Yuliya Badritdinova je prvá žena v československej histórii McDonald’s, ktorá stojí na čele spoločnosti. Od roku 2022 je zodpovedná za riadenie troch krajín – Českej republiky, Slovenska a Ukrajiny. Pred nástupom do funkcie bola tri roky zodpovedná za riadenie spoločnosti McDonald’s Ukrajina, kde mala na starosti marketing a biznisovú analýzu, korporátnu komunikáciu a strategické plánovanie pre celý ukrajinský trh.
V auguste 2022 ste nastúpili na pozíciu riaditeľky McDonald’s pre ukrajinský, český a slovenský trh, vo firme však pracujete už trinásť rokov. Vaša zodpovednosť sa rozšírila o dve nové krajiny. Čo viedlo k spojeniu týchto trhov?
Konsolidácia trhov v spoločnosti nie je nezvyčajná a máme príklady z ďalších krajín, v ktorých boli fúzie trhov veľmi úspešné. Prevádzku v týchto troch krajinách sme konsolidovali, aby sme zefektívnili procesy, zvýšili efektivitu a urýchlili rast. Toto spojenie do jedného trhu bolo plne ukončené v roku 2023 a hodnotíme ho pozitívne.
Sú tieto trhy rozdielne?
Samozrejme, že áno. Každá krajina má inú kultúru, jazyk, legislatívne nuansy či konkurenciu a všetky čelia špecifickým výzvam. Naše podnikanie na Ukrajine výrazne ovplyvnila vojna, no v súčasnosti prevádzkujeme takmer deväťdesiat percent reštaurácií a pokračujeme v expanzii. Máme obrovské príležitosti na expanziu na Slovensku aj v Česku, ale čelíme zdĺhavým procesom pri získavaní stavebného povolenia.
Zjednodušením miestnych predpisov by sme mohli vytvárať výhody pre miestnu ekonomiku a ľudí ešte rýchlejšie. Vlani sme v troch krajinách otvorili dvadsať reštaurácií, no na Slovensku iba štyri. Rozdiely evidujeme, systém McDonald’s však funguje vo všetkých krajinách zhodne a aj veľkosť podnikania je podobná, čo nám umožňuje synergiu. Náš nadnárodný tím sa riadi rovnakými hodnotami McDonald’s, čo nám pomáha inovovať, znižovať duplicitu a zapájať osvedčené postupy.
Aké je riadiť tri krajiny v rámci jedného trhu? Ako by ste zhodnotili uplynulý rok z regionálneho pohľadu?
Integrácia do jedného trhu vyžaduje nielen čas a úsilie, ale tiež veľké množstvo zmien a zosúladení, pretože ľudia v rôznych kanceláriách môžu robiť rovnaké veci odlišným spôsobom či pomocou iných procesov. Novinky si niekedy vyžadujú zmenu myslenia, takže do tímov sme prijali aj nové talenty. Pomáha nám i globálna stratégia McDonald’s s názvom „Accelerated the Arches“.
Aj keď sú tieto tri trhy veľmi odlišné, strategické priority sú totožné – zameriavame sa na expanziu a nové otvorenia, rozvoj značky a obľúbených ikonických produktov či digitálnych a ďalších kanálov. Všetky tri krajiny dosahujú veľmi dobré výsledky, Slovensko vykázalo rast tržieb o osemnásť percent a v roku 2023 sme obslúžili viac ako devätnásť miliónov zákazníkov. Bez našich zamestnancov a oddaných „franšízantov“ by to nebolo možné.
Aké sú hlavné výhody zamestnania v McDonald’s?
Ponúkame flexibilitu, stabilné zamestnanie a nadpriemerný plat, podporujeme rozvoj líderstva a poskytujeme rôzne kariérne príležitosti. Máme výnimočné školiace programy a v neposlednom rade dokonalé, rozmanité a inkluzívne pracovné prostredie, na ktoré som naozaj hrdá.
McDonald’s prednedávnom po niekoľkýkrát vyhral ocenenie Najzamestnávateľ roka. Čo pre vás znamená táto spätná väzba?
