27. decembra 2020

Od mladého veku chcela byť športovkyňou, no tieto plány jej prekazilo nečakané zranenie. Kristína Papánková sa preto musela opäť hľadať. A našla sa, keď počas rodičovskej dovolenky zatúžila vybudovať niečo vlastné a pomôcť aj svojej mame Helene Berešíkovej, ktorá v práci dostávala minimálnu mzdu. Keďže mala blízko k móde, tak v roku 2017 založila detskú značku Mell, ktorá sa neskôr sústredila prevažne na dámsku módu. 

„Život ani jednej ženy nie je úplne obyčajný, a tak chceme, aby aj naše kúsky boli viac ako iba obyčajné,“ vysvetľuje Kristína, ktorá kvôli tomu do ponuky zaradila produkty ako sukňokraťasy, sukňonohavice či mikinošaty. Sprvu boli dcéra s mamou na všetko dve, neskôr sa do tímu značky Mell pridala Kristínina kamarátka Jana Adamík. 

Budúcnosť videla vo volejbale

Keď Kristína spomína, ako vyzeral jej život pred podnikaním, vracia sa do obdobia dospievania. Najväčšou vášňou bol pre ňu v tom čase šport, konkrétne volejbal, ktorému sa v budúcnosti plánovala venovať profesionálne.

„Neskôr som vyštudovala zasielateľstvo a logistiku, ale bola to skôr povinná jazda. Vedela som, že to nebude profesia, ktorej sa budem venovať. Nedokázala som si predstaviť, že by som mala sedieť v kancelárii za počítačom,“ vraví. 

Tento rok predstavili v značke Mell kabelky, ktoré nazvali Kamellkami. Kristína vraví, že ju úplne vystihujú. Foto: archív Mell

V prvom ročníku vysokoškolského štúdia sa však stalo niečo nečakané. Kristíne sa do cesty postavilo zranenie, z ktorého sa nevedela vyliečiť, a preto musela dvere za športovou kariérou zabuchnúť.

Reklama

Nasledujúce obdobie pre ňu nebolo jednoduché, bola stratená, a nevedela, čomu sa má venovať. Ešte počas štúdia skúšala rôzne brigády. „Vykladala som tovar, čapovala pivo na festivaloch, predávala som v obchode s módou a najviac času som strávila ako hosteska,“ približuje. 

Po absolvovaní vysokej školy nastúpila do práce ako obchodná zástupkyňa spoločnosti Heineken, v rámci ktorej mala na starosti všetky prevádzky na Kysuciach, od reštaurácií po malé krčmy.

„Bola som prvá žena, ktorá v tejto oblasti pracovala v mojom regióne,“ hovorí. Po dvoch rokoch spoznala svojho dnes už manžela Radoslava a rozhodla sa, že sa za ním presťahuje zo Žiliny do Bratislavy. V novom meste sa chcela zamestnať v oblasti nehnuteľností, no napokon skončila na materskej dovolenke s prvou dcérou Melániou. 

Potrebovala sa realizovať

Nápad pustiť sa do vlastného podnikania Kristína dostala dva roky po pôrode. V jej živote totiž bola okrem športu ešte jedna láska, ktorú jej zranenie nevzalo. Móda.

„Vždy som bola trochu iná, rada som experimentovala a mala som dar nájsť v obchodoch ten najzaujímavejší kúsok za dobré peniaze. Ešte to umocnilo, že moja mamina je krajčírka a celý život nám šila veci. V podstate bola môj vzor, vždy sa mi páčilo, ako chodila oblečená. Krásna dáma, ktorá mala cit pre módu,“ približuje.  

Založiť značku Mell sa Kristína rozhodla aj kvôli výzvam, ktoré jej do cesty postavilo materstvo. Otvorene priznáva, že je to najkrajšie obdobie života, no potrebovala sa realizovať aj ako žena, nie iba ako matka.

Túžila po uznaní v inej oblasti života. Okrem toho chcela pomôcť aj svojej mame, ktorá pracovala za minimálnu mzdu a v poslednom zamestnaní sa trápila. „Začala som v hlave živiť myšlienku, že by sme sa spojili a začali šiť pre deti,“ spomína. 

