkom antikonzumerizmu,“ hovorí Silvester Behúň z predajne Wilderoben v Bratislave, ktorá sa snaží inšpirovať aj ostatných obchodníkov. Už tretí rok po sebe vypnú počas Black Friday e-shop a do predajne pozvú zástupcov Lesoochranárskeho zoskupenia VLK, ktorí prevezmú úlohu predavačov. Zákazníci tam s nimi môžu prebrať aktuálne novinky v oblasti ochrany prírody a organizácii navyše putuje aj celý zisk z predaja za tento deň.
Obchodu sa už týmto spôsobom podarilo vyzbierať viac ako 7-tisíc eur pre spomínané združenie. „Chceme ponúknuť alternatívu ľuďom, ktorým je príroda bližšia ako nákup nového oblečenia vo fantastickej zľave,“ hovorí majiteľ.

Wilderoben sa venuje najmä predaju outdoorového a športového oblečenia, pričom väčšina ich značiek je vyrábaná etickým a ekologickým spôsobom, mnoho je z recyklovaných materiálov. A napriek tomu, že obchod živí najmä predaj, majiteľ hovorí o tom, že najväčším prínosom pre planétu je samotná oprava oblečenia.
Na záplaty sme hrdí
„Veľa našich značiek poskytuje doživotnú záruku, no to nerieši problém s roztrhnutým alebo deravým oblečením, či nefunkčným zipsom. Vďaka tomu končí naše oblečenie zabudnuté v skrini. V kombinácii super zliav a presvedčenia, že už potrebujeme novú zimnú bundu si ľudia komfortne nakúpia nové oblečenie aj na každú sezónu,“ hovorí Silvester a dodáva, že toto zmýšľanie sa snažia zmeniť.
Staršiemu oblečeniu chcú dať druhú šancu, a preto poskytujú opravy ich vecí úplne zadarmo počas ich celého životného cyklu. „V mojej páperovej bunde som prežil nejednu chatu, túru v Tatrách, prvýkrát som v nej niesol syna z pôrodnice… Nosiť záplaty pre nás nie je hanba, naopak, sme na ne hrdí,“ dodáva.
K zmene myslenia sa Wilderoben snaží podnietiť aj ďalšie spoločnosti u nás, čo je podľa majiteľa obchodu aj cieľom iniciatívy Green Friday. Konštatuje však, že spotrebiteľ stále najviac počúva na zľavu, a to nielen na Slovensku. Otázkou ostáva, čo ďalej. Ostane tu s nami Black Friday natrvalo alebo sa stane zelená novou čiernou?
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk