28. januára 2021

Marek Fábik sa pôvodne venoval osvetľovaniu a tvorbe animácií, až kým si raz v noci zaumienil, že bude ručne vyrábať ekologické a prírodné vonné sviečky. V Budatínskej Lehote založil značku M-Factory a zamestnal aj ďalších členov rodiny. „Práca nás vždy bavila. Ku každému produktu pristupujeme zvlášť, prejde našimi rukami od vyčistenia pohára, cez nalepenie knôtu až po odlievanie,“ hovorí. Okrem toho si dávajú záležať aj na ekologickom balení, v ktorom nie sú zbytočné plasty a odpad zaťažujúci planétu. 

Rodina vyrobila pár kusov sviečok na mieru aj priamo pre značku Becherovka. „Oslovili rôznych výrobcov, aby pripravili niečo autentické, čo s ňou súvisí. My sme namiešali vôňu, ktorá evokuje práve hlavnú vôňu becherovky. Klinčeky, škorica či citrusové plody,“ spomína Marek. Na tomto projekte pracovali vo svojej dielni približne mesiac.  

Od osvetľovania ku vonným sviečkam

Marek začínal pred rokmi v kysuckej firme N-VOICE, ktorá patrí jeho otcovi. Spočiatku robil osvetlenie, neskôr sa prepracoval k animáciám či vizuálom koncertov známych dídžejov. Ako sa odtiaľ dostal k výrobe sviečok?

Marek sa rozhodol začať s výrobou ekologických vonných sviečok. Do biznisu zapojil aj rodinu. Foto: archív značky M-Factory

„Raz v noci som pracoval na väčšom projekte, a ako som mal zapálené parafínové čajové sviečky, tak ma z nich po čase začala bolieť hlava,“ približuje Marek. Po prebdených hodinách preto začal pátrať, či na trhu existuje zdravšia alternatíva sviečok, ktorá by bola prírodná a zároveň ekologická.

Podľa neho vtedy na Slovensku nebol nikto, kto by sa venoval ich výrobe výhradne zo sójového vosku. „Hľadal som na handmade portáli Etsy, našiel som nejakých predajcov, ale u nás nikoho,“ spomína. 

Reklama

Keďže sa Markovi v roku 2015 podarilo nájsť pomyselnú dieru na trhu, rozhodol sa, že ju zapláta. Zaumienil si, že si výrobu ekologických sviečok vyskúša na vlastnej koži, a do tohto procesu zapojí aj svoju rodinu. Značka dostala názov M-Factory, ktorý sa skladá z prvých písmen jeho mena a zároveň evokuje manufaktúru. „Skĺbili sme to, prišlo to nárazovo, dlho sme premýšľať nemuseli. Je to taká slovná hračka,“ vraví. 

Prvá investícia? Najdrahší sójový vosk

Najväčšia výzva, s ktorou si Marek zatiaľ v biznise musel poradiť, na neho čakala hneď na začiatku podnikania. V tom období netušil, ako sa dostane k materiálu, nepoznal ani správne postupy výroby. „Na internete je mnoho návodov typu zoberte pohár, zohrejte vosk, odlejte a je hotovo. Ono to takto nefunguje, každý produkt musíme niekoľkokrát otestovať,“ vysvetľuje.  

Okrem vonných sviečok sa v M-Factory venujú aj výrobe difuzérov. Foto: archív značky M-Factory

Spoločne s otcom a manželkou, ktorí v M-Factory pracujú, musia prísť aj na to, ako konkrétny vosk funguje, aké teploty by mali použiť, aby sa neodliepal od pohára, nevznikali v ňom bubliny alebo aby sa v ňom neutopil knôt, keď bude sviečka horieť. Od začiatku sa vzdelávali sami. „Pol roka sme experimentovali. Počiatočnú investíciu si pamätám doteraz, bolo to 15 eur za pol kila sójového vosku z Česka,“ zasmeje sa Marek a hneď pokračuje, „Bol to najdrahší vosk, aký sme mohli nájsť.“

Sprvu nakupoval americké vosky, dnes má dodávateľov najmä z Veľkej Británie, Francúzska či Nemecka. Dielňa sa nachádza v Budatínskej Lehote neďaleko Kysuckého Nového Mesta. Na tom istom mieste sídli rodinný podnik, v ktorom Marek pôvodne pracoval. Časť budovy prerobil a prispôsobil na výrobu sviečok. 

Doterajšie investície do biznisu odhaduje na 15- až 20-tisíc eur. Poslednou väčšou investíciou bolo rozšírenie výrobných priestorov vlani v januári. „Vyrábali a balili sme na ploche 60 štvorcových metrov, ale vedľa sme mali menšiu miestnosť a tú sme sa rozhodli prerobiť ešte pred koronakrízou,“ uvádza Marek. Rodina síce mala pripravené nové priestory, no v marci ju zaskočilo, že sa pre pandémiu utlmili objednávky od zákazníkov.  

Do výroby zapojili aj zákazníkov

Preto museli vymyslieť niečo, čo by predaj opäť naštartovalo. „Napadlo nám, že keď ľudia nemôžu vychádzať von ani do práce, tak prídeme za nimi. Vymysleli sme kampaň Som doma, tvorím doma,“ opisuje. Do portfólia M-Factory preto pribudli boxy s čistým voskom, vôňou a pohármi, vďaka ktorým si zákazníci mohli vyrobiť vlastné sviečky v pohodlí domova, a bol o ne veľký záujem. 

Balenie je ekologické a dizajnové. Foto: archív značky M-Factory

Keďže koronavírus v ďalších mesiacoch neutíchal, Fábikovci mali pred hlavnou sezónou, ktorá sa u nich začína v septembri a končí sa v decembri, obavy. „Nevedeli sme, či budú ľudia objednávať, keďže sviečky nie sú prioritne produkt, ktorý človek potrebuje. Aj napriek tomu sme objednávali materiál vo veľkom, pretože sme sa držali čísel z roku 2019. Napokon to vystrelilo veľmi vysoko,“ teší sa Marek. Ich hlavná sezóna totiž dopadla najlepšie za posledných päť rokov. 

Na prelome novembra a decembra bol záujem taký veľký, že rodina musela, vzhľadom na vyčerpané zásoby, nové objednávky zastaviť. Zostávajúci čas do Vianoc strávili tým, že v pokoji dorábali a posielali objednané produkty. Počas januára sa do práce ešte nemohli pustiť naplno, pretože im meškajú dodávky materiálu.  

Do budúcnosti by Marek rád rozšíril portfólio M-Factory o ďalšie produkty. Stálicou v predaji je od roku 2019 kolekcia Amber No. 2, ktorá však neoslovila každého, preto prišla rodina s kolekciou Pure No. 2. „Chceme ich jednoducho priniesť viac, aby sme pokryli nároky každého zákazníka,“ dopĺňa.

V dlhodobom horizonte by Marek rád rozšíril výrobu natoľko, aby sa počas hlavnej sezóny dostali k produktom všetci zákazníci, ktorí o ne budú mať záujem.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?