19. marca 2020

Jedna z mnohých skratiek, podľa ktorých fungujú americké ozbrojené sily je VUCA označujúca nestabilné, neisté, komplexné a nejasné prostredie (volatile, uncertain, complex, ambiguous environments), s ktorým sa stretávame na bojisku. Táto skratka sa teraz bežne používa aj v globálnej biznisovej komunite. A má to svoje opodstatnenie. Obzvlášť preto, že sa vzťahuje aj na našu súčasnosť – šírenie koronavírusu a jeho vplyv na naše životy, zdravie, malé aj veľké spoločnosti a globálnu ekonomiku.

Toto je čas, keď musíme pochopiť, že sa dejú zmeny. Musíme sa zomknúť, ukázať súcit, inovovať a pripraviť sa na neistý výsledok.

Správy z médií nám pomáhajú zdieľať si informácie, dôležité fakty a relevantné rady, občas ale majú aj tendenciu živiť iracionálne správanie, paniku a zlé rozhodnutia. Ako sa hovorí u nás v tímoch Navy SEAL (námorné, vzdušné a pozemné tímy Námorníctva Spojených štátov amerických, pozn. red.), pokoj je nákazlivý. Ale rovnako aj panika.

Napriek koronavírusu sa deje aj veľa dobra.
Firmy nakupujú materiál, celé Slovensko si pomáha

Vysporadúvať sa s neustálymi zmenami je jednoducho súčasťou moderného sveta a existuje veľa problémov súvisiacich s vedením tímov v ťažkých časoch. Toto je čas, keď musíme pochopiť, že sa dejú zmeny. Musíme sa zomknúť, ukázať súcit, inovovať a pripraviť sa na neistý výsledok. Imperatívom je zapojiť celý tím a decentralizovať rozhodovacie procesy. Pripravil som preto niekoľko tipov pre lídrov, ako navigovať v nestabilných a neistých vodách.

Prijmite realitu a vyhnite sa posadnutosti.

Toto je teraz naša realita. Ako všetci vieme, leadership v časoch blaženosti a dostatku je samozrejme želateľný, no nie je skutočným testom našich schopností navrhovať a dosahovať žiadúce výsledky v čase, keď sa zrazu na našej ceste objavia nepredvídateľné prekážky. Takže sa majte na pozore a prijmite novú realitu. Ako hovorí jedno príslovie: „Aj toto pominie“.

Spoznajte fakty. Dôveruj, ale preveruj.

V digitálnom svete sme už zachytili rôzne štatistiky. A, samozrejme, aj štatistiky odlišné a dokonca niekedy aj úplne nepresné informácie prichádzajúce „zhora“, čo je absolútny opak toho, čo ľudia teraz potrebujú. Nejasnosti už existujú. Neprilievajme olej do ohňa nesprávnymi informáciami. Zhromaždite korektné informácie z terénu vo vzťahu ku krátkodobým aspektom svojho biznisu, zorganizujte si informácie a využite ich na vyhotovenie plánu.

Nerobte zbrklé rozhodnutia. Neschovávajte sa v bunkri.

Jedna z mojich obľúbených viet z etického kódexu Navy SEALs znie: „Aj v nepriazni osudu vytrváme a prosperujeme.“ Počas recesie to začalo „bublať“ – bolo to v rokoch 2006 až 2008, no mnohí podnikatelia odignorovali odborníkov a išli svojou vlastnou cestou. To nie je nevyhnutne zlé rozhodnutie. Ale keď prepuklo peklo a panika sa stala nákazlivou, väčšina spoločností, malých aj veľkých, zhrabla čo sa dalo a utiahla sa do svojich bunkrov, osekala náklady aj počty zamestnancov. Kým veľkú úlohu zohrával finančná solventnosť, organizácie, ktoré prežili, odolali nutkaniu zabarikádovať sa a len tak nečinne čakať. Využili príležitosť, aby stmelili svojich ľudí, aby boli kreatívni a prispôsobili sa meniacemu sa bojisku.

Majte 80-percentný plán. Pretože 100-percentný plán neexistuje.

Ako raz povedal Mike Tyson: „Každý má plán, kým nedostane päsťou do tváre.“ Veľa času trávime so zákazníkmi pri príprave progresívneho plánovania a vytváraní všetkých možných scenárov. Nech už boli naše strategické plány na rok 2020 hocijaké, je tu možnosť, že väčšina z nás bude potrebovať zozbierať nové údaje a oprášiť pohotovostné plány.

Len málokedy som bol členom bojových misií, kde by nevyvstali nejaké nepredvídateľné okolnosti. Preto je príprava ešte dôležitejšia ako plánovanie. Ale napriek tomu plánovať musíme. Dôležité je to, ako sa lídri prispôsobujú novým situáciám. Ako povedal Generál George S. Patton: „Dobrý plán, hoci aj nasilu presadený teraz, je lepší ako dokonalý plán, ktorý sa zrealizuje o týždeň.“ Dajte dokopy svoje tímy, zapojte ich do riešení, identifikujte hrozby a prekážky a pripravte sa na nové situácie. Kto vie, možno sa vám podarí prísť s nápadmi, ktoré váš biznis vynesú do stratosféry.

