23. novembra 2017

Kickstarter, Indiegogo, Startlab či Hithit. Crowdfunding je na vzostupe a s ním narastá aj počet produktov, ktoré skúšajú preraziť touto cestou. Rastie pritom aj počet portálov, ktoré ponúkajú crowdfundingové riešenia. Tu je niekoľko rád a odporúčaní, ako sa v nich čo najlepšie zorientovať a čo by ste mali vedieť skôr, ako sa pustíte do prípravy kampane. Pripravil ich pre vás špecialista na crowdfunding Ivan Zaťko.

Ivan Zaťko radí startupom, ako uspieť v crowdfundingových kampaniach. Na konte má už niekoľko úspešných kampaní. Foto: archív Ivana Zaťka

Predtým, ako spustíte crowdfundingovú kampaň, zamyslite sa. Je dôležité uvedomiť si, že crowdfunding nie je len o uvádzaní produktov na trh. Týmto spôsobom sa dá získať aj úver na kúpu auta (tzv. Debt crowdfunding), financovať rast firmy výmenou za podiel (tzv. Equity crowdfunding) alebo získať financie na rozbehnutie charitatívneho projektu (tzv. Donation-based crowdfunding). Každý z typov má svoje špecifiká, ale najbežnejším stále zostáva produktový crowdfunding. Tvorca si pri ňom stanoví konkrétny peňažný cieľ, na ktorý mu ľudia prispievajú peňažnými darmi. Ak ho dosiahne, peniaze mu zostanú. Ak nie, príde úplne o všetko.

Ako získať peniaze od ľudí a prečo je slovenský crowdfunding v plienkach

Úspešnosť produktového crowdfundingu je malá. Na Kickstarteri uspeje iba každý tretí projekt. Indiegogo čísla nezverejňuje, ale podľa odhadov je úspešná iba každá piata kampaň. A z projektov, ktoré uspejú, iba 65% tvorcov dodá svojim podporovateľom odmenu načas. Každý desiaty projekt dokonca nedodá odmeny vôbec. Neúspechy sa nevyhli ani tým najúspešnejším kampaniam – zlyhala aj kampaň, ktorá donedávna držala svetové prvenstvo. Prenosná chladnička Coolest Cooler síce vyzbierala viac ako 13 miliónov dolárov, produkt sa ale nakoniec dostal iba k hŕstke šťastlivcov.

Naučte sa pred podobnými kampaňami vystríhať. Je to ťažké, aj ja som sa už pár krát popálil. Ale niečo sa určite spraviť dá. Vždy si dajte pozor na to, či je produkt prezentovaný ako plne funkčný prototyp, či je pod ním podpísaný dostatočne skúsený tím a či nie je produkt iba kópiou existujúceho produktu na Alibabe.

Podľa čoho si vyberať crowdfundingovú platformu? Napriek zhoršenej povesti sa oba portály tešia veľkej obľube – projekty na Kickstarteri vyzbierali už takmer 3 miliardy dolárov a na Indiegogo tvorcovia založili viac ako 140-tisíc projektov. Kickstarter má okrem vyššieho percenta úspešnosti projektov aj vyššiu prestíž, 3-krát viac návštevníkov a aj vyšší konverzný pomer (percento návštevníkov, ktorí na stránke vykonali požadovanú akciu). Ten sa pohybuje podľa typu produktu a šikovnosti tvorcov medzi 0,5 a 6%. Oproti tomu Indiegogo má viac projektových kategórií, projekty nemusia prechádzať zložitým schvaľovacím procesom a navyše ponúka oveľa osobnejší prístup k tvorcom produktov – skúste napísať email na oba portály a uvidíte sami. Indiegogo ponúka tiež viac možností zbierania peňazí, ale za cenu nižšej konverzie, ktorá sa len zriedka vyšplhá nad 3%.

