7. januára 2021

Postavila vlastný biznis na takom jednoduchom produkte ako sú sviečky. Hoci záujem ľudí prekročil jej očakávania, značku Jemnô chce ponechať na lokálnej ceste. Minimalisticky ladené produkty Slovenky Barbory Moravčíkovej si našli toľko zákazníkov, že musela pred Vianocami skončiť s prijímaním nových objednávok. Každá jedna sviečka jej totiž prejde rukami a tejto filozofie sa nechce vzdať. 

Urobiť zo svojej záľuby, vášeň, koníček, svoju obživu. Ideálny scenár a sen nejedného dospelého. Niečo podobné sa podarilo dosiahnuť aj Barbore Moravčíkovej, ktorá stojí za výrobou čoraz populárnejších sviečok značky Jemnô. 

Ako pri viacerých konceptoch, aj jej produkty vznikli z potreby realizovať sa. Písal sa rok 2016 a Barbora už nechcela len predávať produkty iných ľudí, túžila niečo vytvoriť sama. V tom čase už vlastnila malý obchod v centre Pezinka s prírodnou kozmetikou. Tú v poslednom období rozširuje o dizajnové produkty od lokálnych výrobcov. Avšak chcela ju doplniť aj o niečo vlastné. 

Prišlo prekvapenie

„Fascinoval ma kreatívny proces, od myšlienky, nápadu až k finálnej realizácii a najmä sledovanie reakcii okolia, zákazníkov. Vtedy ma však ani nenapadlo, že ten nápad môže nadobudnúť také reálne rozmery a bude o pár mesiacov mojim povolaním na plný úväzok,“ vysvetľuje Barbora s tým, že pôvodný plán bol spestriť si voľný čas a obohatiť svoju ponuku. 

Reklama
Foto: Jemnô

Nakoniec jej plán vyšiel inak a dnes vyrába stovky sójových sviečok týždenne, ktoré sú nápadité svojím minimalizmom a vôňami. „Milujem vône, mám rada aj sviečky, ale konvenčné s umelými vôňami mi veľmi vadili a tie bez vône –  to nebol ten správny zážitok,“ opisuje s úsmevom. Preto skúsila vytvoriť zopár kúskov pre seba s esenciálnymi olejmi a vlastný tovar do obchodu bol na svete. 

Aktuálne má za sebou najrušnejšie obdobie sezóny, ktorá trvá od jesene do jari, a to Vianoce. „Máme za sebou asi najsilnejšiu sezónu od vzniku značky. Dokonca som bola nútená už 10. 12. vypnúť na e-shope možnosť objednávania, keďže som potrebovala zásobiť obchody a stihnúť všetko do Vianoc, ale zvládli sme to,“ hovorí v rozhovore pre Forbes. Celú výrobu svojich produktov má pod taktovkou väčšinou sama. Jeden deň odlieva sviečky, na druhý deň sa etiketujú a balia, potom začne proces znovu.

Foto: Jemnô

Hlavným materiálom, ktorý na výrobu používa je sójový vosk z Ameriky, bez GMO prímesí. „Topí sa pomalšie, pozvoľna uvoľňuje vône, ktoré sú pridané. Do priestoru sa neuvoľňuje také množstvo dechtu ako pri horení parafínu,“ dopĺňa. Vôňu okrem toho udržuje bavlnený knôt a esenciálne oleje. 

Smer udáva intuícia

Najzaujímavejším je vraj pre ňu proces miešania samotných vôní, do ktorého sa púšťa cielene, ale aj inštinktívne. „Veľakrát z toho nič nevznikne. Niekedy je to také intuitívne, že len miešam, zapisujem a pocitovo sa nechávam viesť,“ hovorí. Týmto spôsobom vznikla aj posledná kolekcia Milujem, Snívam, Žijem, ktorá odzrkadľuje autorkine pocity z privoňania k danej kompozícii vôní. „Je to moja spoveď, siahla som po svojich obľúbených vôňach a nechala som sa unášať tým, aké myšlienky a pocity vo mne vône vyvolávajú v rôznych kombináciách.“

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa jemno.sk (@jemno.sk)


Samotný dizajn už vznikal za pomoci kamarátky, ktorá namaľovala jednotlivé etikety k vôňam. 

Jej sviečkový biznis začal naberať na obrátkach, no a s popularitou prišiel záujem aj iných e-shopov a predajní. Spoluprácu však nerozbieha s každým záujemcom. Ako hovorí, je pre ňu dôležité, aby bola s predajcom na rovnakej vlnovej dĺžke, len vtedy môže biznis zafungovať.

Pri menej osobných spoluprácach sa totiž ukázalo, že nie sú pre jej produkty cestou, čo sa odrazilo aj na menšom predaji. „Spokojnosť teda nebola ani na jednej strane.“ Produktom sa najlepšie darí v menších lokálnych obchodoch, ktoré kladú dôraz na lokálnu produkciu a majú svoju stálu klientelu.

Nie masovo

Okrem Slovenska sú dostupné aj v Českej republike, nad expanziou ďalej za hranice zatiaľ Barbora z jednoduchého dôvodu neuvažuje — sviečky totiž nesú názvy, ktoré pre zahraničný trh zrejme nie sú natoľko atraktívne a keďže majú niesť lokálny punc, bolo by kontraproduktívne ich prekladať.

Navyše chce Barbora ponechať výrobu vo svojich rukách a neurobiť z nej masový produkt. V najbližšom období však plánuje vypustiť do sveta aj novú kolekciu sviečok a ďalší výrobok, ktorý už nebude sviečka, ale má dotvoriť celkové portfólio. „Viac ešte nechcem prezradiť, čaká nás dlhá cesta. Bude to však slovenský a čisto prírodný produkt. Veľmi sa na to teším,“ uzatvára. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?