14. júna 2021

Podarilo sa im presadiť na štyroch nových európskych trhoch a vďaka zvýšenému záujmu ľudí o zdravšie alternatívy potravín sa im darilo aj v pandémii. Slovenská rodinná firmy Alfa Bio, ktorú z pozície výkonného riaditeľa vedie jeden zo synov zakladateľa Jána Luntera Juraj, mala aj napriek obmedzeniam veľmi pozitívny rok.

Obrat Alfa Bio vlani narástol o takmer 30 percent (výnosy firmy pritom v roku 2019 predstavovali 12,9 mil. eur). Rástli však aj v iných parametroch. A keď bolo treba, vo výrobe pomáhal aj manažment.

„Posilnili sme pozíciu našich výrobkov a značky Lunter na existujúcich trhoch u súčasných zákazníkov a súčasne sa nám poradilo zaujať nových zákazníkov. Dostali sme sa na regály v štyroch nových krajinách v Európe – v Nemecku, Taliansku, Spojenom kráľovstve a Švédsku – kde sme pred rokom ešte neboli,“ uviedol pre Forbes Slovensko Juraj Lunter.

V roku 2021 teda zákazníci nájdu výrobky Lunter už v 28 európskych krajinách. A vďaka rastu v retail segmente sa firme podarilo vykryť straty aj z výrazného poklesu gastro a HoReCa segmentu.

Zároveň zaznamenali pozitívnu zmenu spotrebiteľského správania v prospech zdravej rastlinnej stravy, kde patria aj ich výrobky z čerstvého tofu bez konzervačných látok. Ako hovorí Juraj Lunter, „rodiny si už viac začínajú uvedomovať význam zdravej stravy, v súlade s víziou môjho otca a zakladateľa spoločnosti Lunter, teda prispieť k pozitívnej zmene stravovacích návykov“.

Reklama
Lunterovci na titulke Forbesu z júna 2018.

 

Nové produkty, efektívnejšia výroba

Minulý rok bol podľa Juraja Luntera úspešný aj vďaka inováciám – na trh priniesli nové produkty, napríklad ochutené tofu na gril a na panvicu či nové portfólio hotových jedál. Investovali aj do výroby, čo firme pomohlo zvýšiť výrobnú kapacitu a zefektívniť výrobné procesy. A v čase, kedy na trhu práce rástla nezamestnanosť, zvýšili aj počet zamestnancov z 208 v roku 2019 na 258.

Najviac zmien vo firme prijímali v úvode pandémie. „Zápasili sme s nedostatkom výrobných zamestnancov a hrozbou nedodania našich výrobkov. Dočasne nám vo výrobe vypomohli všetci administratívni zamestnanci, vrátane manažmentu spoločnosti. Neskôr u nás nastúpili voľní pracovníci z gastro segmentu v regióne, ktorých sme doplnili náborom nových zamestnancov,“ dodáva Juraj Lunter.

„V rámci administratívnej časti spoločnosti sme vo vyššej miere zaviedli home-office a naše tímy sa naučili fungovať na diaľku. Tomu sme prispôsobili aj IT nastavenia, techniku v zasadacích miestnostiach a podobne.“

Tie najprísnejšie protipandemické opatrenia vo výrobe aj v administratíve pritom podľa slov výkonného riaditeľa v Alfa Bio dodržiavajú aj naďalej.

Viac o tom, ako slovenské rodinné firmy prežívali obdobie poznačené pandémiou, si prečítajte v júnovom vydaní časopisu Forbes. Kúpiť si ho môžete TU.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?