„Z reklám a marketingu sa zrodil stereotyp, podľa ktorého musí čistiaci prostriedok nejako vyzerať, voňať aj peniť,“ hovorí pre Forbes Viktor Šelesták. Fotograf a kameraman, ktorý založil Portwish – ekologickú čistiacu službu pre domácnosti a kancelárií v Bratislave a okolí.
Košičan Viktor Šelesták ešte počas štúdia na VŠVU založil projekt #Selestakovepeknefotky. So zábermi, ktoré fotí iPhonom, sa mu podarilo dostať aj do Slovenskej národnej galérie. Šesť rokov pôsobil ako kameraman komerčnej televízie. V roku 2019 sa však z neho stal aj „čistič“, ako o sebe rád hovorí.
„Aj keď som prácu mal, uvažoval som nad tým, čo by ma vlastne bavilo robiť,“ spomína na začiatky svojho podnikania. „Portwish to všetko spája. Mám rád čistotu – v tom pravom zmysle slova, ale aj vizuálnu. Mám rád systém a poriadok.“
Vo svojom podnikaní chce Viktor bojovať proti stereotypom. „Na začiatku bolo pre mňa zaujímavé sledovať, ako ľudia toto povolanie vnímajú,“ hovorí. „Ľudia, ktorí sa venujú upratovaniu a čisteniu, sú v očiach mnohých tí, ktorí nemajú vysoké vzdelanie, ambície.“
Čistota ako samozrejmosť
Viktor chcel teda ukázať, že sa čisteniu nevenuje len pre peniaze. Chcel skĺbiť všetko, čo ho baví, do jedného projektu.
„Ľudia si často neuvedomujú, aká dôležitá je v ich firme pani upratovačka. Keď ráno prídu do práce, majú tam každý deň čisto, poriadok. Niekto sa o ten priestor stará,“ hovorí.
„Väčšinou to považujeme za automatickú vec. Akoby sa to nejako stalo cez noc. Nechápeme, že tam niekto musel fyzicky prísť, povysávať a poumývať, vyniesť smeti, utrieť prach.“
Rýchly výsledok
Klasické upratovanie je navyše podľa Viktora Šelestáka nebezpečné. „Upratovačky pracujú s veľmi nebezpečnou chémiou, lebo výsledok ich práce musí byť vidieť hneď.“
„Ale keď si otočíte fľašu chemického čistiaceho prostriedku, uvidíte preškrtnuté lebky. U nás sa stále využíva aj veľa látok, ktoré sú už napríklad v Amerike zakázané,“ zdôrazňuje čistič.
Viktor pri práci používa len prírodné a biodegradovateľné prostriedky. Zdroj foto: archív Viktora Šelestáka
„Mali by sme si uvedomiť, že keď si tanier umyjeme tradičným saponátom, v istom množstve tú chemikáliu dostávame aj do seba. Okrem toho to voniame a vdychujeme, dotýkame sa toho. Je to nebezpečné, aj keď sa to na našom zdraví možno neodrazí hneď.“
Jediní na trhu
Aj preto od začiatku chcel, aby jeho podnikanie bolo ekologické. „Z reklám a marketingu sa zrodil stereotyp, podľa ktorého musí čistiaci prostriedok nejako vyzerať, voňať aj peniť.“
Viktor Šelesták pri svojej práci používa čistiace prostriedky slovenskej značky Chistee. Všetky ich výrobky majú prírodný základ a sú biodegradovateľné.
„Pre mňa sú v podstate jediní na trhu. Keď som začínal, vošiel som do drogérie, aby som si nakúpil nejaké prostriedky. Stál som pred regálom chemikálií, ktoré človeka reálne dokážu zabiť,“ spomína.
„A zrazu tam bola fľaša, ktorá vyzerala inak, bola pekná, minimalistická, zaujala ma už na prvý pohľad.“
Väčší zmysel
Viktor využíva aj parné čistenie a dezinfekciu. „Vodná para má veľmi vysokú teplotu okolo 150 °C, preto čistí aj dezinfikuje,“ hovorí.
Zbavovať sa špiny sa teda podľa neho dá aj bez chemikálií. „Ekologické čistenie je pre mňa kombináciou správnych pracovných postupov a ekologických čistiacich prostriedkov.“
Tento rozmer svojho podnikania plánoval Viktor Šelesták od začiatku. Okrem toho, že je to podľa neho skvelý spôsob, ako sa odlíšiť od početnej konkurencie, dáva mu to väčší zmysel.
