15. júna 2017

Chcete zostaviť pracovný tím, aby bol vyvážený a pripravený na všetky (aspoň tie predvídateľné) situácie? Niekoľko odporúčaní má Marek Kmeť, senior konzultant agentúry Educon, ktorá sa venuje vzdelávaniu a HR poradenstvu.

Na úvod jedno podobenstvo. Zrejme viacerí z vás už podstúpili nejakú tú operáciu v nemocnici. Napríklad slepého čreva. Určite ste ju chceli absolvovať rýchlo, odborne a efektívne. Koľko ľudí vstúpilo pri tejto operácii do procesu? A čo má spoločné slepé črevo s tvorbou tímu? Možno viac, ako si myslíte. „Predstavte si, že prídete do nemocnice a tam vám dajú do ruky žiletku, aby ste sa oholili. Na sále nebude človeka, ktorý by vás uspal alebo sledoval životné funkcie. Zato tam stretnete sedem chirurgov, ktorí budú pripravení v istom momente rezať. Kde je problém? Veď máme sedem špecialistov?“ hovorí Marek Kmeť.

Podobne je to aj v akomkoľvek inom tíme. Pri jeho zostavovaní si musíte odpovedať na otázku, či v ňom chcete mať len samých expertov, vychytené esá z brandže, alebo vopred počítate aj s ďalšími činnosťami, ktoré nemusia nevyhnutne zaváňať výzvou či inovatívnosťou, ale vo funkčnom tíme sú rovnako potrebné.

Tu je päť chýb, s ktorými sa podľa Mareka Kmeťa odborníci stretávajú pri tvorbe tímov najčastejšie.

  1. Podceňovanie rolí v tíme a ich projektovanie spôsobuje po čase rivalitu, závisť a frustráciu. Ktorý zo siedmich lekárov urobí rez? Ako využijem kapacitu zvyšných šiestich? Bude sa im páčiť pozícia štatistov? Premýšľajte vopred a pri pohovoroch zisťujte, s čím majú skúsenosť, aká úloha by im vyhovovala, ktorá by bola pre nich výzvou.
  2. Nerobte si ilúzie, že od prvého dňa bude všetko fungovať podľa harmonogramu, aj keď ste prijali drahých a skúsených „seniorov“. Fázy fungovania tímu sa napriek snahe prehliadať ich nedarí preskakovať. Buďte na to pripravení a majte plán B.
  3. Nebojte sa do tímu prijať i technicky menej zdatných ľudí, no ochotných ďalej rásť a možno preskočiť i vás osobne. Ak budete hľadieť len na to, aby ste všetky „naj“ v tíme mali vy osobne, neposúvate sa dopredu a v pozícii lídra zlyhávate.
  4. Vytvárajte vyvážené tímy, vekovo aj rodovo. Orientácia na jednu vekovú kategóriu môže v prípade krátkodobých projektov priniesť úspech, no zákazník čakajúci stabilný tím určite ocení aj rôznorodosť.
  5. Pri opise pozície pre inzerciu nekopírujte opisy podobnej pozície od konkurencie. Ľudia z HR budú hľadať človeka do konkurenčného tímu, nie do vášho! Každá chýbajúca zručnosť, ktorú ste opomenuli v rýchlosti stláčania kláves „CTRL+C“ a „CTRL+V“, vám môže skomplikovať dosiahnutie hneď prvého míľnika.

„Tieto chyby sa opakujú najčastejšie nielen v inovatívnych, ale i v procesných tímoch. Ešte väčším orieškom je osobnostná typológia pri budovaní tímov, no aj tá sa dá rozlúsknuť,“ uzatvára Kmeť.