Slovenskí marketéri hodnotili biznis.
Je na trojku, chýbajú kvalitní ľudia a peniaze

Zamerajte sa na to, čo viete kontrolovať. Ignorujte to, nad čím kontrolu nemáte.

Mark Owen, jeden z mojich najbližších ľudí v tíme Navy SEALs, autor úspešnej knihy „No Easy Day“, mi raz povedal príbeh o kurze lezenia, na ktorom sa kedysi zúčastnil. Jedno popoludnie sa Mark ocitol asi 30 metrov nad zemou a zhruba šesť metrov nad posledným ochranným záchytným bodom. Ak by sa mu šmykli ruky a spadol by, letel by dole asi 12 metrov, kým by ho silným trhnutím zachytilo záchranné lano. Hlavný inštruktor si všimol, že Mark na skale „zamŕza“, zapálil si cigaretu a bez pomoci lana sa k nemu briskne vyšplhal. „Čo sa deje, kamoško,“ spýtal sa svalnatý inštruktor a dlho si potiahol z cigarety držiac sa skaly. „Neznepokojuj sa ničím, čo nemáš pod priamou kontrolou. Zostaň vo svojom metrovom svete („stay in your 3-foot world).“ Koronavírus nás všetkých zatláča do kúta. Ako lídri (či už v biznise, rodine alebo komunitách) máme povinnosť zamerať sa na to, čo máme pod kontrolou, a neriešiť to, čo ovplyvniť nedokážeme.

Komunikujte, komunikujte, komunikujte. Zhora dole a zdola hore.

Toto je vždy veľká výzva, dokonca aj vtedy, keď ide všetko podľa plánu. Ale keď dostaneme facku, tím je nepokojný a začína sa prejavovať bojová únava. Dobre zvládnutá a zladená komunikácia sa stáva imperatívom. Uistite sa, že konkrétna komunikačná stratégia je súčasťou vášho 80-percentného plánu. Práca na diaľku je dnes jednoduchšia ako kedykoľvek predtým. To je dobrá správa. Výzvou však je udržať všetkých v stave, že sa cítia súčasťou jedného silného bojového tímu. Buďte pozitívny a budujte prostredie psychologického bezpečia, kde má každý jeho člen svoj hlas. No nevyhýbajte sa ani tým „škaredým veciam“. Uistite sa, že komunikácia je komplexná a zamerajte sa na „veľký obraz“.

Buďte disciplinovaný a inovatívny. Skúšajte nové stratégie.

Toto je ďalšia významná vec z etického kódexu Navy SEALs. „Požadujeme disciplínu. Očakávame inovatívnosť.“ Toto je čas, keď by sme mali byť disciplinovanejší a inovatívnejší ako doposiaľ. Využite toto obdobie na to, aby ste prichádzali s novými nápadmi. Ak váš biznis spomaľuje, urobte si čas na veci, ktoré ste predtým vždy odsúvali na druhú koľaj: kvalitné plánovanie, stratégiu, HR iniciatívy, finančné analýzy. Zábavné a inovatívne aktivity môžu byť skvelým rozptýlením, váš tím sa má čím zaoberať, pričom zároveň prináša pridanú hodnotu do vášho biznisu.

Budujte dôveru a zodpovednosť.

Dôvera a zodpovednosť sú dva najdôležitejšie kultúrne piliere vysokovýkonných tímov. To sa nemení. Tieto dve veci sa len stávajú v prostrediach VUCA omnoho dôležitejšími. Uistite sa, že máte v biznise nastavené mechanizmy zodpovednosti v rámci krátkodobých ako aj dlhodobých plánov. Opäť sa vráťte k svojim kľúčovým hodnotám a princípom správania. Uistite sa, že všetci rozumejú spôsobom správania sa, ktoré sú v súlade s týmito hodnotami. Práve tieto hodnoty by mali byť vaším majákom v čase, keď sa snažíte svoju loď navigovať v kalných vodách. A napokon, pamätajte, že všetko zlé je na niečo dobré.

Rodina.

Užime si čas, ktorý teraz spoločne prežívame. Venujme sa umeniu a rozvíjajme rôzne zručnosti. Vymýšľajme si nové hry. Prezrime si staré fotografie. Poďme na dlhé prechádzky so psom, nájdime mačku, ktorá sa nám stratila. Dokončime práce v dome, ktorým sme sa tak dlho vyhýbali. Skôr ako sa spamätáme, budeme späť v tom rýchlom vlaku, takže si užime tento čas.

Fitnes.

Máte nejaký čas nazvyš? Prečo to nevyužiť na cvičenie? Lepšia kondička pomáha znížiť stres a úzkosť, a keď sa vrátite do práce, budete ešte aj vyzerať lepšie! Je to win-win situácia.

Viera.

Čas núdze preverí našu vieru. Oprite sa o ňu a vedzte, že neexistujú prekážky, ktoré by sme nedokázali prekonať.

Brent Gleeson  je zakladateľom konzultačnej spoločnosti TakingPoint Leadership a pracuje ako jej CEO. Je to bývalý člen amerických jednotiek Navy SEALs, celosvetovo uznávaný rečník, oceňovaný podnikateľ a autor knihy TakingPoint. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?