„Jednak preto, že som celý tento projekt budoval počas prípravy na maratón. A aj počas toho, ako sme sa pripravovali na príchod našej dcéry, ktorá sa narodila pred dvoma rokmi,“ vysvetľuje.
Pekné fotky a maratóny
Viktor absolvoval v roku 2017 odbor fotografia a nové médiá na VŠVU. Pred šiestimi rokmi začal s projektom #Selestakovepeknefotky.
„Funguje najmä na Instagrame, ale časť z nich vyšla pred troma rokmi aj knižne. Ja to v podstate záznam doby. V roku 2018 sa mi s týmto projektom podarilo byť súčasťou výstavy v Slovenskej národnej galérii,“ hovorí.
„S fotením na iPhone som začal skôr z recesie. Pretože v spoločnosti stále rezonuje názor, že poriadny fotograf musí mať aj poriadny fotoaparát – digitál, zrkadlovku alebo fotiť na film. Ale ja som mal už vtedy silnú potrebu robiť veci inak.“
Okrem fotenia sa Viktor vo voľnom čase venuje behu. Za sedem rokov odbehol 18 polmaratónov. Pripravoval sa aj na maratón, no plány mu skrížila pandémia.
„Začalo sa to tak, že som bol obézny a trápilo ma to. Beh som preto vnímal aj ako očistu od psychických problémov. To, že som schudol, bol až druhý benefit,“ hovorí,
Beh sa stal postupne súčasťou jeho identity, aj keď dnes už naň pre podnikanie a rodinné povinnosti nemá toľko času ako kedysi. „Šport mi ukázal aj to, že výsledky prídu postupne. Ani v športe, ani v podnikaní neexistujú skratky.“
Nielen pre peniaze
„Sieť mojich klientov je ako strom, ktorý sa stále rozrastá. Ak by som ho nakreslil, presne by sme videli, kto koho odporučil. To je veľmi príjemné. Klienti sa potom na mňa obracajú s dôverou,“ hovorí.
Viktorove čistiace služby najčastejšie vyhľadávajú rodiny s malými deťmi. Pre mladých rodičov je dôležité, aby ich deti žili v čistom prostredí bez chémie. „Myslím si, že aj perspektívne sa tieto veci ešte veľmi zmenia. Raz prestaneme používať saponáty a iné prípravky, ktoré sú na trhu tridsať rokov.“
Záujem rodín s deťmi priviedol Viktora aj k nápadu na projekt Portwish pomáha. „Je to bezplatné čistenie pre materské školy. Ľudia si odhlasujú, ktorá škôlka by si zaslúžila čistenie, a ja do nej potom idem. Bol som takto čistiť aj detské domovy,“ vysvetľuje. „Nie je to len o peniazoch. Treba si nájsť rovnováhu.“
Hľadá sa pomocník
Za viac ako dva roky existencie Portwishu sa ukázalo, že ľudia majú o čistenie bez chemikálií naozaj záujem. Viktor, ktorý napriek rastúcemu dopytu stále k zákazníkom chodí sám, býva zaneprázdnený mesiac dopredu.
Fotograf svoju prácu dokumentuje aj na sociálnych sieťach. Foto: archív Viktora Šelestáka
„Najväčšou mentálnou posilou je teraz moja partnerka, ktorá je na materskej. V časovo náročných obdobiach mi pomáha napríklad aj s cenovými ponukami,“ pripúšťa.
„Chcel by som sa rozrásť o pár asistentov, s ktorými by som chodil na zákazky. Všetko nasvedčuje tomu, že budem nútený časť svojej práce delegovať.“
Ku všetkým zákazníkom by však stále rád chodil aj on. Najmä preto, že k čisteniu pristupuje naozaj precízne. „Samozrejme, sú veci, s ktorými už nedokážem urobiť nič. Keď už je na niečom veľmi vidno zub času, niečo je vyblednuté od slnka, už s tým veľa nenarobím.“
„Ale keďže dopyt stále rastie, neviem si predstaviť, že by som to stále všetko robil sám,“ hovorí Viktor Šelesták. Jednou z možností je podľa neho aj založenie franšízy.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]