Peniaze nerastú na stromoch, alebo pár trikov, ako naučiť vaše deti ich hodnote

Pri medzinárodných projektoch najprv založte kampaň na Kickstarteri, potom ju presuňte na Indiegogo InDemand. Tvorcovia tak využijú najprv užívateľov na väčšej platforme a potom môžu za mierne vyšší poplatok spraviť na Indiegogo to isté. Český produkt Skinners napríklad vyzbieral cez Kickstarter 650-tisíc dolárov, ale v kombinácii s Indiegogo InDemand sa dostal cez dva milióny dolárov. To sa ešte žiadnemu projektu z nášho územia nepodarilo.

Čo robiť, ak nemáte dostatočné zdroje na kampaň? Na šesťcifernú kampaň treba mať pripravených aspoň 25-tisíc dolárov. Ak takúto sumu nemáte, je samozrejme lepšie, ak to s produktami skúsite na domácej scéne. Ako tvorcovia si tak vyskúšate, čo crowdfundingová kampaň obnáša a naučíte sa cenné lekcie pre medzinárodnú expanziu. Nezáleží na tom, či projekt uspeje na Kickstarteri alebo na českom HitHite – pocit z úspešnej kampane je rovnako dobrý.

Crowdfunding v Česku a na Slovensku. Lokálny trh je kvôli jazyku značne obmedzený. Napriek tomu je len v Česku viac ako 10 crowdfundingových portálov, z ktorých mnohé bojujú o prežitie a iné to už vzdali. Napríklad český Fondomat či slovenské IdeasStarter a Marmeláda. Počtom projektov a vyzbieranou čiastkou výraznejšie vyčnievajú iba tri portály – český HitHit, česko-slovenský Startovač a slovenský StartLab.

Stále najväčším portálom je HitHit, do minulého roka na ňom všetky projekty vyzbierali 2,6 milióna eur. Veľmi mu pomáha spolupráca s Nadáciou Vodafone, jej projekty majú k dispozícii celý PR balíček, a teda aj väčšiu šancu na úspešné vyzbieranie cieľovej čiastky.

Startovač je mladším portálom, ale na HitHit sa pomaly doťahuje s celkovou vyzbieranou čiastkou 1,8 milióna eur. A drží si prvenstvo vo vyzbieranej čiastke na jeden projekt. Absolútnym česko-slovenským rekordérom je projekt Trabantem napříč Tichomořím, ktorý vyzbieral 70-tisíc eur.

Na Slovensku vďaka Nadácii Centra pre filantropiu vznikol portál StartLab. Síce vyzbieral dokopy „iba” 469-tisíc, ale rastie rýchlejšie ako jeho českí konkurenti. Najúspešnejší projekt Rozprávkari na ňom získal viac ako 45-tisíc eur, Cvernovka a Príručky do škôl proti konšpiráciám od Denníka N pokorili 30-tisícovú hranicu.

Lokálny vs. medzinárodný crowdfunding. Podobne ako pri začiatkoch medzinárodného crowdfundingu aj u nás sú najúspešnejší hudobníci, divadelníci, spisovatelia alebo fotografi, ktorí okolo seba mali komunitu ešte pred spustením projektu. Rozdiel je v tom, že v zahraničí najviac fungujú technologické projekty, hry a videohry – tieto kategórie u nás úplne chýbajú.

Rada na záver. Najväčšou dilemou je, či sa pustiť rovno do medzinárodnej kampane, alebo začať lokálne. Ak si nie ste istí, tak určite začnite v malom. Je to síce pomalšia cesta, ale tým, že zozbierate spätnú väzbu ešte pred medzinárodnou expanziou, ušetríte si veľa neskorších problémov. A hlavne pamätajte na to, že pravou podstatou crowdfundingu nie je vyzbieranie peňazí, ale vybudovanie komunity k podpore projektu. Ide o overenie si myšlienky a dokázanie podporovateľom a investorom, že projekt má zmysel. Nie je ani také dôležité, či projekt spustíte na HitHite alebo StartLabe, oveľa dôležitejšie je dodať hotový produkt načas. Pretože crowdfunding nekončí tým, že vám prídu peniaze na účet. Tá skutočná práca ešte len začína.