Zisk ocenenia Najzamestnávateľ roka 2023 potvrdzuje náš záväzok vytvárať pozitívne a podporujúce pracovné prostredie pre zamestnancov. Je to pre našu spoločnosť obrovská česť a zdroj radosti a hrdosti. Chápeme, že na to, aby sme v reštauráciách zabezpečili čo najlepší zákaznícky zážitok, potrebujeme mať spokojných zamestnancov.
Čo ešte robíte pre udržanie pozitívnej zákazníckej skúsenosti?
Otvorili sme štyri nové reštaurácie a urobili sme veľkú rekonštrukciu najväčšej reštaurácie na Slovensku, vďaka ktorej sme sa stali dostupnejšími pre nové komunity. Pokračujeme v inováciách a pridávame nové kanály objednávania jedál. Po úspešnom štarte rozvozu u partnerov v roku 2020 sme vlani spustili mobilné objednávanie MyOrder, takže si môžete vybrať jedlo počas cesty alebo v kancelárii a ušetriť čas strávený v reštaurácii. Naše objednávky cez McDelivery vzrástli takmer o sedemdesiat percent v porovnaní s rokom 2022.
Vlani sme na Slovensku obslúžili viac ako devätnásť miliónov zákazníkov.
Plánujete v tomto roku expanziu? Koľko nových reštaurácií môžeme očakávať?
Ako som už spomenula, neustály rast a rozvoj sú naším dlhodobým cieľom a stratégiou. Existuje veľa miest a lokalít, kde vidíme vhodné príležitosti otvoriť reštaurácie. V najbližšom období sa chceme zamerať nielen na veľké, ale aj na menšie mestá a atraktívne zjazdné lokality s dobrou spádovou oblasťou.
V pláne je otvorenie troch až piatich reštaurácií ročne. S licenčnými partnermi rekonštruujeme aj súčasné prevádzky, aby boli stále aktuálne, naďalej priťahovali zákazníkov a aby sme zlepšovali pracovisko pre zamestnancov. Investície do nových spolu s rekonštrukciami vybraných existujúcich reštaurácií budú v tomto roku v odhadovanej výške osemnásť miliónov eur.
Všetky nové reštaurácie budú vlastniť licenční partneri?
S najväčšou pravdepodobnosťou budú všetky naše nové reštaurácie otvorené s licenčnými partnermi. Prevádzkovanie vlastnej reštaurácie je pre mnohých podnikateľov zaujímavou príležitosťou.
Stať sa členom rodiny McDonald’s je česť a zábava. V súčasnosti máme na Slovensku trinásť licenčných partnerov a vyzývam ľudí, aby si na našej stránke overili požiadavky a podmienky a aby požiadali o členstvo v McFamily. Rada by som motivovala a povzbudila najmä ženy, aby zvážili túto možnosť.
Udržateľnosť je stále horúcou témou. Za posledné roky sme videli niektoré inovácie, ktoré ste implementovali. Môžete sa podeliť o plány na najbližšie obdobie?
S licenčnými partnermi zdôrazňujeme dôležitosť úspor energie a využívania alternatívnych zdrojov. V reštauráciách postupne zavádzame LED osvetlenie, energeticky úsporné kuchynské spotrebiče a využívame najnovšie technológie.
Naším cieľom je do roku 2025 odstrániť všetky plastové obaly a sme na najlepšej ceste. V rámci rozvozu či konzumácie mimo reštaurácií sme už vyradili slamky, príbory, poháre, vrchnáky – okrem vrchnákov na teplé nápoje. Stále však hľadáme alternatívy, ktoré u nás minimalizujú všetky plastové obaly. Čoskoro sa zameriame na vzdelávanie zákazníkov, aby správne triedili naše obaly. Nový koncept triedenia odpadu bude spustený v tomto roku.
Aká je súvislosť medzi spoločnosťou McDonald’s a neziskovou organizáciou Ronald McDonald House Charities?
Sme hlavným partnerom neziskovej organizácie Ronald McDonald House Charities a pomáhame prinášať do slovenského zdravotníctva viac rodinne orientovanej starostlivosti prostredníctvom rekonštrukcií a renovácií priestorov v detských nemocniciach. RMHC len nedávno oslávila dvadsiate výročie a som veľmi hrdá, že spoločnosť McDonald’s bola vždy po jej boku.