18. januára 2021

Automobilky na Slovensku minulý rok vyrobili približne 985 000 vozidiel, čo je o 11 percent menej oproti rekordnému roku 2019. Pod pokles sa podpísala najmä mimoriadna situácia v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.

Prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Alexander Matušek hodnotí množstvo vyrobených automobilov, vzhľadom na okolnosti, ako „vynikajúci výsledok“. „Ešte začiatkom jesene sme prognózovali pokles o viac ako 20 percent. Výsledok dosiahnutý automobilovým priemyslom v roku 2020 sa pričinil o to, že sa nenaplnili pôvodné katastrofické predpovede o dvojcifernom hospodárskom poklese slovenskej ekonomiky,“ uviedol Matušek.

Automobily a súčiastky na ich výrobu tvoria prakticky 50 percent exportu priemyslu Slovenskej republiky. Podľa ZAP je preto dôležité, aby sa výroba v roku 2021 zvýšila nad milión kusov automobilov.

Registrácie sa prepadli o štvrtinu

Slovenskému trhu s novými vozidlami sa nepodarilo dobehnúť manko, ktoré spôsobili opatrenia vlády a zatváranie prevádzok a poklesol o 25 percent oproti rekordnému roku 2019 na 84 909 áut. „Tento výsledok sa radí na úroveň roku 2014,” uviedol výkonný viceprezident Pavol Prepiak.

Negatívom roku 2020 podľa neho bolo aj to, že sa nepodarilo zmeniť systém registračných poplatkov a vzrástol podiel individuálne dovezených jazdených vozidiel aj ich priemerný vek. Až viac ako 36 percent všetkých dovezených jazdených vozidiel bolo starších ako desať rokov,“ uviedol Prepiak.

Reklama

Na Slovensku ZAP očakáva v tomto roku oživenie trhu a predpokladá, že predaj dosiahne okolo 95-tisíc registrácií nových vozidiel.

Opatrenia pomohli, e-mobilita sa nerozbieha

Matušek ocenil legislatívne opatrenia na minimalizáciu vplyvov pandémie nového koronavírusu. „Boli to nástroje, ktoré nám pomohli pružne reagovať na vývoj situácie na trhoch a úspešne rozbehnúť výrobu po tom, čo bola prakticky celá Európa odstavená. Sme radi, že aj napriek tomu, že Slovensko nebolo na takúto situáciu pripravené, vláda reagovala,” doplnil Matušek.

Prezident ZAP zdôraznil, že hoci sa automobilky ešte nevyrovnali s pandémiou, musia aktívne pracovať na plnení záväzkov prijatých v rámci schvaľovania stratégií zelenej a udržateľnej Európy. Napríklad v oblasti elektromobility a príslušnej nabíjacej infraštruktúry podľa neho Slovensko výrazne zaostáva.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?