11. januára 2022

Ak sa snažíte o to, aby určitá téma znela zložito, nepresvedčí to ľudí o vašej múdrosti. Budú si skôr myslieť, že neviete dobre komunikovať. Úspešní ľudia vedia, ako jasne komunikovať aj pri zložitých témach. Tu je päť krokov, ktoré vám pomôžu preložiť komplikované témy do zrozumiteľného jazyka.

1. Ak vám veta, ktorú čítate, nedáva zmysel, prečítajte si ju znova.

Pozrite sa na to, čo vám nedáva zmysel. Vaša prirodzená reakcia je možno: „Hm?“ alebo si položíte otázku „Čo som to práve čítal?“. Buďte disciplinovaní a ešte raz si pozorne prečítajte to, čomu nerozumiete.

2. Vyhľadajte si neznáme pojmy. Porozmýšľajte nad tým, čo dané výrazy znamenajú v bežnej reči.

Identifikujte slová a frázy, ktoré vám nie sú jasné. Vyhľadajte si ich na internete. Ak prvá definícia alebo vysvetlenie nepomohli, pokračujte v hľadaní ďalej. Hľadajte zdroj, ktorý vám vysvetlí pojmy spôsobom, ktorému rozumiete. Nevzdávajte sa.

3. Prečítajte si znova vetu a použite jazyk, ktorý je pre vás zrozumiteľný.

Keď pochopíte, čo určitý výraz znamená, snažte sa pochopiť kontext, v ktorom bol použitý. Akým spôsobom bol daný výraz alebo pojem použitý?

4. Zapíšte si, ako danému problému rozumiete vy.

Preložte si zložitý problém do slov, ktorým rozumiete a zapíšte si ich. Prinúťte sa pochopiť problém najlepšie, ako je to možné.

Reklama

Nechoďte ľahšou cestou, ponechajte koncepty komplexné. Nejasná komunikácia naznačuje, že buď ste si nedali prácu s tým, aby ste veci objasnili, alebo im sami nerozumiete. Úspešní profesionáli si dávajú záležať na tom, aby komunikovali jasne.

5. Keď si zapíšete koncept jednoduchším jazykom, opýtajte sa sami seba: Pochopia to iní ľudia?

Ak aj porozumiete zložitejšej téme, tam sa vaša práca nekončí. Ďalšia otázka, ktorú by ste si mali položiť, znie: „Budú ľudia rozumieť tomu, čo hovorím?“

Ostatným nemusí byť jasné, ako o danej téme uvažujete. Uistite sa, že komunikujete jasne.

Požiadajte kolegov, aby sa pozreli na vaše správy a jazyk, ktorý používate. Získajte spätnú väzbu ohľadom vášho písania. Ak ľudia nebudú rozumieť tomu, čo hovoríte, zníži to kvalitu vašej práce.

Pýtajte sa na to, čo neviete, a pracujte na tom, aby ste tomu porozumeli. Keď to pochopíte, vyhľadajte spätnú väzbu od ostatných, aby ste sa uistili, že téme rozumejú rovnako ako vy.

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je prispievateľka .

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?