11. marca 2021

Adam Suchánek, ktorého možno poznáte pod pseudonymom Adam Rustman, našiel nový spôsob, ako pokračovať v biznise, keď pôvodný plán začínal stagnovať. Fotograf, ktorý má na konte mnoho titulných strán známych magazínov, napríklad pánskeho časopisu Break, sa premiestnil pred objektív a stal sa hviezdou Instagramu.

Slovák s ryšavou bradou a výrazným štýlom obliekania za tri roky získal viac ako 22-tisíc sledovateľov. Jeho fotografie tak postupne zmizli z tituliek časopisov, aby sme ich našli na obrazovkách našich smartfónov.

Teraz sú už hlavným zdrojom príjmov pre 4-člennú rodinu Suchánkovcov práve sociálne siete. „V čase, keď som sa rozhodol presedlať na Instagram, vnímal som v klasickej  komerčnej fotografii úpadok. Dnes je jasne viditeľný, snáď len s výnimkou elity reklamnej komerčnej fotografie,“ hovorí Adam.

Spojil svoje skúsenosti a cit pre módu

Dodáva, že rýchlo sa rozvíjajúca sociálna sieť mu priniesla slobodu. „Môžem robiť, čo mám rád a spôsobom, ktorý mi vyhovuje,“ hovorí profesionál, ktorý sám seba označuje prívlastkom „zbytočne dobre oblečený fotograf“.

Adam sa snažil využiť to, v čom je najlepší – cit pre módu a svoje skúsenosti fotografa. Foto: archív Adama Suchánka

Prvé dva roky instagramovej kariéry pre neho predstavovali veľmi rýchly štart. „Snažil som sa využiť to, v čom som najlepší, teda kvalitné spracovanie fotografie v spojení s tým, čo mám rád – so sofistikovanejšou mužskou módou. Klasická mužská móda, ktorá vo svete zažíva ostatné roky rozmach, môže mať na Slovensku dobrý potenciál pre rast,“ dodáva Adam.

Reklama

Adam žije neďaleko Bratislavy, má 36 rokov a je otcom dvoch detí. Celý život sa živí profesionálnym fotografovaním. Jeho výnimočný cit pre estetiku a ľahkú mužskú eleganciu vyžaruje aj z jeho príspevkov na Instagrame pod profilom Adam Rustman. K móde ho to však ťahalo aj predtým, okrem lifestylových magazínov fotil aj módnu fotografiu.

Prečítajte si 7 Adamových rád, ktoré podľa neho pomôžu pri dobýjaní on-line priestoru:

1. Predvídajte a hľadajte príležitosti.

Kým kedysi dominoval print, dnes zákazníci často preferujú on-line priestor, pretože im okrem kvalitného výstupu a primeranej ceny práce ponúka aj široký dosah. Takýto balíček by predtým nedokázali kúpiť. Tých fotografov, ktorí si to v správny čas neuvedomili, to mohlo veľmi negatívne zasiahnuť.

2. Prekonávajte hranice svojho komfortu.

Nech to znie ako klišé, príležitosť býva ukrytá práve za hranicami toho, čo nám je pohodlné. Ani mne nie je prirodzené stáť pred objektívom. Za fotoaparátom som sa cítil dobre a musel som prekonať značný diskomfort, aby som sa z fotografa zmenil aj na foteného. Zvládol som to a keďže som bol jeden z mála mužov, ktorí sa špecializujú na mužskú módu, štart sa vydaril.

3. Zabudnite na „pozlátko“, vyhrávať začína hĺbka.

Vnímam, že Instagram sa nasýtil takzvaného krásna – exotických destinácií a dokonalých životov. Hoci pôvodne na ľudí zaberalo práve krásno, teraz sa do popredia dostávajú témy.

V poslednej dobe sa darí instagramerom, ktorí nemusia byť výnimočne vizuálne zaujímaví alebo zapamätateľní, no majú kvalitný tematický obsah. Stačí sa pozrieť, ako z hľadiska počtu sledovateľov rastú napríklad novinári. Určitá skupina ľudí sa, samozrejme, aj naďalej bude chcieť pozerať na krásno, no rozmach zažíva práve téma.

„Príliš dobre oblečený fotograf“ sa nebojí ani výrazných doplnkov. Foto: archív Adama Suchánka

4. Výraznosť a odlišnosť sú kľúčom.

Výraznosť, či už kvalitatívna, tematická alebo vizuálna, je základným kameňom prosperujúceho a vyhľadávaného profilu. Čo je výrazné a odlišné, to si nájde svoju cestu k veľkému počtu fanúšikov.

5. Kvalita si pýta trpezlivosť a čas.

Precíznosť a v mojom prípade i maximálny zmysel pre detail sa podpisujú pod to, že zverejnenie jedného výstupu by bolo na samostatnú kapitolu. Kvalitnému výstupu stojí za to obetovať čas, pretože sa za ním skrýva nápad a námet, jeho príprava, samotné fotenie, postprodukcia a napokon i pár riadkov textu.

6. Vytvorte si svoju osobnú značku a držte sa jej.

Nenúťte sa do spoluprác a zákaziek, ktoré vám nesedia a nie sú vám prirodzené. Veľmi opatrne odporúčam vyberať si objednávky, ktorým poviete áno, aby ste nestratili to, čo vás robí vami. Pracujte s klientmi, ktorí sú prepojiteľní s vami ako osobnosťou, len vtedy to môže fungovať, byť úprimné a uveriteľné.

Odmietanie toho, čomu neveríte alebo s čím nie ste stotožnení, je síce možno výpadkom v účtovnej knihe, no zároveň investíciou do budúcnosti, do kvality vlastnej osobnej značky. Svoj imidž a značku potvrdzujete konzistentnosťou. Jednoducho sa držte svojej línie, buďte konzistentní vo svojom prejave a – nepodceňujte oblečenie (smiech).

Na výlete v Schönbrunne. archív Adama Suchánka

7. Doprajte svojej mysli oddych.

Podmienkou kvalitných pracovných výstupov je podľa môjho názoru oddýchnutá myseľ. Rád oddychujem aktívne a keď cítim, že mám spomaliť, on-line priestor to pri správnom plánovaní dovoľuje. Kedysi som sa zameriaval na to, že je treba byť 100 % času produktívny, no dnes viem, že kvalitný relax je základom výkonnosti v akejkoľvek pracovnej sfére.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?