12. mája 2021

Vracia sa k podstate street foodu, o ktorom vraví, že musí byť lokálny, jednoduchý a prístupný pre všetkých. Rodený Rusovčan Rado Uhrák opustil istotu zamestnanca IT sektora a začal budovať vlastný biznis so street foodom v Pezinku, kde ponúka aj svoje originálne omáčky z ploskačky. Po dvoch rokoch sa môže pochváliť stabilnou základňou zákazníkov. 

Vo svojom profesionálnom živote rád spája slobodu a istoty zamestnaného človeka. Hrával na párty ako „drumandbassový“ dídžej a má za sebou pestrú hudobnú minulosť aj vďaka svojmu projektu Soundphreakers.

Kým hudba mu dávala potrebnú voľnosť, zároveň bol vždy aj zamestnaný, aby si zabezpečil stabilný príjem. Jedného dňa však vycestoval do zahraničia a nabral prvé skúsenosti s gastrom. 

V škótskom Glasgowe získal kuchárske zručnosti v pouličnom stánku Fish and Chips. „To bola moja najväčšia skúsenosť aj z pohľadu prevádzky. Naučil som sa, ako všetko funguje. Môj šéf Michael De Marco bol pre mňa inšpiratívny,“ spomína Rado.

Po návrate zo zahraničia sa opäť zamestnal v IT a trvalo mu dva roky, kým nabral odvahu ísť vlastnou cestou podnikania.

Reklama

Omáčky z ploskačky na ceste k zdraviu

„Vždy som mal rád grilovanie a k tomu omáčky. Keď si človek prečíta, čo to obsahuje, je to taký zaujímavý mix,“ konštatuje s úsmevom Rado, ktorý sa začal viac zameriavať na zloženie produktov, pretože ho trápili zdravotné ťažkosti. To ho priviedlo k myšlienke vytvoriť vlastné omáčky z dobrých surovín.

Molotov Barbecue
Molotov barbecue vyrábajú aj originálne omáčky. Foto: Erika Hudcovičová

Osem rokov dozadu sa pustil do vývoja vlastných receptúr omáčok. Najprv len pre vlastnú spotrebu. Každý mesiac urobil jeden variant a vylepšoval receptúru.

„Snažil som sa to robiť z lokálnych surovín. Receptúra je prispôsobená nášmu regiónu,“ hovorí podnikateľ. Je presvedčený, že lokálne suroviny sú vhodnejšie pre naše chute a ocenia ich aj cudzinci.

Omáčky varí v kotli na svojej záhrade. Majú minimálnu trvanlivosť rok a využívajú prírodné konzervanty ako soľ, cukor, ocot či med. Pôvodne sa chcel v podnikaní venovať len výrobe omáčok. Obával sa však, že to na rozbehnutie biznisu nebude stačiť. Tak omáčky spojil s jedlom.

V prívese podáva klasické burgre a pulled pork – trhané bravčové mäso z líčok. „Snažím sa, aby to bolo jednoduché a chuť samotnú tam potom dodajú omáčky, ktoré si ľudia vyberú,“ vraví. Okrem už jeho tradičných príchutí omáčok pripravuje každý mesiac špeciál a v tomto smere si veľmi pochvaľuje aj spoluprácu s pezinskými vinármi.

Verní zákazníci

Do podnikania vložil na úvod 10-tisíc eur, pričom časť peňazí si musel požičať. Veľkou oporou mu bola partnerka, ktorá jeho plánu verila a podporovala ho. „Začiatky a neistota ma hnali dopredu a snažil som sa vymýšľať nové veci,“ vraví podnikateľ, ktorý chce byť na svojich zákazníkov vždy dobre pripravený, no občas sa stane, že dopyt presiahne ponuku a Rado zatvára skôr, pretože má vypredané.

Molotov Barbecue
Na začaitku jeho biznis plánu boli omáčky z ploskačky, ktoré pripravuje Rado Uhrák z poctivých a lokálnych surovín. Foto: Erika Hudcovičová

V máji ubehli dva roky od založenia tohto gastroprojektu a za ten čas sa Radovi podarilo vybudovať stabilnú zákaznícku základňu. „U 80 percent ľudí, ktorí ku mne prídu, už z diaľky viem, čo si dajú. Viem, aké omáčky majú radi. Je to postavené na osobnom kontakte s Pezinčanmi, čo je super,“ pochvaľuje si.

„Som veľmi rád, že najhoršie obdobie, keď som nevedel, či ľudia prídu, koľkí prídu a či budem mať na zaplatenie faktúr, je preč.“ 

Kým mnohé gastroprevádzky utŕžili za posledný rok ťažké rany, Radovi sa vyplatila opatrnosť, s ktorou do biznisu išiel. Od začiatku bol odhodlaný budovať značku sám, aby minimalizoval náklady aj nároky na zisk a znížil riziká.

„Na začiatku som nerobil burgre, len líčka. Gril som kupoval až o pol roka. Potom som musel kupovať zariadenie. Bolo to však jednoduchšie, lebo som nemal finančný nôž pod krkom,“ konštatuje. 

Molotov Barbecue
Molotov Barbecue svojimi jednoduchými jedlami s originálnymi omáčkami chce lákať rôznorodých ľudí a tvoriť tak street food pre všetkých. Foto: Erika Hudcovičová

Do decembra minulého roka bol v stánku len sám. Pracoval 12 hodín denne a cez víkendy varil omáčky. „Pôvodne som neplánoval riešiť pomocníkov, ale na jedného človeka toho už bolo veľa,“ priznáva.

Nové výzvy

Koronakríza vzala prácu mnohým kuchárom, vďaka čomu pribral majiteľ od decembra do tímu skúsených ľudí. To mu čiastočne uvoľnilo ruky. „Teraz mi pomáhajú dvaja chalani, ktorí robia u pána Žideka v reštaurácii,“ prezrádza Rado Uhrák. 

No stojí pred ním ďalšia výzva – zriaďuje si vlastnú výrobňu omáčok. V zime sa mu vypredali ovocné omáčky a samotní zákazníci ho tlačia do väčšej produkcie. „Mám tam väčší kotol a robím to postupne, aby som si nemusel požičiavať peniaze. S tým bude súvisieť aj e-shop a nové produkty, ktoré plánujem doplniť. Cez leto ma čaká veľa práce,“ vraví nadšene podnikateľ, pre ktorého bolo naštartovanie vlastného biznisu veľkou zmenou.

„Bol som  zamestnaný celý život a stal sa zo mňa živnostník. Bola to veľká zmena. Ale pomohlo mi to. Odporúčam to každému. Keď niekoho práca napĺňa a baví, tak je to úplne iný prístup.“

 Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?