4. augusta 2021

Vráťme sa pár rokov dozadu, do doby keď sa v Snap Inc. zdalo, že niečo nie je v poriadku.

V roku 2018 ich aplikácia pre Android nefungovala práve najlepšie, čo bol jasný problém, keďže viac ako dve tretiny sveta nepoužívajú iPhone. Redizajn sa neujal a došlo k odchodu zamestnancov, vrátane vedúcich predstaviteľov, ako bol Imran Khan, bývalý šéf stratégie, ktorý sa po odchode rozhodol založiť si vlastný e-commerce startup.

Foto: Freepik

Nepomohlo ani to, keď Instagram od Snapchatu prebral funkciu stories, vylepšil ju, čím ešte viac znížil celkovú príťažlivosť Snapchatu. Popri tom všetkom vtedy Snap Inc., nováčik na burze, nesplnil výkonnostné očakávania, ktoré sľúbil Wall Streetu. To frustrovalo veľkých hráčov, ktorí vedia ovplyvniť vnímanie akcií verejnosťou a zmeniť tak ich trajektóriu.

Dnes vstáva z popola

A chvíľu sa zdalo, že tieto akcie nenávratne klesli. Po vstupe na trhy s cenou 27 dolárov za akciu v marci 2017 sa akcie Snapu v decembri 2018 dostali pod hranicu 6 dolárov.

V súčasnosti je ťažké uveriť, že Snapchat zažil takúto krízu. Akcie Snapu sa pred pár dňami pohybovali rekordne vysoko na 77 dolároch za akciu po tom, čo spoločnosť zverejnila svoje druhokvartálne výsledky (dnes sú zhruba na sume 74 dolárov za akciu). Vďaka tomu Wall Street nešetril chválou.

Reklama

„Monštruózny“ deň, zhodnotil John Blackledge z firmy Cowen: „Veľmi silné čísla,“ napísal Ygal Arounian z Wedbushu v správe pre klientov analyzujúcej výsledky Snapu. Zdá sa, že generálny riaditeľ spoločnosti Snap Evan Spiegel je so sebou tiež celkom spokojný. „Sme nadšení obrovskými príležitosťami pre naše podnikanie v roku 2021 a aj ďalej do budúcnosti,“ povedal v rozhovore s analytikmi.

Rastie aj v Európe

Tam kde v minulosti Snap sklamal, teraz prekonáva očakávania: štvrťročné príjmy sa medziročne zvýšili o 116 % na 982,1 milióna dolárov, čo je o 16 percent viac, ako Wall Street predpovedal. Spoločnosť stále zaznamenáva výrazný rast na svojom hlavnom trhu v Severnej Amerike, kde sa tržby vyšplhali o 129 % na 701,7 milióna dolárov.

V Európe sa príjmy takmer zdvojnásobili na 152,3 milióna dolárov. Snap zaznamenáva veľký dopyt zo strany inzerentov a dokázal zvýšiť ceny v častiach rozvinutého sveta, ktoré platia vyššie sadzby.

Významne sa zvýšilo aj ďalšie dôležité číslo, počet denných aktívnych používateľov. V druhom štvrťroku mala spoločnosť 293 miliónov takýchto používateľov, čo je nárast o 23 percent. Pre porovnanie, v druhom štvrťroku 2018 Snap oznámil, že stráca používateľov s poklesom o 1,5 % na 188 miliónov.

Čím si získavajú užívateľov?

Aby si Snap stále získaval užívateľov, kladie veľký dôraz na rozšírenú realitu (augmented reality, AR) a na Spotlight, novú časť aplikácie zameranú na krátke videá, ktorá je konkurentom TikToku.

V súčasnosti rozšírená realita Snapu umožňuje používateľom hlavne pridať do správ fotografické filtre a prekrývať obrázky. Spoločnosť tvrdí, že denne približne 200 miliónov používateľov využije tieto prvky.

Snap však vidí väčšiu rolu AR a cieľom je vytvoriť technológie, ktoré by ľuďom umožnili virtuálne nakupovať, pričom by používateľ videl, ako by vyzeral napríklad v nejakom oblečení, alebo ako by stolička vyzerala v jeho domácnosti. Hlavný obchodný riaditeľ spoločnosti Snap Jeremi Gorman to zhrnul stručne: „Značky skutočne potrebovali nájsť náhradu za nákupné strediská a za showroomy.“

Spotlight na vzostupe

Čo sa týka Spotlightu, spoločnosť uviedla, že denný čas strávený v tejto aplikácii vzrástol o 60 percent. Snap bol vo vyjadreniach o službe Spotlight strohejší a namiesto presných čísel ponúkol len percentá rastu.

Je však jasné, že do služby vráža menej peňazí: kým predtým míňal zhruba milión dolárov denne, ktoré platil používateľom s najpopulárnejšími videami, v poslednom kvartáli na to minul 76 miliónov dolárov, o 15 % menej ako v predchádzajúcom štvrťroku. Spotlight zatiaľ generuje stratu, jeho funkciou je udržať TikTok na uzde.

Snap ešte nezačal predávať reklamy v rámci tejto služby, aj keď sa tak pravdepodobne čoskoro stane. Spotlight predstavuje úplne inú časť aplikácie, v ktorej sú používatelia nabádaní k interakcii s obsahom cudzích ľudí a nielen so správami svojich priateľov. „Spotlight nám skutočne otvoril úplne nový spôsob na distribúciu obsahu,“ vysvetlil Spiegel.

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorom je redaktor Abram Brown.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?