Ku Kristíne (vľavo) a jej mame Helene sa pridala aj Jana Adamík. Foto: archív Mell

Dlho teda neváhali, nakúpili látky a pripravili prvé produkty. S vytvorením loga, e-shopu a produktových fotografií pomohol Kristíne jej dobrý kamarát Tomáš Korman. A potom čakali. Nič sa však nedialo. „Žiadne objednávky neprichádzali, a ja som sa do toho začala ponárať čoraz viac,“ vraví Kristína.

Za prelomový moment považuje účasť na dizajnových trhoch, na ktoré sa jej značka Mell dostala. Počas tohto podujatia priamo komunikovala so zákazníkmi, rozdávala vizitky a začala predávať. Ako priznáva, v tom čase ju to neživilo, skôr išlo o hobby. 

Od detskej módy k značke pre ženy

Hoci sa v značke Mell sprvu Kristína sústredila prevažne na detskú módu, neskôr sa začala venovať výhradne dámskej. Pripravovať produkty pre najmenších je podľa nej oveľa náročnejšie, pretože je potrebné prepojiť vkus matky a dieťaťa.

„Videla som to na mojej Mel, že keď dospela do veku troch rokov, vyberala si oblečenie sama. Chvíľu som s ňou bojovala, ale neskôr som si uvedomila, že je to zbytočné,“ upresňuje. Okrem toho mali zákazníčky na dizajnových troch vždy väčší záujem o dámsku módu, ktorú tvorili okrajovo. 

S týmto rozhodnutím je Kristína spokojná, smeje sa na tom, že kým jej dcéra teraz nosí svoje flitrované šaty, ona si zase oblieka vlastné produkty. Dnes sa značka Mell sústreďuje na cieľovú skupinu žien, ktoré obľubujú inakosť. Nie však v zmysle extravagancie, no túžbe odlíšiť sa od ostatných a vyniknúť.

„Naša filozofia je robiť módu poctivo s ohľadom na našu planétu a ľudí. Aj ja som kedysi nakupovala veľa a lacno v obchodných reťazcoch. Dokonca som bola pyšná na to, že som si kúpila tričko za päť eur,“ priznáva. 

Kristína má v pláne od budúceho roka fotiť svoje produkty na profesionálnych modelkách. Foto: archív Mell

Jej pohľad na módu a nakupovanie sa zmenil vďaka vlastnému podnikaniu. Uvedomila si, že je nemožné vyrábať kvalitné produkty v takejto cene. Zmenil sa aj výrobný proces značky.

Kým sprvu šila všetky produkty Helena, ktorá dnes pripravuje už iba prvý model a strihy, aktuálne má tento proces na starosti jedna krajčírka, ktorá pracuje výhradne pre Kristínu. Okrem dámskeho oblečenia zaradili v značke Mell tento rok do ponuky aj kabelky, ktoré sú znamením toho, kam ďalej by sa chceli posunúť. 

Pandémia ich prinútila vyriešiť odkladané

Aj do chodu a fungovania značky Mell zasiahla tento rok pandémia koronavírusu. „Ešte v prvej vlne to bolo prijateľné, ľudia nakupovali online. Leto sa zrazu uvoľnilo a my sme mali veľký úspech, dokonca sme sa dostali na jeden dizajnový trh do Prahy, avšak prišla druhá vlna,“ približuje Kristína.

Na poklese predaja sa podľa nej odrazilo predovšetkým to, že ľudia kvôli neistej situácii prestali míňať peniaze. Napriek tomu, že tento rok majú nižšie tržby ako vlani, sú za to vďačné. Obdobie pandémie im totiž dalo možnosť pracovať v rámci značky na veciach, ktoré predtým posúvali a odkladali na neskôr.

Reklama

„Začali sme sa venovať e-shopu ako takému. Snažili sme sa ho zdokonaliť. Náš cieľ je urobiť z handmade značky, na ktorej pracuje mamička na materskej, profesionálnu slovenskú značku. Chceme, aby v budúcom roku bolo tento rozdiel vidieť,“ opisuje.

Jej najväčším snom zostáva mať raz vlastný ateliér a showroom, teda priestor, v ktorom by mohli prezentovať svoje produkty. „Neostáva nám nič iné, len pracovať a pracovať,“ smeje sa. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?