10. januára 2018

Strávte s podnikateľmi dostatok času a začnete si u nich všímať určitý vzorec. V spoločnosti StreetShares financujeme tisíce malých podnikov, ktoré vlastnia armádni veteráni.

Všimol som si, že mnoho týchto úspešných biznisov vlastnia práve takí ľudia, ktorí boli súčasťou špeciálnych jednotiek. Ide napríklad o Navy SEALs, Army Special Forces (Zelené barety), Marine Corps MARSOC, U.S. Army Rangers a ďalšie.

Už nemôžete? Kľúčom k úspechu je pravidlo 40 percent

Tieto jednotky sú selektívne a tvrdé na ľudí. Vojaci v nich sú skvelo vyškolení, a preto je im daná sloboda a diskrétnosť, akú iné vojenské jednotky nemajú. Jedným z tých, z ktorých sa po odchode zo špeciálnych jednotiek stali podnikatelia, je aj Derek Sisson. Je zakladateľom a generálnym riaditeľom firmy Famous Brands a bývalým členom MARSOC. Derek je rodeným podnikateľom. Spomínaná spoločnosť je už jeho štvrtou.

Derek Sisson prerazil s whiskey Merica Bourbon. Foto: Merica Bourbon

Pre špeciálne jednotky, rovnako ako tú Derekovu, sú typické tieto 4 charakteristické vlastnosti:

1. Pracujú v malých a elitných tímoch pod veľkým tlakom.
2. Pracujú mimo tradičných systémov a paradigiem.
3. Pracujú v tajnosti a potichu.
4. Používajú netradičné interdisciplinárne taktiky.

Nepripomína vám to podnikanie? Derek vo svojej obchodnej stratégii uplatňuje tri taktiky typické pre špeciálne jednotky.

Tri veci, ktoré skvelí lídri nikdy nedelegujú na iných

Taktika #1

Vykonať štrukturovaný prieskum: Správa SALUTE

Kľúčovým prvkom špeciálnych jednotiek je vykonávanie prieskumu. Ten je procesom starostlivého pozorovania nepriateľa alebo terénu s cieľom informovať tých, ktorí následne rozhodujú. Ako člen MARSOC, Derek používal ako prieskumný nástroj takzvanú správu SALUTE. Tento názov je v skutočnosti skratkou pre všetky prvky, ktoré si má pozorovací tím všímať (Size=veľkosť, Activity=aktivita, Location=umiestnenie, Unit=jednotka, Terrain=terén a Equipment of the enemy=vybavenie nepriateľa).

Derek, tentokrát už ako podnikateľ, uplatňuje metódu správy SALUTE na svojich konkurentov na trhu. V praxi to preto môže vyzerať napríklad takto:

Size: aké sú silné a slabé finančné stránky konkurenta, výrobné a distribučné kapacity a podiel na trhu?

Activity: aké sú jedinečné vlastnosti produktu, cena, distribučné metódy a marketingové techniky konkurenta?

Location: kde konkurenti distribuujú ich produkt, kde sú a kde nie?

Unit: aké unikátne zariadenia, personál alebo vlastnosti značky má konkurent?

Terrain: kde je trhový podiel konkurentov, aké sú ich trhové nevýhody? Kde sú príležitosti, ktoré protivník nevidí?

Equipment: majú konkurenti výhodu vo výrobe, lepšie distribučné systémy, efektívnejšiu kontrolu zásob?

Derek Sisson sa v podnikaní drží toho, čo sa naučil v špeciálnych jednotkách. Foto: Merica Bourbon

Taktika #2

Mlčanie je zlato. Ak chcete dobre komunikovať, naučte sa počúvať

Derek pozná dôležitosť komunikácie lepšie ako ktokoľvek iný. Počas tréningu severne od polárneho kruhu v Nórsku sa Derek so svojím tímom ocitol dezorientovaný a musel ísť po vlastných. Okamžite pochopili kľúčovú pravdu: komunikácia bola všetko. Keby sa nedokázali skontaktovať so zvyškom jednotky, mali by skutočný problém. Derek bol rádio operátor, takže hľadal riešenie. Napriek nepriaznivým podmienkam postavil improvizovanú anténu a spojil sa s jednotkou.

Okrem toho bol Derek aj súčasťou štvorčlenného tímu, ktorý musel tráviť celé dni v tichosti a komunikovať len pomocou gest rukami. Tím sa spoliehal na ticho a každý člen pozoroval tých ďalších. Derek sa dozvedel, že slová môžu rušiť komunikáciu. „Najlepším spôsobom, ako niekedy komunikovať, nie je sústrediť sa na slová ale pozorovať a počúvať,“ uvádza. Túto filozofiu, podľa ktorej „mlčanie je zlato“ uplatňuje Derek aj v biznise. „Často vidím predajcov, ktorí sa snažia predávať, predávať, predávať. Problémom je, že nepočúvajú. Predávanie nie je komunikácia. To počúvanie je komunikáciou,“ hovorí Derek, ktorý rýchlo predstaví svoj produkt a potom počúva zákazníka. Následne zopakuje, čo hovorí zákazník.

Taktika #3: Práca v malých a elitných tímoch

Ihneď po odchode z armády sa Derek pustil do vlastného biznisu. Jeho prvým projektom bola dobrodružná eko-turistická spoločnosť v Portoriku. Po členstve v špeciálnej jednotke to bol logický prvý krok. „Nemal som v tej dobe veľa obchodného vzdelania. Mohol som ale vyraziť na túru a bol som zvyknutý tráviť svoj čas vonku,“ hovorí Derek. Začal teda s turistikou ale aj kajakovými dobrodružstvami. Pracoval v malom tíme. Po piatich rokoch podiel v spoločnosti predal svojmu partnerovi a vrátil sa na americkú pevninu.

Derekova druhá spoločnosť Bella Vita sa venovala importu vína. „Miloval som víno, ale je ťažké živiť sa ním,“ priznáva. Bella Vita fungovala od roku 2008 do 2016 a prekrývala sa s ďalším biznisom tohto veterána – Texas Top Shelf Distributors. Derek dostal licenciu na distribúciu alkoholu. Spolupracoval s ďalšími veteránskymi “alko” spoločnosťami. Opätovne tak zistil, že jeho úspech bol založený na spolupráci malého a elitného tímu. Následne založil spoločnosť Famous Brands. Stále veril, že kľúčom k úspechu sú malé skupiny, a preto potreboval dobrý tím. Dal sa dokopy s Danielom Alarikom, ktorý vybudoval 100-miliónovú vojenskú značku Grunt Style od nuly. V istom smere sa z Dereka a Daniela stal veteránsky podnikateľský „tím snov“.

Ako vravím, biznis je tvrdý, biznis je totiž vojna.

Prispievateľ Mark L. Rockefeller píše pre Forbes.com o armádnych veteránoch a ich podnikateľských aktivitách.