Ich produkty využívate denne a možno si to ani neuvedomujete. Kancelárske potreby, na ktoré sa spoločnosť Lyreco pôvodne zamerala, sú len časťou portfólia, ktoré sa za necelých sto rokov pôsobenia na trhu značne rozšírilo. Mikuláš Herškovič, Managing Director spoločnosti Lyreco CE, SE, odhaľuje, ako rodinná firma s francúzskymi koreňmi vyrástla na lídra vo svojom segmente a ako dokáže spojiť kvalitu služieb s udržateľnými riešeniami.
Lyreco má takmer storočnú tradíciu. Aký príbeh sa za ňou skrýva?
Všetko sa začalo v roku 1926 malou predajňou kníh a kancelárskych potrieb vo francúzskom Valenciennes. Postupne, už v roku 1940, vznikla prvá firma, ktorá robila B2B dodávky v širokom okolí. V povojnovom období sa spoločnosť zamerala na rozširovanie v rámci Francúzska a koncom osemdesiatych rokov expandovala do krajín Beneluxu. Najväčšou konkurenciou boli vtedy americké firmy, ktoré sa snažili dobyť náš trh, napriek tomu to Lyreco neodradilo. Fungovalo to, spoločnosť pochopila, že má šancu, a v roku 1989 začala otvárať pobočky aj v iných krajinách. Tá naša sa založila v roku 2005 ako jedna z posledných. Neskôr pribudli aj ďalšie akvizície, ako firma Staples či kúpa spoločnosti Intersafe na ochranné pracovné pomôcky.
Aká bola vaša osobná cesta? Ako ste sa do vedenia spoločnosti dostali vy?
Nastúpil som tesne pred pandémiou, neskôr prišla energetická kríza, vojna, inflácia… Za štyri roky som zažil všetko možné a dúfam, že horšie to už nebude. Ak sa však vrátim ku svojim začiatkom, najskôr som pôsobil na mieste obchodného riaditeľa pre český, slovenský a rakúsky trh, potom som prevzal vedenie spoločnosti pre región týchto krajín a pridalo sa k nim aj Maďarsko. Pre mňa je veľká vec rozpoznať región a jeho talenty, ale i to, že aj človek z nášho regiónu môže ísť pracovať do centrály, čo je naozaj skvelé.
Lyreco CE manažuje zo Slovenska pobočky v štyroch krajinách, pod slovenskou centrálou sú tiež Česko, Maďarsko a Rakúsko. Prečo ste si vybrali sídlo práve tu?
Logisticky je efektívne riadiť to zo Slovenska, lebo sme v strede a taktiež máme výhodu jazykovej vybavenosti. Pokrývame Českú republiku, vďaka solídnej minorite maďarsky hovoriacich Slovákov vieme osloviť maďarský trh a nie je tu problém nájsť ani nemecky hovoriacich zamestnancov. Keď sa pozrieme na potenciál Slovenska manažovať štyri krajiny, bol to zásah do čierneho.
Spoločnosť Lyreco sa pôvodne zameriavala primárne na kancelárske potreby, portfólio sa však rokmi rozrástlo. Čo všetko doň dnes patrí?
V princípe máme na sklade viac ako desaťtisíc výrobkov. Ak majú zákazníci špeciálne požiadavky, vieme im zabezpečiť aj niečo navyše. Gro biznisu sa začalo v kancelárskych výrobkoch a potrebách, postupne sme expandovali aj do iných kategórií, ako sú informačné technológie, drobný spotrebný materiál, hygienické potreby, a posledná expanzia je práve v segmente ochranných pracovných prostriedkov, kam sa Lyreco chce ďalej aj uberať. Ak by sa ma niekto opýtal, čo dodávame, tak je to skoro všetko, čo neslúži na výrobu, s cieľom, aby sa o tieto veci nemuseli starať naši zákazníci, ale aby sa spoľahli na nás.
Čím viac spokojných zákazníkov máme, tým viac môžeme na trhu uspieť
Mikuláš Herškovič
Rozširovanie portfólia súvisí aj so zmenou správania a počtu zamestnancov na pracovisku a trendmi, viac sa pozerá na well-being zamestnancov, ergonomické a udržateľné riešenia, pretože firmy chcú, aby sa v kanceláriách cítili dobre.
Akí klienti vás vyhľadávajú najčastejšie a aké benefity spolupráce s vami najviac oceňujú?
Najčastejšie nás vyhľadávajú spoločnosti, ktoré chcú mať nejakú pridanú hodnotu. Spoliehame sa na silu svojich obchodných zástupcov, ktorí robia Lyreco tým, čím je, zákazníci oceňujú osobný prístup a kvalitu služieb. Zároveň sa čím ďalej, tým viac rieši otázka udržateľnosti, tému rozvíjame a podľa toho vyberáme aj produkty.
Medzi benefity radíme aj zodpovedný prístup k spätnej väzbe od klientov, ktorá nás posúva a vďaka ktorej im vieme byť lepším biznisovým partnerom. Na evidenciu feedbackov využívame viacero systémov. Jedným z nich je centralizovaný NPS, ktorý zbiera a vyhodnocuje dáta dvakrát ročne s ambíciou zistiť spokojnosť zákazníkov a zlepšiť proces fungovania poskytovaných služieb. Najmä pri doprave sme začali aj s okamžitou spätnou väzbu spolu s komentárom. Pozitívne feedbacky idú aj vodičom, ktorých to motivuje, a negatívna spätná väzba ide len manažérom, ktorí ju následne spracujú. Zákazník je stále na prvom mieste a chceme, aby bol spokojný. Čím viac spokojných zákazníkov máme, tým viac môžeme na trhu uspieť.
Vráťme sa ešte k udržateľnosti, ktorá má miesto aj vo vašom segmente. Aké kroky v tomto kontexte prijímate?
Aktívne pracujeme na znižovaní odpadu a uhlíkovej stopy, na zvyšovaní recyklácie a na podpore obehového hospodárstva. Takisto sme urobili kroky, ktorými sa snažíme certifikovať dodávateľov a výrobky správnym spôsobom, aby sme ich mohli nazvať udržateľnými. Pracujeme na tom s treťou stranou, ktorá môže vydávať certifikáty a je odborníkom vo svojej oblasti. Aktivity sa netýkajú len externých, ale aj našich interných aktivít v tejto téme. Napríklad sme postavili na streche fotovoltickú elektráreň, obchodníci používajú hybridné a elektrické vozidlá, digitalizujeme procesy, separujeme… Lyreco je stále rodinná firma, majiteľka Nathalie Gaspard má deti a robí to s cieľom, aby im firmu mohla raz prenechať, robí to naozaj zodpovedne a prirodzene. Nie sú to preto len PR aktivity, ale témou udržateľnej budúcnosti úprimne žijeme.